Doktoranci na polskich uczelniach: czy mają szansę na karierę?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Doktoranci na polskich uczelniach: czy mają szansę na karierę?
Foto: Glow Images/East News

- Dobry nauczyciel musi być na bieżąco z najnowszą wiedzą w swojej dziedzinie, dlatego dydaktyka musi być łączona z badaniami naukowymi - mówił w "Europejskim Klubie Trójki” dr Maciej Malicki z ruchu społecznego Obywatele Nauki.

Posłuchaj

Czy polscy doktoranci mają szansę na światową karierę? (Europejski Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

Polska osiągnęła skokowo bardzo wysoki poziom skolaryzacji społeczeństwa – mamy niespotykany w dziejach procent ludzi z wyższym wykształceniem i studiujących – a jednocześnie nauczyciele akademiccy narzekają na szokujące braki w wiedzy ogólnej młodzieży, przychodzącej na uczelnie.
Równocześnie bardzo spadł prestiż polskiej nauki, uderzający jest również niski wskaźnik innowacyjności – nowe technologie raczej sprowadzamy z zagranicy, niż je tworzymy.

W tej sytuacji, w kolejnym odcinku z cyklu "Europejski Klub Trójki" przyjrzeliśmy się jednemu z aspektów, które prawdopodobnie mają na nią wpływ. Chodzi o to, jak w innych krajach naszego kontynentu wyglądają nakłady na naukę oraz wsparcie dla doktorantów.  

Czy w świecie wszechobecnej konkurencji ośrodki naukowe wymieniają między sobą skuteczne pomysły na sposoby kształcenia kadry? - Nauka siłą rzeczy jest otwarta, może za wyjątkiem obronności czy wojskowości. Naukowcy spotykają się i wymieniają metodami. Zresztą metodę można ujawnić, bo i tak kluczem do sukcesu są ludzie. Jeżeli uczelnia zatrudni znakomitych ludzi, to odniesie sukces. Uniwersytet od szkoły odróżnia natomiast łączenie dydaktyki z badaniami, bo w szkole nauczyciele tylko przekazują wiedzę, a na uczelni dodatkowo prowadzą badania – mówił dyrektor Narodowego Centrum Nauki, prof. Andrzej Jajszczyk.

Natomiast rektor Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Marcin Pałys podkreślał, że nie da się dobrze uczyć, jeśli nie uczestniczy się w pracach naukowych. - Dobry nauczyciel akademicki musi być na bieżąco z najnowszą wiedzą w swojej dziedzinie. Na pewno są ludzie, którzy mniej lubią uczyć. Dlatego to instytucja zatrudniająca musi tak dobrać kadrę, żeby zestaw zadań najlepiej odpowiadał potrzebom pracownika i uczelni – dodał prof. Pałys.

Dr Maciej Malicki z ruchu społecznego Obywatele Nauki uważa natomiast, że w Polsce za mało jest zajęć dydaktycznych, bo pracownicy naukowi maja ograniczone wsparcie, a dodatkowo nadzór nad dydaktyką jest mały. - Wystarczy spojrzeć na podręczniki akademickie, które w Polsce wyglądają jak skrypty pisane na szybko, pod konkretny przedmiot. Tymczasem na rynku amerykańskim czy brytyjskim nad podręcznikiem pracuje cały zespół wyspecjalizowanych w tym naukowców, a praca trwa całe lata – dodał Maciej Malicki.

Czy w Polsce do zrobienia kariery wystarczy być dobrym nauczycielem akademickim, czy doktorantom łatwo jest dostać stypendium i od czego to zależy, jak sprawa wygląda z perspektywy Unii Europejskiej? Między innymi o tym zaproszeni goście i słuchacze Trójki dyskutowali w audycji. Zapraszamy do wysłuchania nagrania.

Audycję przygotowali Sylwia Héjj i Jerzy Sosnowski.

gs, ei

Polecane