O tym, jak bigbit wyrósł z muzyki poważnej...

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2016 18:00
- Młodzi ludzie tworzyli muzykę rockową, bo buntowali się wobec tego, czego słuchali ich rodzice. W środkach masowego przekazu była wtedy tylko muzyka klasyczna i jazz... - mówi Paweł Nawara z firmy fonograficznej Kameleon Records.
Audio
  • Muzyka poważna - źródło bigbitu i rocka (Trójkowy wehikuł czasu)
Gościem Jerzego Sosnowskiego (P) będzie Paweł Nawara (L)
Gościem Jerzego Sosnowskiego (P) będzie Paweł Nawara (L) Foto: Katarzyna Goleniewska/PR

Muzyka bigbitowa wydawała się oddalona po prostu KOSMICZNIE od muzyki poważnej. A jednak prawie od samego początku zdarzały się w niej nawiązania, cytaty, a wręcz gitarowe przeróbki utworów klasycznych. Jedne mniej udane (jak "Prząśniczki" Moniuszki, zaśpiewane w rytmie twista przez jednego z laureatów "Złotej Dziesiątki" na festiwalu w Szczecinie w 1962 roku, skądinąd potem wspaniałego lidera Zdroju Jana), inne bardziej. A pod koniec lat 60. nastąpił prawdziwy wysyp nagrań, adaptujących dla potrzeb "mocnego uderzenia" kompozycje znane dotąd jedynie z filharmonii.

Bodaj najciekawszym i z wielu powodów najbardziej tajemniczym tego przykładem są nagrania zespołu "Czterech", które ukazały się właśnie na płycie zredagowanej przez niestrudzonego Pawła Nawarę.


Paweł Nawara w studiu Trójki, fot. Katarzyna Goleniewska/PR Paweł Nawara w studiu Trójki, fot. Katarzyna Goleniewska/PR

W audycji mówiliśmy więc przede wszystkim o "Czterech", ale zaprezentowaliśmy również cały szereg prawdziwych białych kruków. Usłyszeliśmy zdumiewające dźwięki zarejestrowane m.in. przez Niebiesko-Czarnych, Pięciolinie oraz... zespół wokalny Partita, którego nazwa wywodziła się wprost od Bacha. 

 W audycji nadaliśmy następujace utwory:

  1. Passaty: Odpocznij Beethovenie (1969) 2'44"
  2. Partita: [Beethoven] Sonata cis-moll (1967) 3'13"
  3. Czterech: [Bach] Preludium f-moll (BWV 857) (1968) 1'42"
  4. Czterech: [Bach] Aria z III suity orkiestrowej (BWV 1068) (1968) 4'25"
  5. Partita: [Bach] Aria ze Suity D-dur (1967) 2'45"
  6. Czterech: [Bach] Fuga d-moll (BWV Anh. 180) (1968) 1'41"
  7. Czterech: [Bach] Preludium D-dur (BWV 850) (1968) 1'44"
  8. Niebiesko-Czarni: [Chaczaturian] Taniec z szablami (1968?) 4'24"
  9. Pięciolinie: Greensleeves / Molly O / Poganiacze bydła (1964) 1'57"
  10. Dżamble: Wymyśliłem ciebie (1971) (fragment; całość 3'07")

***

Tytuł audycji: Trójkowy wehikuł czasu
Przygotowali: Jerzy Sosnowski, Agnieszka Obszańska
Gość: Paweł Nawara (firma fonograficzna Kameleon Records)
Data emisji: 5.03.2015
Godzina: 15.07

fbi/bch


Czytaj także

O grach i zabawach z czasów PRL

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2015 16:00
Gry podwórkowe, gry towarzyskie. Dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Rozmawialiśmy o nich z Michałem Ogórkiem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kolorowe życie gwiazd estrad PRL

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2016 12:53
Mirska, Koterbska, Bielska, Zylska, Rolska, Jakubczak, Rek, Rawik. Jak wyglądały ich świetlane kariery? Jak potoczyło się ich życie i co robią dziś?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Rozśpiewany PRL i kobiety, które zdobyły sceny

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2016 18:28
Marta Mirska, Maria Koterbska, Regina Bielska, Natasza Zylska, Rena Rolska, Ludmiła Jakubczak, Hanna Rek, Joanna Rawik. Jak wyglądały ich świetlane kariery? Jak potoczyło się ich życie? I co niektóre z nich robią dziś?
rozwiń zwiń