Logo Polskiego Radia
Polskie Radio

Szef Rady Nadzorczej Polskiego Radia: najważniejsze to nadążyć za zmianami

Jedynka
Piotr Grabka 02.09.2014
- Skostnienie bardzo często może skończyć się dla medium dramatycznie. Pamiętam BBC, które w latach 60. bardzo twardo trzymało się wskazań swojego ojca założyciela. Skończyło się buntem młodych słuchaczy, którzy przerzucili się na pirackie rozgłośnie - mówił w Jedynce prof. Janusz Adamowski.
  • Prof. Janusz Adamowski o cyfryzacji Polskiego Radia, opłacie audiowizualnej i misji (Popołudnie z Jedynką)
Prof. Janusz Adamowski, przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia
Prof. Janusz Adamowski, przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia, foto: Wojciech Kusiński/PR

Wymieniając wyzwania, przed którymi stoi Polskie Radio, gość "Popołudnia z Jedynką" w pierwszej kolejności wymienił cyfryzację. Proces ten rozpoczął się w październiku 2013 roku od aglomeracji warszawskiej i katowickiej. Już niedługo sygnał cyfrowy będzie włączony m.in. w Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie, a w całej Polsce ma być dostępny najpóźniej w 2020 roku.

Zapraszamy na stronę dabplus.polskieradio.pl >>>

- Warto zwrócić uwagę na fakt, że ogólnopolski zasięg analogowy mają tylko Jedynka i Trójka. W przypadku Dwójki i Czwórki ten zasięg jest dość ograniczony, dlatego dla tych programów cyfryzacja to bardzo ważny proces. Dzięki niej Polskie Radio będzie mogło również rozszerzyć swoją działalność. Już jest przecież obecne w innych pasmach, a pojawienie się na multipleksie oznaczać będzie jakościowe rozszerzenie oferty - podkreślał prof. Janusz Adamowski.

Jak dodał, wprowadzanie radia cyfrowego nie oznacza wcale automatycznej likwidacji radia analogowego. - To będzie równoległe nadawanie. Nie ma jeszcze określonej żadnej daty, kiedy nadawanie analogowe się zakończy - tłumaczył przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia.

KRRiT podsumowuje rok: cyfryzacja sukcesem, a największą porażką... >>>

Bardzo istotne z punktu widzenia publicznego radia jest również uchwalenie nowej ustawy medialnej. Mimo zapowiedzi poprzedniego ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego, nie udało się to w roku ubiegłym i do dziś obowiązuje ustawa o radiofonii i telewizji z 1992 roku.

- To nie Rada Nadzorcza Polskiego Radia zadecyduje o uchwaleniu nowych przepisów, tylko gremia polityczne. Wydaje mi się jednak, że przekonanie o tym, że dojrzeliśmy do nowego ustawodawstwa jest chyba wśród polityków coraz bardziej powszechne. Ustawa przewidująca opłatę audiowizualną jest też korzystna dla ludzi, bo będzie ona niższa niż abonament, który dziś jest postrzegany w kategoriach przykrego ciężaru finansowego - stwierdził prof. Janusz Adamowski.

Co gość Jedynki sądzi o realizowaniu przez Polskie Radio misji nadawcy publicznego - dowiesz się z nagrania audycji.

Rozmawiał Przemysław Szubartowicz.

pg/pj

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
Abonament bez tajemnic
Kto powinien płacić abonament radiowo-telewizyjny?
Jak zarejestrować odbiornik?
Ile wynosi kara za posiadanie niezarejestrowanego odbiornika?
Ile wynosi opłata za utrzymanie odbiornika radio-telewizyjnego?
W jaki sposób można opłacić abonament?
Czy można opłacić abonament przez Internet?
Czy istnieje możliwość rozłożenia zaległych opłat na raty lub ich umorzenia?
Jak złożyć wniosek o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległych opłat za abonament?
Czy jeżeli opłacam telewizję kablową, satelitarną lub platformy cyfrowe muszę płacić również abonament radiowo-telewizyjny?
Kto jest zwolniony z obowiązku płacenia opłat abonamentowych?
Ile wynosi kara za niezarejestrowany odbiornik?
Jakie są terminy płatności abonamentu?
Czy trzeba płacić za popsuty telewizor?
Czy osoba, która ma w domu np. dwa telewizory i trzy radia, musi za każde z tych urządzeń płacić osobny abonament?
Czy trzeba płacić, jeżeli posiada się radio wyłącznie w samochodzie?
Kto powinien płacić za telewizor w wynajmowanym mieszkaniu - właściciel czy najemca?
Jak firmy powinny wnosić opłaty abonamentowe?
Na co przeznaczane są wpływy z abonamentu?
Czy urzędnik zawsze może przeprowadzić kontrolę?
Po co abonament, skoro media publiczne mają wpływy z reklam?
Czym media publiczna różnią się od komercyjnych?