Logo Polskiego Radia
Polskie Radio

Luft w PR24: abonament jest anachroniczny

PolskieRadio 24
Paweł Jakubicki 30.03.2014
Polskie media publiczne nie mają stabilnej formy finansowania i w skali europejskiej jest to specyfika czysto polska. Dotychczasowy abonament miałaby zastąpić tzw. opłata audiowizualna.
  • 31.03.14 Krzysztof Luft: „W Polsce mamy dwie zupełnie różne kategorie mediów publicznych: radiofonia i telewizja (…)”
Luft w PR24: abonament jest anachroniczny
foto: flickr/stuartpilbrow

Nad nową ustawą mającą zapewnić lepsze finansowanie mediów publicznych pracuje minister kultury Bogdan Zdrojewski. Przygotowania nowego zapisu idą jednak bardzo opornie i wszystko wskazuje na to, że obecny minister ustawy nie dokończy.

Misja mediów publicznych a sposób finansowania

Nieznane są przyczyny odwlekania decyzji w sprawie przyjęcia nowej ustawy. Sposób finansowania mediów wpływa na ich działalność i charakter, dlatego obu tych kwestii nie można rozdzielać.

Krzysztof
Krzysztof Luft, KRRiT, foto: PR24/PJ

– Kwestia finansowania mediów publicznych to sposób ich funkcjonowania. Media idą coraz bardziej w kierunku zarabiania pieniędzy dla swoich właścicieli. W systemie demokratycznym jest to sytuacja niebezpieczna. Media publiczne ze względu na sposób finansowania mają być alternatywą dla komercji i ich misja jest prosta: dostarczanie wiedzy o otaczającym świecie – mówił w PR24 Krzysztof Luft z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Polskie Radio na czele

Polskie media publiczne spotykają się z dużą krytyką ze strony opinii publicznej. Głównym zarzutem jest niski poziom prezentowanych programów. Wyjątek stanowi radiofonia publiczna. Po raz kolejny jakość programów wynika ze sposobu finansowania.

– W Polsce mamy dwie zupełnie różne kategorie mediów publicznych: radiofonia i telewizja. W ocenie fachowców i społeczeństwa radiofonia publiczna wyraźnie różni się od stacji komercyjnych. Rozgłośnie regionalne Polskiego Radia są najważniejszym i jedynym ośrodkiem debaty publicznej w ramach swojego regionu. Polskie Radio finansowane jest w 80 proc. ze środków publicznych, a w20 proc. z reklam. W telewizji publicznej jest zupełnie odwrotnie, co wymusza dostosowanie do warunków komercyjnej rywalizacji. Wpycha to telewizje publiczną w korytarz, którego nie chcemy – wyjaśniał Gość PR24.

Abonament czy opłata audiowizualna?

W całej debacie odnośnie finansowania mediów powraca temat korzyści wynikających ze zmiany ustawy dla mediów zarówno publicznych, jak i komercyjnych. A co z odbiorcą?

– Forma ściągania abonamentu w Polsce jest anachroniczna, dlatego wszyscy poszli w kierunku opłaty audiowizualnej. Wówczas nie problemu z uiszczaniem opłat – powiedział Krzysztof Luft.

W kwestii finansowania mediów publicznych z abonamentu Polska znajduje się na szarym końcu w Europie. Polacy przeznaczają przeciętnie 9 złotych rocznie na opłatę na rzecz mediów publicznych. Opłata audiowizualna ma tę sytuację zmienić.

PR24/Grzegorz Maj

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
Abonament bez tajemnic
Kto powinien płacić abonament radiowo-telewizyjny?
Jak zarejestrować odbiornik?
Ile wynosi kara za posiadanie niezarejestrowanego odbiornika?
Ile wynosi opłata za utrzymanie odbiornika radio-telewizyjnego?
W jaki sposób można opłacić abonament?
Czy można opłacić abonament przez Internet?
Czy istnieje możliwość rozłożenia zaległych opłat na raty lub ich umorzenia?
Jak złożyć wniosek o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległych opłat za abonament?
Czy jeżeli opłacam telewizję kablową, satelitarną lub platformy cyfrowe muszę płacić również abonament radiowo-telewizyjny?
Kto jest zwolniony z obowiązku płacenia opłat abonamentowych?
Ile wynosi kara za niezarejestrowany odbiornik?
Jakie są terminy płatności abonamentu?
Czy trzeba płacić za popsuty telewizor?
Czy osoba, która ma w domu np. dwa telewizory i trzy radia, musi za każde z tych urządzeń płacić osobny abonament?
Czy trzeba płacić, jeżeli posiada się radio wyłącznie w samochodzie?
Kto powinien płacić za telewizor w wynajmowanym mieszkaniu - właściciel czy najemca?
Jak firmy powinny wnosić opłaty abonamentowe?
Na co przeznaczane są wpływy z abonamentu?
Czy urzędnik zawsze może przeprowadzić kontrolę?
Po co abonament, skoro media publiczne mają wpływy z reklam?
Czym media publiczna różnią się od komercyjnych?