Logo Polskiego Radia
Polskie Radio

Finansowanie mediów publicznych. Polityczny spór

Trójka
Artur Jaryczewski 18.01.2014
Opłata audiowizualna czy abonament? Politycy goszczący w "Śniadaniu w Trójce" dyskutowali o tym, w jaki sposób finansować publicznych nadawców.
  • "Śniadanie w Trójce" - 18 stycznia 2014
Minister kultury Bogdan Zdrojewski chce, aby abonament RTV zastąpić opłatą audiowizualną
Minister kultury Bogdan Zdrojewski chce, aby abonament RTV zastąpić opłatą audiowizualną, foto: PAP/Radek Pietruszka

Nowa opłata audiowizualna powinna być o połowę niższa od abonamentu radiowo-telewizyjnego - powiedział w piątek minister kultury. Według niego decyzja w sprawie nowego sposobu finansowania mediów publicznych musi zapaść w 2014 r.  Bogdan Zdrojewski zaproponował także, aby w pierwszym roku obowiązywania opłaty audiowizualnej minimum 10 proc. dochodów z niej zostało przeznaczone na programy misyjne realizowane przez media prywatne, bo - jak podkreślił - wierzy, że nadawcy prywatni mogą realizować misję publiczną.

Marek Siwiec mówił w Trójce, że bez zasilenia przez państwo, w jakiejkolwiek formie, media publiczne przestaną istnieć. Polityk Twojego Ruchu zachęcał rząd do szybkiego działania. - Sześć lat temu Platforma Obywatelska ustami swojego szefa Donalda Tuska wezwała do niepłacenia abonamentu i wtedy zaczął się kryzys. Ludzie uznali, że skoro tak ważny człowiek wzywa do niepłacenia, to oni też mogą nie płacić. Teraz trzeba naprawić ten błąd i szybko przeprowadzić nową ustawę w sprawie publicznych nadawców - zaznaczył Siwiec.

Marek Sawicki podkreślił, że już zapłacił abonament za cały rok. Poseł PSL uważa, że do ewentualnych pieniędzy na programy misyjne powinny być dopuszczone wszystkie media. - Kwestia misji publicznej powinna być kontraktowana i do funduszy misyjnych powinny  być dopuszczone media komercyjne - mówił w "Śniadaniu w Trójce" były minister rolnictwa.

Mariusz Błaszczak z Prawa i Sprawiedliwości jest za finansowaniem jedynie mediów publicznych. - Bez mediów prywatnych, wyłącznie publiczni nadawcy.  Media publiczne są niezwykle ważne, muszą istnieć. Ich przyszłość jest obecnie zagrożona. Powinna być niższa opłata, ale przeznaczona wyłącznie dla mediów publicznych - zaznaczył poseł PiS.

Rafał Grupiński podkreślał, że media publiczne wymagają ustawy i wzmocnienia finansowego. Poseł Platformy Obywatelskiej uważa, że powinna powstać konstytucja regulująca funkcjonowanie publicznych nadawców. Chodzi o kwestie związane m.in. z reklamami. - W sytuacji, gdybyśmy mieli powszechną opłatę, publiczni nadawcy nie powinni rywalizować z innymi podmiotami na rynku reklamy. W mediach publicznych powinny być emitowane wyłącznie reklamy społeczne - uważa Grupiński.

Henryk Wujec jest za dopuszczeniem mediów komercyjnych do funduszy na programy misyjne. - Opłata audiowizualna naprawiłaby kondycję mediów publicznych, bo sytuacja z abonamentem szwankuje już od dawna. Ściągalność była zawsze za mała i nie ma dobrego sposobu, aby ją zwiększyć. (…)  Sądzę również, że media komercyjne powinny być dopuszczone do funduszy misyjnych. Jeżeli chcą nadawać jakieś programy misyjne, to mogą korzystać z tych funduszy aplikując do KRRiT - podkreślił doradca prezydenta Bronisława Komorowskiego.

Więcej interesujących dyskusji znaleźć można na stronach audycji  "Salon polityczny Trójki", "Komentatorzy" , "Puls Trójki" i "Śniadanie w Trójce".

Ludwik Dorn skrytykował polityków koalicji. Jego zdaniem media publiczne "wywrócą się", jeśli nie będą miały możliwości nadawania reklam. - Abonament w formie opłaty - bardzo dobrze, ale ja tutaj słyszę, zwłaszcza ze strony koalicji, głosy niesłychanie niepokojące - żeby w ogóle nie było reklam. Jak weźmiemy budżety mediów publicznych, to na tej niższej, chociaż powszechnie ściągalnej opłacie audiowizualnej, po odrzuceniu reklam one też się wywrócą - zaznaczył poseł Solidarnej Polski.

Wojciech Olejniczak z SLD uważa natomiast, że wszelkie dyskusje o finansowaniu mediów publicznych będą miały sens, jeśli rząd przedstawi w tej kwestii ustawę. - Po sześciu latach skończcie z zapowiedziami i przedstawiajcie projekty - apelował do polityków koalicji europoseł Sojuszu. - Niech nikt się nie łudzi, że ten rząd i Platforma Obywatelska zrobi coś w sprawie mediów publicznych. Donald Tusk jest  antyspołeczny w takich działaniach. Premier nie myśli w kategoriach ogółu społeczeństwa, tylko kategoriami własnej partii politycznej. Nie będzie żadnej ustawy - mówił w Trójce Olejniczak.

Politycy goszczący w "Śniadaniu w Trójce" rozmawiali także m.in. o wniosku Twojego Ruchu, który zaproponował powołanie sejmowej komisji śledczej  ds. działalności Antoniego Macierewicza, jako wiceministra obrony i szefa SKW. Zapraszamy do wysłuchania całej audycji!

"Śniadanie w Trójce" prowadziła Beata Michniewicz.

(aj/ei)

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
Abonament bez tajemnic
Kto powinien płacić abonament radiowo-telewizyjny?
Jak zarejestrować odbiornik?
Ile wynosi kara za posiadanie niezarejestrowanego odbiornika?
Ile wynosi opłata za utrzymanie odbiornika radio-telewizyjnego?
W jaki sposób można opłacić abonament?
Czy można opłacić abonament przez Internet?
Czy istnieje możliwość rozłożenia zaległych opłat na raty lub ich umorzenia?
Jak złożyć wniosek o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległych opłat za abonament?
Czy jeżeli opłacam telewizję kablową, satelitarną lub platformy cyfrowe muszę płacić również abonament radiowo-telewizyjny?
Kto jest zwolniony z obowiązku płacenia opłat abonamentowych?
Ile wynosi kara za niezarejestrowany odbiornik?
Jakie są terminy płatności abonamentu?
Czy trzeba płacić za popsuty telewizor?
Czy osoba, która ma w domu np. dwa telewizory i trzy radia, musi za każde z tych urządzeń płacić osobny abonament?
Czy trzeba płacić, jeżeli posiada się radio wyłącznie w samochodzie?
Kto powinien płacić za telewizor w wynajmowanym mieszkaniu - właściciel czy najemca?
Jak firmy powinny wnosić opłaty abonamentowe?
Na co przeznaczane są wpływy z abonamentu?
Czy urzędnik zawsze może przeprowadzić kontrolę?
Po co abonament, skoro media publiczne mają wpływy z reklam?
Czym media publiczna różnią się od komercyjnych?