Logo Polskiego Radia
Polskie Radio

Mariusz Staniszewski: Media publiczne mają dostarczyć treści ważne dla obywateli

PolskieRadio 24
Dominik Panek 08.06.2017
– Każda próba zachęcenia, czy zmuszenia obywateli do dokonania opłaty, której nie dokonywali, wywołuje emocje – mówił w Polskim Radiu 24 wiceprezes Polskiego Radia Mariusz Staniszewski. W Sejmie trwa pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o opłatach abonamentowych.
  • 08.06.2017 Wiceprezes Polskiego Radia o nowej opłacie abonamentowej
  • 08.06.2017 W Sejmie pierwsze czytania projektów dotyczących abonamentu RTV. Relacja Ewy Wasążnik
  • 2017-06-08_164945 Staniszewski.mp4
Wiceprezes Polskiego Radia Mariusz Staniszewski
Wiceprezes Polskiego Radia Mariusz Staniszewski, foto: PR24/AK

Jak zaznaczył Mariusz Staniszewski, każda firma musi spinać swój budżet. Podkreślił, że walka o reklamodawców nie jest niczym złym, bo pozwala utrzymywać kontakt z realnym życiem. W przypadku Polskiego Radia, problemem jest jednak to, że poza działalnością komercyjną, ma ono także inne obowiązki wobec społeczeństwa. – Musi utrzymywać np. bardzo bogate archiwa, orkiestrę, finansować wiele przedsięwzięć kulturalnych. Tego obciążenia finansowego stacje komercyjne nie mają, a na to powinny pójść pieniądze z abonamentu – wskazywał.

Prezes wyjaśniał, że poza nadawaniem muzyki, radio publiczne ma określoną misję, czyli finansowanie polskich artystów, tworzących np. słuchowiska, czy muzykę klasyczną. – Takie audycje nie pojawią się nigdy na antenach stacji komercyjnych, a w Polskim Radiu tak, bo takie są jego powinności – mówił. Dodał, że media publiczne mają dostarczyć takie treści, które będą dla obywateli ważne: szerokie spektrum opinii i wiele innych audycji, które spełniają funkcje kulturotwórczą.

Zdaniem Mariusza Staniszewskiego nowa ustawa abonamentowa wywołuje emocje, ponieważ dotychczas wiele osób nie dokonywało opłat i nie ponosiło z tego tytułu żadnej odpowiedzialności. – Myślę, że opadną za chwilę, bo te opłaty nie są aż tak wysokie – podsumował.

Obecnie opłata miesięczna za radio i telewizję wynosi 22 złote i 70 groszy. Najtaniej wychodzi, jeśli decydujemy się na opłacenie od razu rocznego abonamentu. Wtedy do zapłaty jest 245,15 złotych. W lepszej ściągalności abonamentu mają pomóc płatne telewizje satelitarne i kablowe,  na które zostanie nałożony obowiązek przekazywania Poczcie Polskiej danych swoich klientów. Projekt przewiduje abolicję dla osób, które zapłacą abonament radiowo-telewizyjny za pół roku z góry. Będą na to trzy miesiące od wejścia w życie znowelizowanej ustawy. Dla tych, którzy regularnie płacili abonament, przewidziano loterię.

Więcej w nagraniu.

Gospodarzem programu był Piotr Wąż. 

Polskie Radio 24/IAR/ip

Data emisji: 08.06.2017

Godzina emisji: 16:50

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
Abonament bez tajemnic
Kto powinien płacić abonament radiowo-telewizyjny?
Jak zarejestrować odbiornik?
Ile wynosi kara za posiadanie niezarejestrowanego odbiornika?
Ile wynosi opłata za utrzymanie odbiornika radio-telewizyjnego?
W jaki sposób można opłacić abonament?
Czy można opłacić abonament przez Internet?
Czy istnieje możliwość rozłożenia zaległych opłat na raty lub ich umorzenia?
Jak złożyć wniosek o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległych opłat za abonament?
Czy jeżeli opłacam telewizję kablową, satelitarną lub platformy cyfrowe muszę płacić również abonament radiowo-telewizyjny?
Kto jest zwolniony z obowiązku płacenia opłat abonamentowych?
Ile wynosi kara za niezarejestrowany odbiornik?
Jakie są terminy płatności abonamentu?
Czy trzeba płacić za popsuty telewizor?
Czy osoba, która ma w domu np. dwa telewizory i trzy radia, musi za każde z tych urządzeń płacić osobny abonament?
Czy trzeba płacić, jeżeli posiada się radio wyłącznie w samochodzie?
Kto powinien płacić za telewizor w wynajmowanym mieszkaniu - właściciel czy najemca?
Jak firmy powinny wnosić opłaty abonamentowe?
Na co przeznaczane są wpływy z abonamentu?
Czy urzędnik zawsze może przeprowadzić kontrolę?
Po co abonament, skoro media publiczne mają wpływy z reklam?
Czym media publiczna różnią się od komercyjnych?