Logo Polskiego Radia
Polskie Radio

Jak finansować media publiczne w Polsce

Jedynka
Anna Burzyńska 05.10.2016
Wg GUS w Polsce jest ponad 13 mln gospodarstw domowych, z których 98% posiada odbiornik radiowe bądź telewizyjne, a abonament RTV płaci tylko 1 mln osób. Na 2 mln przedsiębiorstw opłatę wnosi zaledwie 12%.
  • Dlaczego większość Polaków nie płaci abonamentu rtv? (Debata Jedynki/Jedynka)

Uczestnicy debaty omawiali przyczyny unikania przez Polaków płacenia abonamentu i zastanawiali się nad sposobami poprawy jego ściągalności.

Barbara Stachowiak zwróciła uwagę, że środki uzyskiwane z opłat abonamentowych są dla mediów publicznych niewystarczające. - W roku 2015 była to kwota 750 mln zł, a w tym będzie tylko 661 mln, z czego większość tej sumy to opłaty zaległe.

Krzysztof Luft uzupełnił: - W ciągu ostatnich 6 lat dzięki większemu zaangażowaniu Poczty Polskiej i aparatu skarbowego udało się wyegzekwować zaległości. Przed 2010 rokiem ściągalność abonamentu była na poziomie 401 mln. Powoli worek z zaległościami się wyczerpuje. Wpływy więc będą się zmniejszać - pesymistycznie dodał Luft. Wyraził też opinię, iż dla poprawy sytuacji najskuteczniejsze będzie powiązanie niskiej opłaty audiowizualnej z indywidualnym podatkiem PIT, CIT i KRUS.

Agnieszka Ogrodowczyk zwróciła uwagę na różne podejścia to opłaty audiowizualnej w państwach europejskich. - W Luksemburgu jest to dotacja państwowa. Hiszpania i Portugalia próbowały wprowadzić mieszany system - częściowa dotacja z ograniczeniem reklamy, ale z marnym efektem. Są pomysły sięgnięcia do kieszeni innych nadawców - komercyjnych lub operatorów platform, także w efekcie nieskuteczne, bo nadawcy komercyjni np. zaniżają swoje przychody.

Goście Jedynki zwrócili uwagę na europejski trend, dążący do tego, by zmienić pojęcie abonament jako powiązany z gospodarstwem domowym na opłatę audiowizualną, którą rozumiemy jako opłatę związaną z potencjalnym dostępem do mediów na wszystkich platformach. Zmienił się bowiem sposób odbioru mediów, które dzisiaj są dostępne na różnych platformach, w dowolnym czasie i o dowolnej porze. W związku z konwergencją mediów, z ich cyfryzacją, media publiczne mają nowe obowiązki związane ze społeczeństwem informacyjnym.

Ile media publiczne w Polsce potrzebują, by skutecznie funkcjonować? Dlaczego Polacy tak niechętnie płacą abonament?

O tym także w nagraniu audycji.

***

Tytuł audycji: "Debata Jedynki"

Prowadzi: Krzysztof Grzesiowski

Goście: Agnieszka Ogrodowczyk (dyr.dep. strategii KRRiT), Barbara Stachowiak (dyr. dep mediów publicznych KRRiT), Krzysztof Luft (były członek KRRiT)

Data emisji: 5.10.2016

Godzina emisji: 17.24

ab/mc

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
Abonament bez tajemnic
Kto powinien płacić abonament radiowo-telewizyjny?
Jak zarejestrować odbiornik?
Ile wynosi kara za posiadanie niezarejestrowanego odbiornika?
Ile wynosi opłata za utrzymanie odbiornika radio-telewizyjnego?
W jaki sposób można opłacić abonament?
Czy można opłacić abonament przez Internet?
Czy istnieje możliwość rozłożenia zaległych opłat na raty lub ich umorzenia?
Jak złożyć wniosek o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległych opłat za abonament?
Czy jeżeli opłacam telewizję kablową, satelitarną lub platformy cyfrowe muszę płacić również abonament radiowo-telewizyjny?
Kto jest zwolniony z obowiązku płacenia opłat abonamentowych?
Ile wynosi kara za niezarejestrowany odbiornik?
Jakie są terminy płatności abonamentu?
Czy trzeba płacić za popsuty telewizor?
Czy osoba, która ma w domu np. dwa telewizory i trzy radia, musi za każde z tych urządzeń płacić osobny abonament?
Czy trzeba płacić, jeżeli posiada się radio wyłącznie w samochodzie?
Kto powinien płacić za telewizor w wynajmowanym mieszkaniu - właściciel czy najemca?
Jak firmy powinny wnosić opłaty abonamentowe?
Na co przeznaczane są wpływy z abonamentu?
Czy urzędnik zawsze może przeprowadzić kontrolę?
Po co abonament, skoro media publiczne mają wpływy z reklam?
Czym media publiczna różnią się od komercyjnych?