Jak finansować media publiczne w Polsce
Jedynka
Anna Burzyńska
05.10.2016
Wg GUS w Polsce jest ponad 13 mln gospodarstw domowych, z których 98% posiada odbiornik radiowe bądź telewizyjne, a abonament RTV płaci tylko 1 mln osób. Na 2 mln przedsiębiorstw opłatę wnosi zaledwie 12%.
-
Dlaczego większość Polaków nie płaci abonamentu rtv? (Debata Jedynki/Jedynka)
Uczestnicy debaty omawiali przyczyny unikania przez Polaków płacenia abonamentu i zastanawiali się nad sposobami poprawy jego ściągalności.
Barbara Stachowiak zwróciła uwagę, że środki uzyskiwane z opłat abonamentowych są dla mediów publicznych niewystarczające. - W roku 2015 była to kwota 750 mln zł, a w tym będzie tylko 661 mln, z czego większość tej sumy to opłaty zaległe.
Krzysztof Luft uzupełnił: - W ciągu ostatnich 6 lat dzięki większemu zaangażowaniu Poczty Polskiej i aparatu skarbowego udało się wyegzekwować zaległości. Przed 2010 rokiem ściągalność abonamentu była na poziomie 401 mln. Powoli worek z zaległościami się wyczerpuje. Wpływy więc będą się zmniejszać - pesymistycznie dodał Luft. Wyraził też opinię, iż dla poprawy sytuacji najskuteczniejsze będzie powiązanie niskiej opłaty audiowizualnej z indywidualnym podatkiem PIT, CIT i KRUS.
Agnieszka Ogrodowczyk zwróciła uwagę na różne podejścia to opłaty audiowizualnej w państwach europejskich. - W Luksemburgu jest to dotacja państwowa. Hiszpania i Portugalia próbowały wprowadzić mieszany system - częściowa dotacja z ograniczeniem reklamy, ale z marnym efektem. Są pomysły sięgnięcia do kieszeni innych nadawców - komercyjnych lub operatorów platform, także w efekcie nieskuteczne, bo nadawcy komercyjni np. zaniżają swoje przychody.
Goście Jedynki zwrócili uwagę na europejski trend, dążący do tego, by zmienić pojęcie abonament jako powiązany z gospodarstwem domowym na opłatę audiowizualną, którą rozumiemy jako opłatę związaną z potencjalnym dostępem do mediów na wszystkich platformach. Zmienił się bowiem sposób odbioru mediów, które dzisiaj są dostępne na różnych platformach, w dowolnym czasie i o dowolnej porze. W związku z konwergencją mediów, z ich cyfryzacją, media publiczne mają nowe obowiązki związane ze społeczeństwem informacyjnym.
Ile media publiczne w Polsce potrzebują, by skutecznie funkcjonować? Dlaczego Polacy tak niechętnie płacą abonament?
O tym także w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: "Debata Jedynki"
Prowadzi: Krzysztof Grzesiowski
Goście: Agnieszka Ogrodowczyk (dyr.dep. strategii KRRiT), Barbara Stachowiak (dyr. dep mediów publicznych KRRiT), Krzysztof Luft (były członek KRRiT)
Data emisji: 5.10.2016
Godzina emisji: 17.24
ab/mc