- O tym, czy na lekcjach w szkole można korzystać z tabletów/laptopów decyduje nauczyciel.
- Naukowcy podkreślają, że pismo ręczne lepiej wspiera proces uczenia się, zapamiętywania niż zapisywanie na klawiaturze.
- Polonistka i dziennikarka Wiktoria Makowska nie ma nic przeciwko wspomaganiu się w nauce sprzętem elektronicznym, ale zachęca, by nie rezygnować z odręcznych notatek.
- Pisanie odręczne wiąże się z większą liczbą bodźców niż pisanie na klawiaturze - podkreśliła w materiale reporterki Elizy Cichosz polonistka i dziennikarka Wiktoria Makowska. Jak wskazała, potwierdzają to badania przeprowadzone przez naukowców.
Czytaj także:
Naukowcy z japońskiej uczelni NTT Data Institute of Management Consulting przeprowadzili eksperyment, który doprowadził ich do wniosku, że pisanie ręczne wywołuje większą aktywność mózgu. Jak wytłumaczono, to dlatego że ręcznie wykonane notatki są bogatsze w szczegóły przestrzenne.
Z kolei Pam Mueller z Princeton University i Daniel M. Oppenheimera z UCLA w toku swoich badań ustalili, że pisanie odręczne gwarantuje większe skupienie podczas nauki. Nasz mózg lepiej ocenia i porządkuje dane, ponieważ zwracamy większą uwagę na informacje, które notujemy.
Wspólna konkluzja z tych badań jest taka, że informacje zapisane pismem odręcznym łatwiej nam zapamiętać.
W ocenie Makowskiej, "żyjemy w czasach, w których technologia jest na tyle rozwinięta, że powinna być pomocą naukową, ale na pewno nie powinna zastępować w stu procentach pisania odręcznego".
03:57 Jedynka/Sygnały dnia pismo 25 wrzesień 2023 07_39_41.mp3 W szkole lepiej pisać ręcznie czy na klawiaturze? (Sygnały dnia/Jedynka)
Czytaj także:
***
Reporterka: Eliza Cichosz