Jakub Popielecki o kinie Larsa von Triera: to człowiek świadomy swoich sprzeczności

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2019 15:26
"Dom, który zbudował Jack" - tak nazywa się najnowszy film Larsa von Triera, w którym główny bohater (Matt Dillon) wciela się w rolę seryjnego mordercy. Jaką postać stworzył von Trier i czy można postawić ją w jednym rzędzie obok Kuby Rozpruwacza, Dextera czy Hannibala Lectera?
Audio
  • "Dom, który zbudował Jack" – brutalizm, gra z widzem i komedia sytuacyjna. Komentuje krytyk Jakub Popielecki (Hrapkowidz/Czwórka)
  • Paulina Jaroszewicz z MFF Nowe Horyzonty opowiada o filmie "Ága” Milko Lazarova (Hrapkowidz/Czwórka)
Lars von Trier na konferencji prasowej filmu Dom, który zbudował Jack w trakcie 71. Desiwalu Filmowego w Cannes
Lars von Trier na konferencji prasowej filmu 'Dom, który zbudował Jack' w trakcie 71. Desiwalu Filmowego w Cannes Foto: IAN LANGSDON/PAP

W przeciwieństwie do "Melancholii" ten film nie jest zrobiony na poważnie. To w dużej mierze czarna komedia Jakub Popielecki

Na długo przed premierą "Domu..." von Trier kontestował wszelkie formy kulturowo-obyczajowe. Wyraz tego dał (razem z innymi duńskimi twórcami: Thomasem Vinterbergiem, Kristianem Levringiem i Sørenem Kragh-Jacobsenem) w 1995 roku jako autor głośnego manifestu Dogma 95. Opisując kierunek, w którym powinna zmierzać współczesna kinematografia. - Jego kariera zaczęła się jeszcze w latach 80., kiedy zasłynął jako autor takich filmów jak "Epidemia" czy "Europa". Jego twórczość można podzielić na wyraźne etapy - mówił prowadzący audycję Błażej Hrapkowicz.

- Manifest postulował powrót do realizmu, wykorzystywanie naturalnej scenografii i powrót do surowej formy. Jego wczesne filmy, które powstały przed latami 90. zupełnie nie odpowiadały założeniom tego manifestu - zawracał uwagę krytyk filmowy Jakub Popielecki. - Na początku tworzył kino malarskie, surrealistyczne, oddychające konwencjami. Jego późniejsze dzieła również wymykały się założeniom Dogmy. Bardzo szybko porzucił tę naturalistyczną konwencję.

Zobacz zwiastun filmu Larsa von Triera "Dom, który zbudował Jack":

Jakiego rodzaju grę z widzami prowadzi Lars von Trier? Czy można znaleźć wspólny mianownik dla wszystkich filmów tego twórcy? Jak wiele elementów z manifestu Dogma 95 przetrwało w filmach von Triera? Zapraszamy do wysłuchania nagrania. 

***

Tytuł audycji: Hrapkowidz

Prowadzi: Błażej Hrapkowicz 

Gość: Jakub Popielecki (krytyk filmowy z Filmweb)

Data emisji: 20.01.2019

Godzina emisji: 14.08

ac

Czytaj także

Gabriela Muskała: "Fuga" zadaje pytania i daje tropy, nie odpowiedzi

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2018 14:40
7 grudnia na ekrany kin wejdzie "Fuga" w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej ze scenariuszem Gabrieli Muskały. - Ta historia dojrzewała we mnie przez 13 lat. Dałam ją w prezencie Agnieszce Smoczyńskiej, kiedy ta skończyła "Córki dancingu" - opowiada scenarzystka i odtwórczyni roli głównej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kino Małgorzaty Szumowskiej. "Wymyka się prostej klasyfikacji"

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2018 15:11
- Małgorzata Szumowska jest autorką bardzo europejską. Kiedy na ekranach pojawiły się "33 sceny z życia" w polskiej kinematografii dominowało kino moralnego niepokoju i pocieszne bajki o ludziach. Ona złamała ten schemat - mówił Sebastian Smoliński, krytyk filmowy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Zabawa, zabawa". Maria Dębska o trudnej filmowej roli

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2019 15:48
Trzy kobiety i ich dramatyczne historie. Wszystkie "zanurzone" w alkoholu. - Ten film burzy stereotypy i to bardzo się czuje - mówi Maria Dębska, aktorka odtwarzająca jedną z głównych ról w dramacie "Zabawa, zabawa" Kingi Dębskiej.
rozwiń zwiń