Bieganie poprawia odporność. "Rób to z głową"  

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2020 13:50
- Bieganie rekreacyjne podnosi odporność, a co za tym idzie chroni nas przed wirusami - mówił neurobiolog dr Adam Pabiś. Jak podkreślał, w dobie koronawirusa należy to jednak robić samemu, bądź zachowując bezpieczną odległość od pozostałych.  
Audio
  • Podpowiadamy, dlaczego warto wybrać się do lasu na samotny jogging (Rozbiegani/Czwórka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/JLwarehouse

Olga Lyjak 1200.jpg
Olga Łyjak i jej samotne biegi górskie >>>

- Już samo siedzenie w fotelu jest zabójcze dla organizmu. Jest bardzo stresogenne, bo powoduje produkcję dużej ilości kortyzolu. Siedząc przez wiele godzin, zaczynamy mieć też problem z glukozą. Utlenia się ona w procesie aktywności mięśni, więc jeśli siedzimy w domu i po prostu spożywamy zapasy, jest to toksyczne dla naszego organizmu i działania naszego mózgu - tłumaczył dr Adam Pabiś, audiolog, neurobiolog. Dlatego, jak podkreślał, warto samotnie pobiegać, "choćby po to, by sobie utlenić glukozę". - Wskazane jest też obniżanie temperatury, a wyjście poza dom to umożliwia. Takie działanie wpłynie na poprawę naszego metabolizmu.

ZOBACZ TAKŻE Korona Gór Polskich. Zdobądź te szczyty... biegiem >>>


qczaj Terzoni .jpg
Trening Qczajem. "U mnie nie ma hejtu, motywuję pozytywnie" >>>

Wtórowała mu dr Katarzyna Skórzewska, która przekonywała, że rekreacyjne bieganie będzie miało zbawienny wpływ nie tylko na nasze ciało, ale i duszę. - Z jednej strony podczas biegania uruchamiamy mechanizmy odpornościowe, zwiększamy wydolność układów oddechowego i krążenia, zmniejszamy ryzyko otyłości, ale z drugiej - wtedy właśnie nas mózg produkuje endorfiny. Wprowadzamy się w stan euforii, radości i zadowolenia. To też pośrednio wspomaga naszą odorność i wpływa na nas ochronnie - tłumaczyła ekspert. 

ZOBACZ TAKŻE Plogging - moda na ekologiczne bieganie >>>

Eksperci przypominali jednak w rozmowie z Czwórką, że - zwłaszcza w przypadku osób, które na co dzień nie uprawiają sportu - podczas rekreacyjnego, okazyjnego biegania ważny jest prawidłowy oddech. - Pamiętajmy, żeby oddychać przeponą, czyli "brzuchem", zamiast płucami. To dodatkowo wspomoże regenerację tkanek - mówił dr Adam Pabiś. 

Ekspert podkreślał, że uprawiając aktywność fizyczną na świeżym powietrzu należy koniecznie dbać o zdrowie swoje i bliskich: nie spotykać się z innymi, a jeśli już to dbać o zachowanie bezpiecznego dystansu. - Udajmy się do miejsc, w których nie ma wielu osób, to pozwoli nam zaoszczędzić problemów - tłumaczył ekspert. jak mówił, wystarczy do 20 minut dziennie, by nasz organizm zaczął być nam wdzięczny. - Wystarczy spacer - nie musi to być wyczynowe uprawianie ekstremalnych sportów - podkreślał. 

W programie rozmawialiśmy także z drem Wojciechem Słowińskim, który również zachęcał do uprawiania aktywności fizycznej, ale w sposób przemyślany i nie szkodzący nam, ani innym. 

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Mateusz Fusiarz

Data emisji: 20.03.2019

Godzina emisji: 9.10

kd