Diamentowa Batuta dla Agnieszki Duczmal

Ostatnia aktualizacja: 12.11.2021 16:45
Wybitna dyrygent Agnieszka Duczmal w niedzielę 14 listopada zostanie uhonorowana przez Polskie Radio Diamentową Batutą i specjalnym wydawnictwem płytowym za wybitne osiągnięcia w dziedzinie dyrygentury. 
Grafika
GrafikaFoto: PR

Wydarzeniu w Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego towarzyszyć będzie występ Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus" pod dyrekcją laureatki. Transmisja uroczystego koncertu na antenie Programu 2 Polskiego Radia oraz - w formie streamingu wideo - w mediach społecznościowych Polskiego Radia, na stronie www.polskieradio.pl oraz na kanale YouTube. Początek o godz. 19.00.


Posłuchaj
06:47 Czwórka/Stacja Kultura A. Duczmal - diamentowa batuta 12.11.2021.mp3 Dyrygent Sylwia Janiak-Kobylińska opowiada o laureatce Diamentowej Batuty Agnieszce Duczmal (Stacja Kultura/Czwórka)

 

Agnieszka Duczmal to uznana dyrygent, która zdecydowanie przetarła w tym zawodzie szlaki innym kobietom. Już w czasie studiów, w 1968 roku, utworzyła Orkiestrę Kameralną, która została później przekształcona w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a od 1988 roku występuje pod nazwą Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia "Amadeus”. Kobiety w dyrygenturze wciąż stanowią jednak mniejszość i spotykają się z rożnymi stereotypami.


radio chopin inauguracja_1200a.jpg
Polskie Radio Chopin ma 4 lata. Jak wyrósł młodszy braciszek radiowej Dwójki?

Zobacz także: 

- Agnieszka Duczmal to niezwykła kobieta, autorytet i znakomity dyrygent. To ona musiała przebijać mury, aby dostać się do tego zawodu i być w nim traktowaną poważnie - mówi Sylwia Janiak-Kobylińska, dyrygent, doktor sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. - Udało się jej zbudować własną, mocną markę, co oznacza, to, że była sto razy lepsza, niż niejeden dyrygent z jej pokolenia. To, jak stworzyła własną orkiestrę, jak ją prowadziła, i w jaki sposób przekazała ją dalej - budzi podziw. Droga, którą przebyła, każde kolejne dzieło, zdarzenie w życiu - dawało jej to bogactwo, którym mogła się dzielić z innymi. To spowodowało, że jest dla nas ikoną i legendą za życia.

Zobacz także: 

Dlaczego jest tak niewiele kobiet w dyrygenturze? Jak mówi rozmówczyni Weroniki Puszkar, wynika to z tego, że mężczyźni mają do tego naturalne predyspozycje. Swoją naturalną, stabilną budową ciała, sprawiają wrażenie pewnych siebie, a to w tym zawodzie jest podstawą.

- Kobiety są sensualne, gdy się na nie patrzy bardziej kojarzone są z seksualnością, kobiecością, z uczuciowością i emocjonalnością. Mężczyzna robi wrażenie raczej stabilnego, postumentu, który sprawia, że budzi respekt. Większość kobiet być może nie pasowałoby do takiego obrazu. Jednak, jeżeli kobieta posiada w sobie siłę, pewność, charyzmę i wie do czego dąży, to jak najbardziej się w tym sprawdzi - tłumaczy Sylwia Janiak-Kobylińska. - Myślę, że dyrygentura kobiet wnosi nową jakość. Dzięki temu, wykonanie utworów może być bardziej głębokie i elastyczne. Wynika to z tego, że mamy bardziej rozwiniętą empatię i współodczuwanie, a dłonie kobiety są przekaźnikiem wielu emocji i czegoś, czego nie można ująć słowami. Kiedy dyryguję to nie myślę o ruchach. Oczywiście są schematy dyrygenckie, ale muzyka nie opiera się na schematach. Są one tylko punktem wyjścia do tego, żeby skomunikować się z orkiestrą, natomiast to co się dzieje dalej jest to magia ukryta pomiędzy dźwiękami.


Dyrektor Programu 2 Polskiego Radia, Małgorzata Małaszko,o Nagrodzie Diamentowej Batuty przyznawanej przez Zarząd Polskiego Radia

Agnieszka Duczmal koncertowała m.in. z Marthą Argerich, Mischą Maiskym, Henrykiem Szeryngiem. Jako pierwsza kobieta dyrygent wystąpiła na scenie mediolańskiej La Scali. Nagrała ok. 50 płyt dla wytwórni na całym świecie. W jej dorobku artystycznym znajduje się wiele prawykonań, m.in. pierwsze światowe nagranie Wariacji Goldbergowskich Johanna Sebastiana Bacha w transkrypcji na orkiestrę kameralną Józefa Kofflera. Dla swojej Orkiestry dokonała wielu transkrypcji arcydzieł muzycznych – m.in. Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego oraz utworów kameralnych Johannesa Brahmsa, Claude’a Debussy’ego, Franza Schuberta. Jest również laureatką licznych nagród - krajowych i międzynarodowych.

Diamentowa Batuta to nagroda indywidualna przyznawana przez Zarząd Polskiego Radia "za wybitne kreacje artystyczne, rozsławianie muzyki polskiej w kraju i za granicą oraz przybliżanie jej milionom słuchaczy Polskiego Radia". Laureatami nagrody są dyrygenci: Jan Krenz, Stefan Rachoń, Stanisław Wisłocki, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Kazimierz Kord, Stefan Stuligrosz, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Tadeusz Strugała i Jacek Kaspszyk.

***

Podczas uroczystego wieczoru w Studiu Koncertowym Polskiego Radia Agencja Muzyczna Polskiego Radia przedpremierowo zaprezentuje uczestnikom wydarzenia podwójny, przekrojowy album z cyklu "Diamentowe batuty" - z utworami w wykonaniu orkiestr dyrygowanych przez Agnieszkę Duczmal. Wydawnictwo Agencji Muzycznej Polskiego Radia dostępne będzie w sprzedaży od 19 listopada.


***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Małgorzata Jakubowska

Materiał: Weronika Puszkar 

Data emisji: 12.11.2021

Godzina emisji: 10.35

aw/mat.pras


Czytaj także

Konkurs Chopinowski od kulis. Rozmowy z artystami

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2021 11:20
Rozpoczął się XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Na antenie Czwórki będziemy śledzić, co się dzieje za jego kulisami. Sprawdzamy też, kim są młodzi artyści, którzy biorą w nim udział. O swojej drodze do Konkursu opowiadają Tomasz Marut i Zuzanna Pietrzak.   
rozwiń zwiń

Czytaj także

XVIII Konkurs Chopinowski. Bruce Liu zwycięzcą, Jakub Kuszlik czwarty

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2021 15:11
Poznaliśmy laureatów XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Laureatem I nagrody został Bruce (Xiaoyu) Liu reprezentujący Kanadę. Jeden z dwóch polskich finalistów, Jakub Kuszlik zajął czwartą pozycję. 
rozwiń zwiń