Kate Spade. Świat kobiety w torebce

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2022 14:00
Torebki w kształcie kotów, łabędzi, arbuzów i pizzy oraz ponadczasowa klasyka - to swoim klientkom proponowała Kate Spade. Projektantka jest jednym z symboli lat 90., podobnie jak stworzone przez nią dodatki. 
Butik Kate Spade w Singapurze
Butik Kate Spade w SingapurzeFoto: Sorbis/shutterstock.com

W poszukiwaniu torebki idealnej

Historia marki sięga czasów, kiedy jej założycielka Kate Brosnahan pracowała w dziale akcesoriów amerykańskiego magazynu "Mademoiselle". Mimo że otaczała się luksusowymi dodatkami, ciągle szukała torebki idealnej. - Kate, która po mężu przyjęła nazwisko Spade, była przedsiębiorczynią, żoną, matką i wzorem dla innych kobiet - wyjaśnia Ada Janiszewska, autorka cyklu modowego w Czwórce.

Torba lat 90.

Muzami projektantki były Katherine Hepburn, Jackie Onassis i Bjork, a najpopularniejszymi modelami "Nicole" i "Sam". - "Sam" trafiła do sprzedaży w 1993 roku i niektórzy nazywali ją "torbą lat 90.". Była czarna, pudełkowa, wodoodporna i ponadczasowa. Szybko stała się ulubieńcem redaktorek mody i aktywnych kobiet na całym świecie  - opowiada Janiszewska. - Z okazji 25-lecia marki Kate Spade ponownie wprowadziła ten model do kolekcji i do dziś jest to jeden z kultowych wzorów.

Anna Wintour nosi Kate Spade

Filozofią marki - oprócz klasyki z nutką twistu - była też dostępność. Na torebki Kate Spade było stać uczennice prywatnej szkoły na Manhattanie i nowojorskie "working girl". - Intensywne, cukierkowe kolory oraz wymyślne kształty sprawiły, że w projektach Kate Spade zakochały się nowojorskie fashionistki. - Torebkami szybko zainteresowały się dom handlowy Barneys, Fred Segal, a także butik Charivari, znany jako kolebka sukcesu Marca Jacobsa - wymienia rozmówczyni Gosi Jakubowskiej. - Po pierwszym pokazie marki - torebki z logo Kate Spade z dumą prezentowały m.in. Julia Roberts, Gwyneth Paltrow, a nawet Anna Wintour, szefowa amerykańskiego "Vogue’a".

Posłuchaj
11:47 CZWÓRKA Stacja Kultura - torebki 10.02.2022.mp3 Torebka idealna. Historia marki Kate Spade (Stacja Kultura/Czwórka)

Pierwszy flagowy butik marki powstał w 1996 roku w nowojorskim SoHo. Potem otwierały się kolejne - w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie. W 2007 roku Kate Spade sprzedała swoją firmę za dwa miliardy dolarów i... otworzyła nową o nazwie Frances Valentine. W 2018 roku projektanta zmarła tragicznie. 

Zobacz także:

***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Gosia Jakubowska

Materiał przygotowała: Ada Janiszewska 

Data emisji: 10.02.2022

Godzina emisji: 11.39

Czytaj także

Wege-dziary. Zielona rewolucja w sztuce tatuażu

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2022 18:40
Tatuatorzy zaniepokojeni ilością jednorazowego plastiku zużywanego w trakcie pracy oraz tuszu pochodzenia zwierzęcego, szukają bardziej ekologicznych rozwiązań. Stąd wzięły się wegańskie tatuaże i ekologiczne salony, których pojawia się coraz więcej - także w Polsce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Historia futra. Od luksusu do pogardy

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2022 13:00
Przez wiele wieków futra traktowane były jako symbol luksusu i wysokiego statusu społecznego. Na przełomie XV i XVI wieku dobrej jakości futro kosztowało tyle, co 6000 kurczaków lub pół tony pszenicy. Dziś nadal jest to towar z najwyższej półki, ale towar w bardzo złym guście.
rozwiń zwiń