Co dalej z tą matematyką?

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2014 14:00
- To jest najwyższy czas, żeby coś tutaj zmienić i zacząć naprawiać. W innym wypadku będzie coraz gorzej - powiedział w Czwórce dr hab. prof. Ryszard Koziołek z Uniwersytetu Śląskiego. Bardzo słabe wyniki tegorocznej matury z matematyki wręcz wymuszają podjęcie kroków, które odwrócą niekorzystny trend.
Audio
  • Jakie zmiany są potrzebne, by fatalne wyniki matur się nie powtórzyły? (Czwórka/4 do 4)
Maturzyści przystąpią dziś do pisemnego egzaminu
Maturzyści przystąpią dziś do pisemnego egzaminu Foto: Glow Images/East News

- Na ile ogólnie z młodzieżą jest źle, będziemy dopiero oceniać z perspektywy studentów, którzy do nas przyjdą. Zapewne będzie ich mniej niż w poprzednich latach, skoro tak znaczny był procent tych, którzy nie zdali matury, ale też nie popadałbym w przesadę. Nas oczywiście obchodzi los młodych ludzi, jednak z perspektywy uczelni to mam poważne obawy, czy osoby nie potrafiące sobie poradzić z tak niewielkimi wymaganiami, to byli w ogóle kandydaci na przyszłych studentów kierunków ścisłych - zaznaczył na wstępie rozmowy w Czwórce dr hab. prof. Koziołek.
Waldemar Siwiński, prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, nie bawił się w kurtuazję. - Jest bardzo źle, skoro mamy o 10 procent wyższy wskaźnik maturzystów, którzy nie zdali. Konsekwencje tego poznamy za jakiś czas. O tym, że problem istnieje, nie muszę chyba nikogo przekonywać - uważa.
Jego zdaniem ten problem należy rozpatrywać przez pryzmat trzech stron: uczniów, nauczycieli matematyki oraz całego systemu edukacji. - Nie możemy dłużej zamiatać tego pod dywan i uważać, że kosmetycznymi zmianami da się rozwiązać tę kwestię. W żadnym wypadku nie można też dokonywać kolejnych rewolucyjnych zmian, bo one pociągną za sobą kolejne ofiary - przekonywał w "4 do 4".
PRZECZYTAJ TEŻ: Czy matematyka na maturze jest potrzebna?

Goście audycji uważają, że potrzebna jest poprzedzona rzeczową analizą na wielu płaszczyznach dyskusja na temat nauczania przedmiotów ścisłych. Wyniki matur to tylko wierzchołek góry lodowej i najbardziej wyraźny przykład, że popełnionych zostało w ostatnich latach bardzo dużo błędów.
Czy istnieje jakieś doraźne rozwiązanie tej sytuacji? Od czego powinniśmy zacząć, żeby nie wracać do tej dyskusji za kolejnych dwanaście miesięcy? O tym w zapisie rozmowy z "4 do 4".
ac/kd

Czytaj także

Moda na ściąganie trwa? "To problem mentalności Polaków"

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2014 14:00
Kamery w długopisach, koszulki przerobione na "podsłuchowe kamizelki", elektronika do ściągania w medalikach czy szpiegowskie okulary i aparaty do uszu - to wszystko znaleziono u chińskich studentów, którzy ściągali na egzaminie. Polscy żacy są równie pomysłowi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Już najmłodsi umieją programować

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2014 12:00
"Mistrzowie Kodowania" to projekt edukacyjny mający na celu upowszechnienie nauki programowania w polskich szkołach. - Do tej pory byliśmy w szkołach podstawowych i uczyliśmy tego najmłodszych. Teraz wejdziemy do gimnazjów - mówi koordynatorka projektu Iwona Brzózka-Złotnicka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Fatalne wyniki matur. Winny system czy młodzież?

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2014 12:00
Blisko 30 procent maturzystów nie zdało w tym roku egzaminu dojrzałości. Wyniki te budzą poważne zaniepokojenie. Jaka przyszłość czeka polskich nastolatków i czy naprawdę jest tak źle, jak wskazywałyby oceny matur?
rozwiń zwiń