X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Zabił, bo grał". Naukowcy obalają mity o brutalności w grach

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2019 13:06
Premiera pierwszego Mortal Kombat w 1992r. doprowadziła do powstania organizacji, która do dziś zajmuje się oceną zawartości gry oraz wyznaczania granicy wiekowej dla konsumentów. Od tamtego momentu gry stały się celem ataków w mediach oraz kozłem ofiarnym w przypadku przestępstw popełnianych przez graczy. Na szczęście czasy się zmieniają, a aktualne badania udowodniły, że brutalność w grach wcale nie ma negatywnego wpływu na psychikę odbiorcy.
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: sezer66/shutterstock.com

Zaslepki_czworka_GAMING_F.jpg
Zobacz więcej - "Strefa gamingu" >>>

Za obalenie mitu zabrali się naukowcy z Oxford Internet Institute i opublikowali wyniki swoich badań. Zdecydowano się na przepytanie blisko tysiąca nastolatków w wieku 14-15 lat oraz - analogicznie - taką samą liczbę ich opiekunów. Gracze pytani byli ze znajomości poszczególnych tytułów, które znają z widzenia oraz przy których spędzają najwięcej czasu. Aby właściwie ocenić stopień brutalności danej produkcji kierowano się oficjalnymi oznaczeniami wiekowymi, które nadają organizacje PEGI oraz ESRB. Opiekunowie z kolei musieli odpowiedzieć na pytania związane z zachowaniem swoich podopiecznych. Chodziło o potencjalne zaobserwowanie negatywnych zachowań, których żaden z badanych jednak nie wykazał.

karcianki gaming 1200.JPG
Od Heartsone'a do Magica. Gry karciane w e-sporcie

Przekonanie, że brutalne gry wideo napędzają agresję w świecie realnym jest popularne, ale z biegiem czasu nie sprawdziło się zbyt dobrze. Mimo zainteresowania tematem ze strony rodziców i decydentów politycznych badania nie wykazały, że istnieją powody do obaw. - powiedział dyrektor do spraw badań Oxford Internet Institute, prof. Andrew Przybylski. - Część problemu w badaniach nad technologią polega na tym, że istnieje wiele sposobów analizy tych samych danych, które przyniosą różne wyniki. Wybiórczy wynik może nabrać nieuzasadnionego znaczenia, powiększając moralną panikę otaczającą gry wideo. Zarejestrowanie przebiegu badań jest zabezpieczeniem przed tym.

PLWK10.jpg
JeffreJ z nagrodą komentatora e-sportowego >>>

ZOBACZ WIĘCEJ Audycja "Strefa gamingu" >>>

Istotnym faktem jest, że naukowcy zaznaczyli, że rozgrywka sama w sobie może powodować nerwowe reakcje, ale jest to całkowicie naturalny odruch. Podobnie jak w sporcie, kiedy decydujemy się na jakąkolwiek formę rywalizacji, zawsze będą to emocjonalne przeżycia. Niejednokrotnie zdarzy nam się uderzyć pięścią w biurko podczas zgonu, lub sformułować soczystą wiązankę po straconej bramce. Nie popadajmy jednak w skrajności. Jak najbardziej należy kontrolować to, w co grają nasze pociechy nie tylko pod kątem samej brutalności, ale także innych treści, które zarezerwowane są dla dorosłych odbiorców. Kategorie wiekowe widoczne na pudełku oraz symbolika ostrzeżeń bez wątpienia są pewnym wyznacznikiem tego, czego możemy spodziewać się w danej produkcji. Mimo wszystko warto wcześniej zapoznać się z jej treścią przed wydaniem niekoniecznie słusznego osądu.

***

Łukasz "JeffreJ" Chmiel

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

PUBG - wzrost popularności ze skandalem w tle

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2018 11:32
Wydaje się, że Playerunknown’s Battlegrounds najlepszy czas ma już za sobą. Na tle miażdżącej przewagi konkurencji w postaci Fortnite’a od Epic Games, zwolennicy bardziej realistycznej rozgrywki w produkcji PUBG Corporation powoli zaczęli porzucać tytuł. Na pewno nie pomogła też premiera Ring of Elysium na serwerach europejskich oraz fala banów dla oszustów, którymi okazali się także profesjonalni gracze.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Hity i kity 2018. Najważniejsze wydarzenia w gamingu

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2019 12:04
Czy "Red Dead Redemption 2" zasłużyła na miano gry roku 2018, a jako "najgorszą" określić można "The Quiet Man"? W "Strefie gamingu" podsumowaliśmy ostatnie 12 miesięcy w gamingowej branży.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Od Heartstone'a do Magica. Gry karciane w e-sporcie

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2019 12:04
- Karcianki wymagają bardzo dużo myślenia i koncentracji na najwyższym poziomie. Są jak szachy, bo trzeba przewidywać ruchy przeciwnika - mówi Ewa "Aicrodzik" Dołmat.
rozwiń zwiń