Badanie przeprowadzone przez dr Nettę Weinstein z Uniwersytetu Cardiff obejmowało tysiąc osób, w przedziale wiekowym 14-15 lat. Badacze podzielili uczestników na trzy grupy, po czym odtworzyli każdej z nich trzydzieści nagranych wiadomości, w których wypowiadały się matki osób badanych. Słowa w wiadomościach były identyczne, ale nagrane w trzech wersjach, innym tonem głosu: władczym, wspierającym i neutralnym.
Po wysłuchaniu wiadomości badani musieli wypełnić ankietę, w której zaznaczyli jak czuliby się i zachowali, gdyby ich mama użyła danego tonu głosu. Ci, którzy usłyszeli władczy ton częściej mieli negatywną reakcję na polecenie, które wydawała im matka. Natomiast ci, którzy słyszeli wspierający ton, odczuwali pozytywne emocje, w szczególności w porównaniu do tych, którzy usłyszeli neutralny ton głosu.
Konkluzją badania jest zatem to, że sposób w jaki mówca moduluje swój głos kiedy intonuje tę samą wypowiedź, wpływa na emocjonalne oraz relacyjne reakcje jego rozmówcy.
aj