Wśród wszystkich opowieści szczególnie wyróżniają się głosy kobiet, które pojawią się w aż czterech spośród sześciu pełnometrażowych filmów. Ul Blerty Basholli (2021, Nagroda Jury, Nagroda Publiczności, Nagroda za reżyserię na Sundance), Vera śni o morzu Kaltriny Krasniqi (2021, premiera w Wenecji, w sekcji Orrizonti), Szukając Venery Noriki Sefy (2021 Nagroda Specjalna Jury w Rotterdamie) oraz Wzgórze ryczących lwic Luany Bajrami (2021, premiera w canneńskiej sekcji Quinzainne) bezszwowo łączą lokalne (a z naszej, wschodnioeuropejskiej perspektywy, wręcz swojskie) z uniwersalnym.
Bohaterki tych filmów podejmują desperackie próby emancypacji, konfrontują się z matkami, a od córek odbierają lekcję gniewu i nieposłuszeństwa. Czasem w pojedynkę, a czasem tworząc stado bądź rój, wypowiadają służbę patriarchatowi. W ich historiach, jak w soczewce skupiają się nie tylko kwestie feministycznego przebudzenia, ale kluczowe obyczajowe, polityczne i ekonomiczne problemy bezustannie negocjującej swoją tożsamość europejskiej prowincji.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 21-31 lipca. O tydzień dłużej, do 7 sierpnia, trwać będzie część online’owa festiwalu.
mat prasowe/gmo