Gaming to sport, nie tylko rozrywka. Najważniejsze turnieje i zawody
Pierwszą firmą, jaka zostanie przybliżona w materiale jest 11 bit studios - warszawski producent, wydawca oraz dystrybutor gier wideo na komputery osobiste i konsole. Jest znana przede wszystkim z wydania gry komputerowej This War of Mine - opowiadającej o przetrwaniu w czasie wojny i trudnych wyborach moralnych. Produkcja jest inspirowana prawdziwymi wydarzeniami - oblężeniem Sarajewa.
Czytaj także:
Co więcej, This War of Mine została umieszczona na liście lektur szkolnych dla uczniów szkół średnich w Polsce od roku szkolnego 2020/2021.
10 czerwca firma wypuściła tajemniczy teaser nowej gry. Pełna prezentacja tytułu odbędzie się 12 sierpnia. Wiele osób spekuluje, że może to być Frostpunk 2 - kontynuacja świetnie przyjętej produkcji. O której nieco więcej poniżej...
Gry komputerowe ze sztuczną inteligencją. Ekspert: prawie jak test psychologiczny
Przerażający chłód, mróz, osamotnienie, kończące się surowce, walka o przetrwanie z bezlitosną naturą... To wszystko znają i przeklinają w duchu osoby, które zetknęły się z grą Frostpunk warszawskiego 11 bit studios. Produkcja łączy elementy strategicznej gry czasu rzeczywistego, survivalu i budowy miasta - opowiada o walce małej społeczności o przetrwanie w zimowym, steampunkowym świecie.
11 bit studios jest notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. 25 kwietnia 2014 r. firma, we współpracy z Game Delivery Network, uruchomiła sklep internetowy Games Republic, oferujący cyfrowe kopie gier komputerowych. Niestety, z powodu niezadowalających wyników finansowych, postanowiono go zamknąć.
Krakowski producent gier komputerowych Bloober Team jest notowany na giełdzie NewConnect. Początkowo firma zajmowała się tworzeniem gier między innymi na Nintendo. Z czasem, ich produkcje trafiły na komputery osobiste i konsole nowej generacji.
16 lutego 2016 r. miała premierę gra Layers of Fear - wcielamy się w niej w postać obłąkanego malarza, który stara się ukończyć dzieło swojego życia. Przemierzając kolejne poziomy i lokacje domu, jesteśmy świadkami jak pod wpływem wizji artysty, zmienia się otaczający nas świat. Gra zaliczana jest do gatunku pierwszoosobowego horroru.
Rozpoznawalność firmie przyniosła również najnowsza gra The Medium - którą również opisano jako horror psychologiczny.
"Odkryj mroczną tajemnicę, którą potrafi rozwikłać jedynie medium. Zgłębiaj jednocześnie dwa światy - realny i duchowy. Wykorzystaj nadnaturalne zdolności i dzięki nim rozwiązuj zagadki w obu wymiarach, poznawaj niepokojące sekrety i staraj się przetrwać spotkania z Paszczą - potworem zrodzonym z niewyobrażalnej tragedii…" - czytamy w oficjalnym opisie gry.
W odróżnieniu od Layers of Fear tym razem widok jest trzecioosobowy. Ten polski horror jest inspirowany słynną serią Silent Hill. Wcielamy się w kobietę imieniem Marianne, która potrafi widzieć duchy i chce rozwikłać zagadkę śmierci pewnego dziecka. Akcja The Medium rozgrywa się w latach 90. w Krakowie.
Produkcja wykorzystuje tzw. technikę duoświata (rzeczywistego i nadprzyrodzonego) - i dzięki swoim nadnaturalnym zdolnościom Marianne może dostrzegać świat duchów, i co ważniejsze, wpływać na niego.
Czas na największego gracza na polskiej scenie gamingu. Mowa oczywiście o grupie CD Projekt - polskim wydawcy i producencie gier komputerowych z siedzibą w Warszawie i oddziałami w Krakowie, Wrocławiu i Los Angeles (!). Firma zasłynęła na świecie świetnie przyjętą serię gier Wiedźmin o historii Geralta z Rivii. Można powiedzieć, że pierwsza część cyklu o słynnym pogromcy potworów otworzyła przed studiem drzwi do światowego gamingu.
Warto w tym miejscu wyjaśnić, że akcja gry rozpoczynała się po wydarzeniach z książkowego pierwowzoru - Sagi o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego, a dokładnie kilka lat po końcowych scenach z Pani Jeziora. W grze kierujemy głównym bohaterem sagi - Geraltem z Rivii. Spotykamy wiele postaci z książek, odwiedzamy znane lokacje, walczymy z tymi samymi potworami - gra jest więc oparta na motywach powieści.
Podobnie jak w sadze, gracz kierujący Geraltem jest zmuszony do podejmowania trudnych, niejednoznacznie moralnych decyzji, czy kierować się tytułowym mniejszym złem. Rozbudowane i zaskakujące swoją dojrzałością misje stały się swoistym znakiem rozpoznawczym serii.
Na serię gier komputerowych o Wiedźminie składają się:
- Wiedźmin (2007)
- Wiedźmin 2: Zabójcy królów (2011)
- Wiedźmin 3: Dziki Gon (2015)
Powszechnie uważa się, że magnum opus warszawskiego studia jest Wiedźmin 3: Dziki Gon. Oszałamiająca jak na tamte czasy grafika (nadal się nie zestarzała), wyjątkowa, wpadająca w ucho muzyka, efektowna i dynamiczna walka, piękne, różnorodne krajobrazy (szczególną uwagę zwracają okoliczne, małe wsie, tak kojarzące się z polskim folklorem), czy wreszcie multum wciągających i zapadających w pamięć misji... Trzecia część przygód Geralta z Rivii postawiła poprzeczkę niezwykle wysoko - i nadal uważana jest za najwybitniejsze osiągnięcie polskiego GameDev'u.
Słowiańskości wylewającej się z ekranu mówimy stanowcze TAK.
Gra spotkała się z pozytywnym odbiorem w mediach, zbierając wynik 92/100 w serwisie Metacritic. Zbigniew Jankowski z portalu Eurogamer.pl docenił ciekawą fabułę, jej długość oraz pomysłowość twórców. Podkreślił wysoką jakość polskiej wersji językowej. Krystian Smoszna (gry-online.pl) opisał budowę lokacji jako "absolutne mistrzostwo świata". Pochwalił wioski wzorowane na polskich osadach, postacie niezależne żyjące własnym życiem i szczegółowe projekty otoczenia.
Koszt produkcji przekroczył 300 milionów zł. Pod koniec kwietnia 2021 r. ujawniono, że sprzedano ponad 30 mln kopii Dzikiego Gonu.
Ostatnią dużą premierą studia jest Cyberpunk 2077 - wyszedł on 10 grudnia 2020 r. Jest to przygodowa gra akcji w otwartym świecie, osadzona w fikcyjnym, dystopijnym mieście Night City - megalopolis, w którym władza, przemoc, korupcja i wyzysk są na porządku dziennym. Co ważne, gra jest adaptacją papierowej gry fabularnej Cyberpunk 2020.
Akcja gry rozgrywa się w widoku pierwszoosobowym. Głównym bohaterem jest najemnik o imieniu V. Wcielając się w niego wykonujemy szereg zadań - jak na przykład hakowanie i obsługa maszyn, walka wręcz/bronią, rozbijanie wrogich gangów - i tym podobne.
Cyberpunk 2077 został stworzony na autorskim silniku REDengine 4.
Spore kontrowersje (szczególnie wśród graczy) spowodował stan gry na konsole odchodzącej generacji - PS4 i Xbox One. Twórców oskarżono o świadome tuszowanie stanu produkcji na starszych platformach i wprowadzenie konsumentów w błąd. Do tego dochodziła masa bugów, crashowanie się tytułu czy drastyczny spadek wydajności...
Sytuacja była na tyle napięta, że grę wycofano z oficjalnego sklepu PS4 PlayStation Store. Stało się to 18 grudnia - zaledwie tydzień po premierze (!). Wróciła tam do sprzedaży dopiero 21 czerwca.
Twórcy cały czas publikują kolejne łatki i usprawnienia gry. Nie brakuje jednak opinii, że konsole starszej generacji są po prostu za słabe na tak wymagający tytuł - i jako domyślną platformę podaje się PC, PS5 oraz Xbox Series X.
Techland to kolejne rodzime przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją i wydawaniem gier komputerowych. Firma posiada biura w trzech miastach - Wrocławiu, Warszawie i Ostrowie Wielkopolskim. Firma została założona w 1991 r. przez Pawła Marchewkę - początkowo jej działalność opierała się na tłumaczeniu zagranicznych programów i wydawaniu ich na polskim rynku.
Przy tworzeniu swoich produkcji firma korzysta z autorskiego silnika C-Engine. Największy sukces przyniosły jej takie serie gier jak Call of Juarez, Dying Light czy Dead Island.
Call of Juarez to strzelanka pierwszoosobowa osadzona w realiach Dzikiego Zachodu. Na cykl składają się:
- Call of Juarez (2006)
- Call of Juarez: Więzy krwi (2009)
- Call of Juarez: The Cartel (2011)
- Call of Juarez: Gunslinger (2013)
W pierwszej części możemy się wcielić w dwie grywalne postaci - pierwszą jest Billy, mężczyzna niesłusznie skazany o zabicie własnego ojca oraz Ray, dawniej rewolwerowiec, a obecnie... pastor. Każda z nich ma inne cechy charakteru, zdolności, różni się sposobem prowadzenia. Przykładowo Ray preferuje liczne pojedynki rewolwerowców, a Billy woli skradać się tuż obok oponentów.
Gra oferuje szereg różnych misji i aktywności - od pościgów konnych, przez strzelaniny w miastach, aż po tropienie zbiegów. W czasie gry można wykorzystać bogaty arsenał różnorodnej broni - rewolwerów czy strzelb.
Dying Light to survivalowa seria, w której główną tematyką są starcia ostatnich ocalałych ludzi z epidemii z zombie. W czasie dnia gracz przemierza rozległy świat w poszukiwaniu zapasów i narzędzi niezbędnych do skonstruowania broni - aby odeprzeć ataki mieszkańców przemienionych w zombie. Największym zagrożeniem są jednak nocni drapieżcy...
7 grudnia 2021 r. będzie miała premierę druga część serii - Dying Light 2: Stay Human. Twórcy zaprezentowali nowy gameplay, w którym główny bohater - Aiden Caldwell - wraz z kompanem starają się przebrnąć przez wypełniony zombie szpital. Zobaczcie sami:
The Dust to wrocławskie studio deweloperskie. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne. Jej najbardziej ambitnym dziełem jest powstająca gra Ja, Inkwizytor, oparta na literackim Cyklu Inkwizytorskim Jacka Piekary. Przedstawia on alternatywną rzeczywistość, w której Jezus Chrystus zstąpił z krzyża, by zemścić się na swoich prześladowcach.
Twórca literackiego pierwowzoru bierze czynny udział w powstawaniu gry. Gracz wcieli się w tytułowego Inkwizytora i trafi do średniowiecznego, mrocznego miasta Koenigstein. Gra będzie kładła nacisk na dialogi i zręczność w walce.
Dokładna data premiery nie jest jeszcze znana. Studio tworzące grę podtrzymuje, że prace zakończą się najwcześniej w 2022 r.
Ostatnim z omawianych producentów jest People Can Fly. Przedsiębiorstwo zostało założone w 2002 r. przez Adriana Chmielarza, Andrzeja Poznańskiego i Michała Kosieradzkiego.
Pierwszą produkcją studia była strzelanka Painkiller, wydana w kwietniu 2004 r. Kolejnym ważnym wydarzeniem w dziejach firmy było nawiązanie współpracy z Epic Games i konwersja gry Gears of War na platformę Microsoft Windows.
Pod koniec 2007 r. większość udziałów w spółce została kupiona przez wspomniane Epic Games. Kolejną grą była produkcja Bulletstorm, w której wcielamy się w postać Graysona Hunta, którego statek rozbił się na opuszczonej planecie. Akcja dzieje się futurystycznym, utopijnym świecie - dokładnie w XXVI wieku. Większość czasu spędzimy na planecie Stygia.
Zdrada w szeregach Dead Echo powoduje, że dwóch członków załogi (w tym nasz bohater) muszą działać na własną rękę - i pokonywać szereg wrogów.
W kwietniu 2017 r. wyszedł remaster gry - Bulletstorm: Full Clip Edition. Charakteryzuje się on ładniejszą oprawą graficzną - rozgrywka pozostała bez zmian.
***
Jak widać po powyższym tekście - polski gaming to rzeczywiście nie tylko Cyberpunk. Branża gier wideo systematycznie rośnie w siłę i w niedalekiej przyszłości może przejąć rolę kina czy telewizji (a może już przejęła?) - i stać się pełnoprawną, dwunastą muzą.
Lepiej odpalcie Wiedźmina, bo was Geralt podpali Igni
Opracował Paweł Bączek (portal PolskieRadio24.pl)
Źródła: gry-online.pl/youtube.com/cdaction.pl/steampowered.com/benchmark.pl/polygamia.pl/cdprojekt.com/wikipedia.org