Nowe Technologie

Nauka zdalna. Co zrobić, by dzieci nie spędzały całego dnia przed komputerem?

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2020 10:42
W związku z pandemią koronawirusa szkoły przeszły na nauczanie zdalne. Oznacza to, że uczniowie spędzają dużo więcej czasu przed komputerem. Co zrobić, by nie "przykleiły się" do ekranu na cały dzień?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: fizkes/shutterstock.com

Posłuchaj
15:13 [ PR1]PR1 (mp3) 19 listopad 2020 09_23_21.mp3 Nauka zdalna. Co zrobić, by dzieci nie spędzały całego dnia przed komputerem? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Jak zauważyła w Programie 1 Polskiego Radia szefowa Digital University Jowita Michalska, do niedawna było tak, że uczniowie po powrocie ze szkoły mogli, za zgodą rodziców, zrelaksować się grając przez określony czas w gry komputerowe. Opiekunowie uważali, że jest to w porządku ponieważ do połowy dnia, do czasu powrotu do domu, dzieci nie miały kontaktu z ekranami.

Dziś, gdy lekcje odbywają się w sieci, najmłodsi wpatrują się w komputer od samego rana. Dlatego, dla równowagi, po lekcjach rodzice powinni zaproponować swoim milusińskim aktywności offline - spacer, sport na świeżym powietrzu.

dziecko radio shutterstock 1200x660.jpg
Jedynka Dzieciom

Nauka zdalna powinna być zorganizowana tak, żeby uczniowie mieli przerwy. By ich oczy mogły odpocząć. Jeśli rodzice również pracują zdalnie, z domu, mogą co jakiś czas zerknąć do pokoju dziecka i sprawdzić, czy te przerwy nie są wykorzystywane na dalsze ślęczenie w internecie.

Dorośli sami muszą też dawać dobry przykład - pokazywać, że oni w trakcie swoich przerw wykonują ćwiczenia rozciągające, spacerują po domu. Rodzic będący na "home office" może tak ustawić swoją przerwę na lunch, by pokrywała się ona z przerwą obiadową dziecka i by mogli wspólnie zjeść posiłek w kuchni.

- Siedzący 24 godziny na dobę przed telefonem rodzic, który rzuca do dziecka tylko "tak, tak", "dobrze, dobrze" i nie słyszy tego, co dziecko do niego mówi, nie może wymagać, żeby dziecko samo miało głęboką świadomość tego, żeby nie spędzać wiele czasu w internecie - zwróciła uwagę gość radiowej Jedynki.

"Nie jestem fanką robienia blokad na strony, rozmawiajmy z dziećmi". Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy z Jowitą Michalską.

Czytaj także:

Przedszkolaki w internecie

- Ponad 40 proc. dzieci przed ukończeniem drugiego roku życia korzysta z internetu, niemal wszystkie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. To stwarza szereg zagrożeń - powiedział Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Zauważył, że w popularnych serwisach czy w mediach społecznościowych obok materiałów dla dzieci można znaleźć pornografię, przemoc czy treści o charakterze nienawistnym.

Dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, wskazała, że uzależniając dzieci od świata cyfrowego sami ściągamy na nie zagrożenia z niego płynące.

- Mamy dzisiaj do czynienia z niemowlętami uzależnionymi od ekranów. Przez pierwsze trzy lata życia - a przez dwa to już absolutnie koniecznie - dziecko powinno być trzymane z dala od jakichkolwiek ekranów - podkreśliła.

Zapraszamy do wysłuchania całego materiału reporterskiego Macieja Waleckiego.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Joanna Racewicz

Autor reportażu: Maciej Walecki

Gość: Jowita Michalska (szefowa Digital University)

Data emisji: 19.11.2020

Godzina emisji: 9.00-12.00

kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Czytaj także

Polskie Radio Dzieciom: 102 propozycje ciekawych audycji dla ucznia

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2020 07:55
Kiedy szkoły i częściowo przedszkola są zamknięte, warto pamiętać, że cyfrowe Polskie Radio Dzieciom ma mnóstwo ciekawych propozycji dla dzieci i rodziców na każdy dzień. To całodobowe radio nadaje w ciągu tygodnia ponad 100 premierowych audycji przygotowanych specjalnie z myślą o najmłodszych. Eksperymenty, rytmika, lekcje języków obcych, bajki, to tylko część tematów, które usłyszeć można każdego dnia, włączając cyfrowe Polskie Radio Dzieciom.
rozwiń zwiń