Nowe Technologie

Biznesowe rozmowy w socmediach

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2013 17:58
W ostatnim czasie także biznes zaczyna wkraczać w świat mediów społecznościowych. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez Forrester Consulting oraz Research Now, przedsiębiorcy z branży IT uważają, że portale społecznościowe odgrywają kluczową rolę w procesie pozyskiwania nowych klientów. Aż 73% przedsiębiorców IT pozyskało nowego nabywcę poprzez którąś z sieci społecznościowych.
SEO
SEOFoto: materiały prasowe

Czy Twój CEO ćwierka?

Twitter na zachodzie jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym do prowadzenia komunikacji B2B. Jak wynika z raportu B2B Marketing Social Media Benchmarking Report, aż 85% firm prowadzących komunikację B2B w mediach społecznościowych używa Twittera.

Ta popularność nie może dziwić, bo serwis ma ogółem 555 milionów aktywnych użytkowników. W Polsce jest ich jednak znacznie mniej, ale serwis mikroblogowy notuje dynamiczny wzrost i obecnie posiada w kraju nad Wisłą 2,5 mln aktywnych użytkowników osiągając zasięg na poziome 12% użytkowników internetu (Megapanel PBI/Gemius). Według raportu Gemiusa od początku tego roku Twitterowi w Polsce przybyło 600 tysięcy użytkowników. Taki potencjał nie powinien umknąć żadnej firmie. Wraz z końcem sierpnia bieżącego roku swoją działalność zakończył serwis Blip.pl, który był największą konkurencyjną platformą mikroblogową dla Twittera na naszym rynku. Jego upadek mógł sugerować zmierzch tego typu serwisów w Polsce, lecz jego twórcy zachęcali użytkowników do przeniesienia prowadzonych przez siebie mikroblogów do Wykop.pl, a rosnąca popularność Twittera pozwala sądzić, że największe zainteresowanie tego typu komunikacją jest jeszcze przed nami.

Pierwsza decyzja

Pierwsza, a jednocześnie najbardziej kluczowa decyzja, która musisz podjąć zanim zaczniesz korzystać z Twittera to czy założyć konto pod własnym nazwiskiem czy tez konto firmowe? W Twittera, jako medium z ogromnym potencjałem, warto zaangażować się „bardziej osobiście”. Dzięki temu inni użytkownicy chętniej wejdą z tobą w interakcje niż w sytuacji, gdy pisze do nich firma jako całość. Gdy CEO pojawi się na Twitterze osobiście i będzie przekazywał za jego pośrednictwem swoją wiedzę ekspercką. „Ćwierkający” CEO jest czymś normalnym na Zachodzie, np. Richard Branson z Virgin czy Tim Cook z Apple. W Polsce jest to raczej zachowanie rzadko spotykane. Dlatego nawet jeśli CEO nie będzie zainteresowany pojawieniem się na Twitterze osobiście, warto żeby pojawił się tam profil firmowy, który nie tylko pozwoli na dystrybucję informacji, ale również da nam możliwość dyskutowania z innymi użytkownikami.

 

Zostań ekspertem

Na początku, śledząc odpowiednie hashtagi, odpowiadaj na zapytania innych i udzielaj im porad dotyczących dziedziny, w której operuje twoja firma. W ten sposób przyciągniesz do siebie również spore audytorium (tzw. followersów). Gdy będziesz miał już odpowiedni zasięg, Twitter stanie się dla ciebie również idealnym miejscem do promowania postów zamieszczanych pierwotnie np. na firmowym blogu eksperckim. W ten sposób nie tylko zwiększysz ruch na stronie, ale również dzieląc się wiedzą ekspercką w postaci wpisów na blogu możesz w prosty sposób przyciągnąć potencjalnych klientów. Twitter czasami zastępuje agencje informacyjne, najpoważniejsze media cytują go chętniej niż chociażby Facebooka, który jest postrzegany jako medium bardziej prywatne i skierowane do znajomych. W Polsce najważniejsze konta na Twitterze mają politycy, biznes i eksperci, czyli te grupy, które mogą puszczać w obieg istotne informacje i opinie.

Generowanie leadów?

Mimo, że według badania to LinkedIn jest liderem w kwestii generowania leadów, Twitter też jest do tego dobrym miejscem. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że zachęca on do bezpośredniej interakcji pomiędzy użytkownikami tzw. mentions czy retweets. To idealne narzędzia, które pozwolą poznać ci daną osobę. Istotne jest również przeniesienie tej interakcji dalej. Zachęcaj do prowadzenia prywatnych konwersacji oraz udzielaj indywidualnych porad, bo osobisty kontakt jest w tym wypadku kluczowym elementem, który pozwoli wygenerować lead. Twitter jest miejscem, gdzie informacja żyje krótko stąd też, każdy liczy na szybkie uzyskanie odpowiedzi. Będąc na Twitterze i pomagając komuś rozwiązać problem, np. związany z oprogramowaniem możesz sprawić, że osoba ta w przyszłości poszukując nowych rozwiązań technologicznych dla swojej firmy, będzie miała w pamięci twoją pomoc. Dzięki zbudowanemu przez ciebie w ten sposób efektowi aureoli, potencjalny klient może postawić na rozwiązania oferowane przez twoja firmę.

Profesjonaliści w sieci

Jednym z portali, na którym możesz promować swoją firmę jest LinkedIn, który na początku tego roku przekroczył liczbę 200 milionów użytkowników z całego świata. Wśród nich są także ponad 3 miliony firm. Liczba polskich użytkowników portalu wynosiła w połowie tego roku ponad 500 tys., z czego ponad 180 tys. to osoby decyzyjne. Warto więc pochylić się nad tym serwisem i poszukać na nim możliwości promocji firmy.

Odpowiednia prezentacja firmy na dobry początek

Trzeba zadbać o poprawność wszystkich informacji na temat firmy i dbać o ich aktualizację – kiedy tylko w firmie zachodzą jakieś zmiany, powinny one od razu być wprowadzane także na profil firmy.

Aktywny profil firmy

Aby budować markę firmy za pomocą LinkedIn nie wystarczy założyć firmowego konta. Aby profil był atrakcyjny i przyciągnął do firmy klientów czy partnerów należy aktywnie go prowadzić. Po pierwsze musimy publikować ciekawe i wartościowe treści, które zachęcą obserwujących nasz profil do wchodzenia w interakcje Jeśli nie jesteśmy w stanie za każdym razem przygotować własnych treści (np. porad dyrektora marketingu na temat promowania produktu), warto posiłkować się innymi publikacjami. Zawsze jednak muszą one być dokładnie zweryfikowane, opatrzone źródłem, zgodne z zainteresowaniami naszych odbiorców i przyjętym przez firmę sposobem komunikacji. Po drugie warto udzielać się na grupowych forach związanych z profilem działalności firmy lub stworzyć własną grupę dyskusyjną i zapraszać do rozmowy osoby z branży. Wypowiadanie się w takich miejscach, komentowanie i wchodzenie w interakcje z innymi użytkownikami pomaga firmie budować wizerunek profesjonalisty, partnera do rozmowy i biznesu.

Obserwuj zachowania użytkowników

Na koniec kwestia istotna w większości portali społecznościowych – czas publikowania. Aby podejmowane przez nas działania dotarły do odbiorców muszą być do nich dopasowane. Warto obserować kiedy nasze posty mają największą responsywność, kiedy najbardziej angażują i wtedy je zamieszczać. Trzeba także pamiętać o prostej zasadzie, że więcej wcale nie znaczy lepiej. Obserwujący firmę z pewnością bardziej docenią wartościowe treści publikowane rzadziej, niż zamieszczany często kontent o niskiej jakości.

Angażuj i generuj leady

LinkedIn to portal społecznościowy, który przy odpowiedniej moderacji naszym profilem staje się idealnym narzędziem generowania leadów. Według cytowanego wcześniej badania, LinkedIn generuje aż 277% więcej leadów sprzedażowych B2B niż Twitter i Facebook. Dzięki możliwości bezpośredniego kontaktowania się z wybranymi osobami, w prosty sposób możemy nawiązać relację z potencjalnym klientem, czy kontrahentem. Aby jednak do tego doszło należy dbać o nasz profil, ale także monitorować działania innych, brać udział w dyskusjach branżowych i dzielić się swoim doświadczeniem. Dzięki temu przy nawiązywaniu kontaktu druga strona będzie wiedziała kim jesteśmy i jaki jest nasz potencjał.

 



autor: Materiały prasowe

Czytaj także

Czas na ekspansję polskich firm

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2013 20:16
Na EFNI w Sopocie dużo się mówi o wychodzeniu z kryzysu, o wzmacnianiu gospodarki, o ekspansji. Na pewno mamy się czym pochwalić, np. Ursus dostarczy do Etiopii 3000 ciągników za 90 mln dol., a Pesa sprzeda 9 pociągów niemieckiemu przewoźnikowi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Interes korporacji, interesem narodu?

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2013 21:43
Program „Twoja firma, Twoja szansa na sukces” dowodzi, że można pogodzić interes korporacji z korzyściami dla zwykłych, często małych przedsiębiorców.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Analiza zachowań w socmediach w czasie rzeczywistym

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2013 07:47
SAP udostępnił aplikację analityczną SAP Social Contact Intelligence, opartą na platformie SAP HANA. Nowa aplikacja umożliwia wgląd w analizę nastrojów konsumentów i historię ich kontaktów z firmą zarówno w kanałach społecznościowych, jak i w pozostałych systemach firmowych. Dzięki temu firmy mogą skuteczniej targetować i odpowiednio dywersyfikować swoje działania.
rozwiń zwiń