X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nowe Technologie

Osobom w sieci ufamy bardziej niż sąsiadom

Ostatnia aktualizacja: 14.10.2013 08:16
Z badań przeprowadzonych przez europejską platformę wspólnych przejazdów BlaBlaCar wynika, że współcześnie ludzie bardziej ufają innym użytkownikom sieci, niż swoim sąsiadom czy ludziom napotkanym przypadkowo na ulicy. Znajomi online uplasowali się tuż za przyjaciółmi i rodziną.
Osobom w sieci ufamy bardziej niż sąsiadom
Foto: glowimages.com

Kiedyś serwisy społecznościowe dostarczały informacji. Obecnie coraz prężniej rozwijają się te, które nie tylko pozwalają wymieniać się informacjami, ale również łączą społeczność internetową w określonym celu - jak Couchsurfing, zrzeszający ludzi oferujących nocleg we własnym domu nieznajomym, wspólne przejazdy BlaBlaCar, gdzie kierowcy oferują wolne miejsca w swoim samochodzie pasażerom czy Kickstarter finansujący kreatywne projekty.

To przykłady serwisów coraz prężniej funkcjonujących w oparciu o zaangażowane społeczności. Żeby mogły istnieć i skutecznie działać wzajemnym zaufaniem muszą darzyć się członkowie takiej społeczności. Serwis wspólnych przejazdów BlaBlaCar przeprowadził badanie*, w którym sprawdził, jakie mechanizmy rządzą budowaniem zaufania w sieci i jakie warunki muszą być spełnione, aby użytkownik mógł być uznany za wiarygodnego.

Podstawowym źródłem informacji o osobie w sieci są dane przez nią deklarowane, co do których nie możemy mieć pewności, że są prawdziwe. Dlatego kluczowe do budowania wiarygodności są opinie i oceny innych. Nawiązując relację z użytkownikiem w sieci, możemy opierać się na rekomendacjach tych, którzy już z nim współpracowali - Takie komentarze są niezwykle istotne w przypadku takich portali jak Couchsurfing, Airbnb czy wspólne przejazdy BlaBlaCar, gdzie oceniamy ludzi po kilku godzinach wspólnej podróży, czy po kilku dniach mieszkania w czyimś domu – mówi Michał Pawelec zarządzający platformą BlaBlaCar w Polsce. – To kolejny etap rozwoju społeczności internetowych. Dotąd ocenialiśmy tylko sposób przeprowadzenia transakcji przez drugą stronę nie spotykając jej. Teraz recenzujemy zachowanie innych osób podczas bezpośredniego spotkania czy wspólnej podróży. – dodaje Pawelec.

Jak zadeklarowali uczestnicy badania, nie bez znaczenia dla nich pozostaje dodanie zdjęcia czy  połączenie profilu z innymi serwisami społecznościowymi, takimi jak Facebook czy MySpace. Dzięki temu można zobaczyć nieznajomą osobę w jej środowisku wirtualnym, co dużo mówi o jej znajomych czy zainteresowaniach. Co może wydawać się zaskakujące, jeżeli powyższe warunki zostaną spełnione, większość badanych obdarza nieznajomych z sieci naprawdę dużym zaufaniem. Nieznajomy online, choć jest mniej wiarygodny od przyjaciela czy rodziny, to jednak jawi się jako  bardziej wiarygodny niż sąsiad czy osoba przypadkowo spotkana na ulicy.

Badana grupa wskazywała, w skali od 1 do 5, poziom zaufania jakim darzy poszczególne osoby. W takim rankingu przyjaciel zdobył 4,71, członek rodziny 4,68, sąsiad 3,33, nieznajomy na ulicy 2,15 natomiast nieznajomy w sieci 1,92. Sytuacja ulega diametralnej zmianie, gdy profil nieznajomego w sieci spełni wyżej wymienione warunki, budujące wiarygodność – gdy zostanie uzupełniony o podstawowe informacje o osobie, oceny i komentarze, opatrzony zdjęciem i numerem telefonu. W tym momencie ocena użytkownika w sieci z kompletnym profilem wzrasta do 4,23. Co oznacza, że osoba z sieci plasuje się tuż za przyjaciółmi i rodziną. Pozostałe profile zdobyły odpowiednio: profil z pozytywnymi ocenami 3,39, ze zweryfikowanym numerem telefonu 3,20, tylko ze zdjęciem 2,52, bez żadnych informacji 1,92.

*Badanie przeprowadzono na grupie 631 użytkowników BlaBlaCar. Wyniki zostały przeanalizowane przez Bruno Marzloffa, francuskiego socjologa specjalizującego się w zagadnieniach mobilności i usługach cyfrowych.



autor: erka

Czytaj także

Powszechne kradzieże przez Internet

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2013 13:25
Więcej niż 1 na 10 konsumentów w skali globu co najmniej raz padł ofiarą kradzieży pieniędzy przez Internet. Takie wyniki pokazuje ostatnie badanie* przeprowadzone na zlecenie F-Secure. Wyłania się z niego obraz konsumentów coraz bardziej zaniepokojonych o swoje bezpieczeństwo w sieci.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co się da a czego nie zbadać w internecie?

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2013 15:58
Twierdzą, że da się zmierzyć prawie wszystko. Kto, kiedy, ile razy i gdzie kliknął. I co z tego wynika. Specjaliści od badania internetu analizują ruch w światowej sieci.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Krytyczna szybkość internetu

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2013 13:32
Wg badania OnePoll na zlecenie firmy D-Link na próbie 1500 domowych i biznesowych użytkowników w Europie - szybkość szerokopasmowego internetu w domu (38 proc.) oraz wolniejsze łącze, gdy korzystają z niego także inne urządzenia (27 proc.) to dwa najważniejsze powody niezadowolenia osób korzystających z internetu.
rozwiń zwiń