X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nowe Technologie

Rośnie skłonność polskiej Generacji Y do łamania zakazów

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2013 10:22
Wg opublikowanego raportu firmy Fortinet globalnego badania odczuć młodych pracowników w zakresie trendu BYOD, pracownicy tzw. „Generacji Y” są coraz bardziej gotowi do naruszania firmowych zasad dotyczących korzystania w miejscu pracy z własnych urządzeń.
Rośnie skłonność polskiej Generacji Y do łamania zakazów

Trend ten dotyczy również usług przechowywania danych w chmurze oraz najnowszych technologii, takich jak inteligentne zegarki, Google Glass czy samochody ze stałym łączem internetowym.

W oparciu o wyniki niezależnej ankiety przeprowadzonej w październiku 2013 roku wśród 3200 pracowników w wieku 21-32 lat z 20 krajów, w tym 151 Polaków, stwierdzono, że:

  • 42% wzrosła liczba osób gotowych złamać korporacyjne zasady korzystania z własnych urządzeń w miejscu pracy w porównaniu do zeszłorocznego raportu Fortinet.
  • W Polsce zmiana ta wyniosła 150%. Tegoroczne badanie pokazuje również, jak bardzo urządzenia należące do osób z „Generacji Y” są narażone na ataki cyberprzestępców.
  • W Polsce aż 2/3 komputerów oraz niemal tyle samo laptopów respondentów padło ofiarą hakerów.
  • Raport z badania opisuje także poziom świadomości zagrożeń wśród osób z pokolenia wyżu demograficznego lat 80. i 90. XX wieku i ich powszechną skłonność do przechowywania firmowych zasobów w chmurze.

Duża skłonność do łamania zasad

Pomimo iż badani w Polsce w miarę pozytywnie oceniają politykę swoich pracodawców w zakresie korzystania z własnych urządzeń w miejscu pracy (36% z nich stwierdziło, że polityka ich pracodawcy zapewnia im swobodę), dokładnie połowa z nich (50%) jest gotowa złamać zasady, które zabraniałyby im korzystać z urządzeń osobistych w miejscu pracy lub do celów związanych z pracą. Ta niepokojąca gotowość do ignorowania zasad mających chronić zarówno pracodawców, jak i samych pracowników dotyczy również innych obszarów. Na przykład 1/4 respondentów z Polski korzystających z usług przechowywania danych w chmurze (np. DropBox) do celów służbowych stwierdziła, że złamałaby zasady zakazujące im tego. Jeśli chodzi o najnowsze technologie, takie jak Google Glass czy inteligentne zegarki, niemal połowa respondentów (44%) wyraziła gotowość złamania firmowych zasad ograniczających korzystanie z takich technologii w miejscu pracy. Wyniki osiągnięte w Polsce są porównywalne do średniej światowej, chociaż nie we wszystkich kategoriach. Wynika z nich, iż w naszym kraju korzystanie z serwisów typu cloud nie jest aż tak popularne i uzależniające jak w innych państwach. Na świecie swoją chęć do łamania polityki firmy w zakresie serwisów cloud deklaruje bowiem o 11% więcej badanych niż w Polsce.

Rosnąca popularność urządzeń „samonośnych”

Spytani o to, kiedy tzw. urządzenia „samonośne”, a więc przeznaczone do noszenia przy ciele, takie jak inteligentne zegarki czy Google Glass, na stałe zagoszczą w miejscu pracy, 12% polskich respondentów stwierdziło, że „niezwłocznie”, a kolejnych 30%, że „gdy spadną ich koszty”. Zaledwie 11% odpowiedziało, że nie sądzi, że te technologie na stałe zagoszczą w miejscu pracy. Co ciekawe, największa liczba badanych w Polsce (ponad 1/3) uważa, że takie technologie mogą się upowszechnić w pracy jedynie w przypadku stwierdzenia ich „niezbędności” w wykonywaniu obowiązków.

Powszechne korzystanie z chmur prywatnych do przechowywania wrażliwych danych firmowych

Średnio 89% respondentów na świecie stwierdziło, że korzysta z co najmniej jednej usługi przechowywania danych w chmurze, z których najpopularniejszą jest DropBox (38%). 70% osób korzystających z takich usług przyznało, że korzysta z nich również do celów służbowych. 12% osób tej grupy przechowuje w chmurze firmowe hasła, 16% informacje finansowe, 22% poufne dokumenty, takie jak kontrakty czy biznesplany, a aż 33% - dane klientów! W tej kwestii Polacy są na szczęście bardziej sceptyczni. Aż 34% z nich w ogóle nie korzysta z prywatnych kont cloud w celach służbowych. O wiele mniej z nich trzyma w chmurze najbardziej poufne dane.

  • Na świecie prawie jedna trzecia (32%) osób korzystających z usług przechowywania danych w chmurze stwierdziła, że ma pełne zaufanie do dostawcy takiej usługi, a zaledwie 6% nie darzy swojego dostawcy zaufaniem. Polacy jedynie w 27% ufają chmurze, zaś 12% nie wierzy dostawcom tego typu usług.

Potrzeba budowania świadomości zagrożeń w obliczu coraz większej liczby ataków

Na pytanie, czy twoje urządzenie kiedykolwiek zostało zaatakowane i jeśli tak, to jakie były tego konsekwencje, 64% respondentów z Polski wskazało na atak na prywatny komputer PC lub laptop, z czego połowa skutkowała obniżeniem wydajności i/lub utratą prywatnych i/lub firmowych danych. Znacznie rzadziej atakowane były smartfony (11%), przy czym nieco częściej skutkowały one utratą danych i/lub wydajności niż w przypadku ataków na komputery PC/laptopy, mimo że wśród badanej grupy było więcej posiadaczy smartfonów niż laptopów i komputerów PC. Niewiele większy odsetek ataków zanotowano w przypadku tabletów (15%).

  • Jednym z niepokojących wyników badania jest to, że 16% przedstawicieli „Generacji Y” w Polsce stwierdziło, że nie poinformowałoby swojego pracodawcy, gdyby ich urządzenie osobiste użyte do celów służbowych padło ofiarą ataku.

Badanie światowe obejmowało również ćwiczenie mające na celu ocenę świadomości różnych typów zagrożeń. Wyniki pokazały, że młodzi pracownicy są albo wcale nieświadomi zagrożeń albo posiadają dużą wiedzę w tym zakresie. Między tymi dwoma biegunami jest grupa 27% osób o minimalnej świadomości. Spytani o pojęcia, takie jak „APT” (zaawansowane kierunkowe ataki o długotrwałym działaniu), „DDoS” (rozproszony atak typu odmowa usługi), „botnet” i „pharming”, nawet do 52% respondentów w ogóle nie orientuje się w tym temacie. Ta sytuacja powinna być impulsem dla działów informatyki do edukowania pracowników na tematy związane z zagrożeniami i ich skutkami. W Polsce znajomość zagrożeń jest większa niż w średniej światowej, jednak wciąż niewystarczająca.

Ankieta dowiodła ponadto, że istnieje bezpośredni związek pomiędzy używaniem własnych urządzeń w miejscu pracy a poziomem świadomości dotyczącej zagrożeń. Im częściej pracownik używa prywatnych urządzeń do celów służbowych, tym wyższa jego świadomość dotycząca zagrożeń. To dobra informacja dla firm i instytucji rozważających wprowadzenie zasad korzystania z własnych urządzeń do celów służbowych wraz ze szkoleniami dotyczącymi zagrożeń.

  • Fortinet Internet Security Census 2013 to badanie przeprowadzone na zlecenie Fortinet przez niezależną firmę badawczą Vision Critical w dniach 7-13 października 2013 r. Ankieta obejmowała 3200 absolwentów uczelni wyższych w wieku 21-32 lat, zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy i posiadających własnego smartfona, laptopa lub własny tablet.
  • W ankiecie wzięły udział osoby z następujących 20 krajów: Brazylia, Kanada, Chile, Chiny, Kolumbia, Francja, Niemcy, Hong Kong, Indie, Włochy, Japonia, Korea Płd., Meksyk, Holandia, Polska, Rosja, Hiszpania, Tajwan, Wielka Brytania oraz USA.



autor: Jan Petersen

Zobacz więcej na temat: byod firma raport

Czytaj także

Ciemniejsza strona BYOD: bezpieczeństwo

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2013 09:13
Ataki na urządzenia mobilne są największym zagrożeniem dla światowych firm. Na celowniku hakerów w 2013 roku będą nie tylko duże korporacje, ale również małe i średnie przedsiębiorstwa. Rośnie koszt szkód wyrządzonych przez hakerów – dla ponad połowy (52%) firm przekroczyły one ponad 0,5 miliona USD.
rozwiń zwiń