Nowe Technologie

Intel: generacja zmian

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2014 11:57
Rozmowa z Krzysztofem Jonakiem, nowym dyrektorem firmy Intel na Europę środkowo wschodnią.

Przychodzisz do Polski po prowadzeniu Intela na Ukrainie, Białorusi i Mołdawii. Co zamierzasz wnieść w zarządzanie polskiej spółki Intela oraz regionu?

Jak powszechnie wiadomo obecna sytuacja dla mnie jest faktycznym powrotem bo jestem już w Intelu 15 lat zaś z regionem byłem historycznie związany od wielu lat. Wracam do regionu, który znam, rozumiem, aczkolwiek na pewno pierwszym krokiem jest ponowne spojrzenie na to co się dzieje na rynku: co się dzieje z klientami, których znałem i z którymi wspólnie pracowałem i jakie wyniki przyniesie analiza tego co można zmienić oraz dokonanie wspólnej analizy tego co można zmienić.  Będąc  z dala nabieramy innej perspektywy  i możemy zastanowić się nad tym co można zrobić, mając inny pogląd czy optykę proponujemy zwykle bardziej oryginalne rozwiązania. Z drugiej strony wchodzę do firmy, oddziału Intela, który jest doskonale zorganizowaną jednostka biznesową, więc trudno zakładać jakieś rewolucyjne zmiany. Możemy jedynie dokonywać na bieżąco niewielkich korekt w związku z dynamiką rynku.

/

 

 

Intel przechodzi w tym momencie zmianę technologiczną: nowe platformy, np. Haswell czy nowe generacje Atoma mogą być dowodem na podjęcie wyzwania jakim jest mobilność. Jak postrzegasz miejsce Intela w segmentującym się rynku?

Ultramobilność jest jednym z najważniejszych obecnie trendów. To co staramy się robić to znalezienie najlepszego miejsca w tym segmencie. W 2014 roku planujemy bardzo mocne wejście w segment tabletów. Intel dalej będzie rozwijać segment pecetów, a z drugiej strony idziemy bardzo aktywnie w segment tabletów wypuszczając nowe platformy. Na Mobile World Congress w Barcelonie w lutym br. ogłosiliśmy nową platformę Atoma dla tabletów i smartfonów, które to środowisko będzie się dalej dynamicznie rozwijało. Mamy bardzo przyśpieszoną mapę Atomów, przy czym nie czekamy z modelem Tick-Tock, tak żeby wprowadzić go w tym samym roku.

Informacja, która została już oficjalnie potwierdzona to fakt, że Intel planuje sprzedaż co najmniej 40 mln tabletów ze swoimi układami na rynku światowym.  Dlatego właśnie jednym z kroków jest mocne wejście w rynek tabletów Tu możemy mówić o wielu przykładach produktów pochodzących zarówno od międzynarodowych vendorów typu Asus, Acer, Dell, Samsung ale również od lokalnych vendorów, którzy historycznie byli postrzegani głównie jako producenci samych najprostszych, najtańszych tabletów.

Odnotowujemy bardzo dobrą współpracę z lokalnymi markami w Polsce: Modecom, Goclever, ABC Data (Colorovo) i oferta tych produktów na bazie naszej architektury bardzo szybko rozwija się. Nie dotyczy to tylko tabletów prostych, ale również urządzeń „2 w 1” m.in. tabletów na bazie Windows 8.1. Jeśli chodzi o smartfony to w Barcelonie ogłosiliśmy podpisanie długoterminowych umów partnerskich zarówno z Asusem, jak i z Lenovo na produkcję dużej ilości  smartfonów opartych na architekturze Intela. Przykładem jest np. 5 nowych modeli serii Zenfone Asusa.

Jak widzisz rynek PC?

Intel wierzy, ze rynek PC będzie dalej się rozwijał. Prezes Intel Corporation Andrew Grove powiedział już na początku lat 90-tych, że PC jest urządzeniem darwinowskim tzn. PC ewoluuje. Intel nie wierzy więc że zmierzch klasycznego tj. ewoluującego komputera PC jest bliskie. Dowodem na to są wszystkie kroki technologiczne wprowadzone przez nas, m.in. przez Centrino do dzisiejszych rozwiązań stosowanych w Ultrabookach. Zawsze trzeba podkreślać, ze Intel stosuje długoterminowe podejście do projektów i dopiero teraz Ultrabook wchodzi o kres dojrzałości gdzie oprócz zmniejszonych wymiarów producenci wykorzystując technologię Intela wprowadzili na rynek modele z super oszczędnymi  procesorami o wielkiej wydajności pracujące autonomicznie jako maszyny mobilne.

Kolejnym krokiem jest 2 w 1, co rozszerza rynek konsumentów treści o możliwość pracy i elastycznie dostosowuje się do potrzeb  klienta. Sektor 2 w 1 to różne urządzenia cenowe: nie tylko drogie Ultrabooki ale opcjonalnie platforma Bay-Trail i nowe Atomy, co już staje się propozycją budżetową i bardziej dostępną.

Do grupy najnowszych urządzeń dostępnych dzięki naszej technologii zaliczamy NUC (Next Unit of Computing). Miniaturyzacja pozwoliła na komputery praktycznie nie widoczne: podwieszane z tyłu monitora czy współpracujące z telewizorami lub sektor digital display. Osobna kategoria rozwojowa to przyszłościowe all-in-one. Końcem miniaturyzacji jest komputer wielkości karty SD.  Wszystkie te rozwiązania umożliwił Intel z nowymi generacjami swoich procesorów.

Jak będziecie wspierać sektor MSP?

Intel wypuścił ponad dwa lata temu platformę Intel small business advantage z myślą o potrzebach małych firm. SBA jest konfigurowalnym oprogramowaniem i rozwiązaniem sprzętowym, które zapewnia małym firmom bezpieczeństwo i wydajność pracy - zaraz po wyjęciu z pudełka. Wiąże się to z naszym programem pc refresh, co wiąże się z bezpieczeństwem oraz faktem zaprzestania wsparcia dla Windows XP ze strony Microsoftu. Szansa wreszcie dla sieci resellerskiej w Polsce, dla sektora MSP, jest możliwość zaoferowania usług polegających na zdalnym zarządzaniu, np. vPro.

To wg nas może pomóc sektorowi MSP w drodze ładowania nowych aktualizacji czy backupu i jako możliwość zdalnego zarządzania powinno cieszyć się zainteresowaniem sieci resellerskiej. Mamy ciągle czynny program Intel Small Business Advantage czyli w pewnym sensie uproszczona wersja vPro.  Wiele jednak zależy od resellerów: na ile oni widzą to jako swój biznes. Problem w tym, że większość firm wyrosła z hardware i musi zmienić podejście jako solution. Jest to bowiem, nowy typ  IT który coraz bardziej jest dostarczaniem rozwiązań a nie tylko wyłącznie sprzętu.

Z części edukacyjnej, która powinna wspierać rozwój rynku i sieci partnerskiej mamy Intel Technology Provider. Staramy się docierać do resellerów, którzy stawiają raczej na rozwiązania, gdzie urządzenia są tylko częścią całości. Intel stara się w tym programie podpowiadać jak najlepiej wykorzystać naszą technologie w obrębie dostarczanego rozwiązania.

Jakie premiery zapowiada Intel w najbliższym czasie?

Najważniejsza premiera Intela ostatnio to Intel Xeon E7v2 – rozwiązanie dla centrów danych. Technologia to rozbudowa infrastruktury serwerowej, co wynika z kolei z dramatycznego przyrostu danych. Wyliczenia mówią, że 120 tabletów czy 20 kamer monitoringu  generuje potrzebę budowy jednego serwera. To właśnie wymusza nowości w grupie maszyn przetwarzających duże ilości danych. Do tego dodajemy nową generację nowego Atoma oraz architekturę  Moorefield; pojawi się technologia 14nm. W czerwcu 2014 roku na targach Computex Intel ujawni 14-nanometrowe układy Cherry Trail oparte na architekturze Airmont, taktowane zegarem 2,7 GHz i wyposażone w procesory graficzne Gen 8. Intel wprowadzi też nowe generacje dysków SSD w atrakcyjnych ekonomicznie propozycjach.

Dużo się spodziewamy wokół tematu Internetu Rzeczy (IoT): wypuściliśmy płytę Galileo wielkości 10x7cm która powstała we współpracy z firmą Arduino, producenta popularnej platformy open-source'owej do systemów wbudowanych.

Nowa propozycja Intela trafi do sprzedaży pod koniec listopada. Jednocześnie Intel rozdał 50 tysięcy płyt Galileo tysiącowi Uniwersytetów z całego świata w ciągu najbliższych 18 miesięcy, w tym 18 uczelniom Polsce.

Autor jest redaktorem naczelnym magazynu ITReseller

 

autor: Cezary Tchorek-Helm