Nowe Technologie

Analiza: pandemia przyspieszyła polski e-handel. Zobacz, jaką osiągnie wartość w ciągu 5 lat

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2021 15:10
Rynek e-commerce w Polsce w ciągu pięciu lat osiągnie wartość 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost o 12 proc. - wynika z analizy ekspertów PwC. Najszybciej ma rosnąć sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda.

Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce będzie na poziomie 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12 proc.

Najszybciej - jak twierdzą analitycy - będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda. Zauważają, że już w 2020 r. kanał online miał 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce.

- Pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. W ostatnim roku grupa konsumentów korzystających z internetowej formy zakupów istotnie się zwiększyła. Co ważne, niemal 85 proc. Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. To będzie stały dwucyfrowy wzrost przez najbliższe lata - mówi partner w zespole Strategy & Operations PwC Grzegorz Łaptaś.

e-zakupy 2.jpg
Zakupy on-line stają się coraz popularniejsze. Pandemia zmienia nasze zwyczaje

Z analizy wynika, że ponad 74 proc. Polaków po zakończeniu pandemii utrzyma poziom zakupów internetowych, a 10 proc. zamierza je nawet zwiększyć.

Obecnie ok. 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług przez internet. Korzystają oni zarówno z własnych sklepów, jak i z popularnych wśród konsumentów platform typu marketplace. Eksperci PwC podkreślają, że w porównaniu do zachodnioeuropejskich krajów Polska ma nadal relatywnie małą liczbę sklepów internetowych, dlatego w kolejnych latach ich liczba ma szansę znacznie wzrosnąć. To efekt nowych przyzwyczajeń konsumenckich, a także pojawianie się na rynku nowych graczy.

- Amazon wchodząc na polski rynek stworzy kolejny kanał sprzedaży i szansę dla polskich małych przedsiębiorców. Już teraz ponad 1/3 przedsiębiorstw prowadzących sklepy online oprócz własnej witryny jest też obecna na platformie Allegro. Dzięki temu ich zasięg jest dużo szerszy - mówi manager w dziale strategii PwC Paweł Kowalik.

Dodaje, że platforma Amazona, za którą stoją ultranowoczesne technologie i najwyższy poziom tzw. klientocentryczności, pozwoli firmom docierać do jeszcze większej liczby klientów i okazji zakupowych, a tym samym zwiększać sprzedaż. - Będzie to też szansa na to, by polskich sklepów internetowych powstało jeszcze więcej, aby zaspokajać coraz więcej specyficznych potrzeb zakupowych klientów - wskazuje.

PAP, PR24, akg 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Czytaj także

Uszczelnienie VAT w międzynarodowym e-handlu. Rząd pracuje nad ustawą

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2020 14:41
Uszczelnienie VAT w transgranicznym handlu elektronicznym pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami zakłada projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który ukazał się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Allegro weszło na giełdę. Zuber: to, co się działo, zwróciło uwagę Europy

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2020 16:10
- Nieczęsto się zdarza, żeby tak duża firma wchodziła na giełdę i żeby na debiucie miała tak potężny wzrost wartości. Sama oferta pierwotna i to, co się działo potem na parkiecie, zwróciło uwagę całej Europy - powiedział w Polskim Radiu 24 Marek Zuber, ekonomista, oceniając debiut Allegro na GPW. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zakupy on-line stają się coraz popularniejsze. Pandemia zmienia nasze zwyczaje

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2021 09:16
Z powodu pandemii co trzeci Polak częściej robi zakupy przez internet – wynika z badania na potrzeby raportu "Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii". Wśród e-klientów najwięcej jest osób przed trzydziestką, ale on-line częściej kupują także seniorzy.  
rozwiń zwiń