Nowe Technologie

Koronawirus wzmocnił internetowy handel. Wzrosła liczba sklepów i kupujących on-line

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2020 11:34
Przed pandemią przez internet kupowało między 55 a 62 proc. internautów (w zależności od badania). W okresie ograniczeń odsetek ten wzrósł o ok. 11 p.proc., czyli w okolice 70 proc. - podali analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Foto: shutterstock.com/ GaudiLab

Ta tendencja się utrzyma, mimo, że po otwarciu sklepów stacjonarnych sprzedaż online nieznacznie spadła. Eksperci e-commerce oceniają, że w dłuższym okresie kupujących przez internet będzie przybywać. Górna granica popularności e-handlu będzie podobna jak krajach zachodnich, czyli w przedziale 80-90 proc. internautów - szacują.

Pandemia zmieniła zwyczaje konsumentów, przybyło sklepów on line

Dynamiczny wzrost sprzedaży online w okresie pandemii wynika z jednej strony ze zmiany zachowań internautów, a z drugiej z szybkiego powstawania nowych sklepów internetowych i przenoszenia działalności na platformy sprzedażowe przez tradycyjne sklepy.


ecommerce-2607114_1280 (1).jpg
Polski handel internetowy rośnie w siłę. Zobacz, ile jest wart

Przed pandemią przez internet kupowało między 55 a 62 proc. internautów (w zależności od badania). W okresie ograniczeń odsetek ten wzrósł o ok. 11 p.proc., czyli w okolice 70 proc. - podali analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Dodali, że tak szybki wzrost i duża dynamika wynikają oczywiście z ograniczeń gospodarczych. Wraz z otwieraniem gospodarki klienci wrócili również do tradycyjnych zakupów, choć wciąż na mniejszą skalę niż przed pandemią.

"Te fakty sprawią, że w najbliższym czasie wartość i popularność e-commerce nieco spadnie, w porównaniu z rekordami notowanymi w marcu i kwietniu. Jednocześnie spadek ten nie będzie oznaczał powrotu do poziomu sprzed pandemii" - ocenili.

Handel odebrał lekcję – uruchamia sprzedaż wielokanałową – w sieci i utrzymuje sprzedaż w realu

Analitycy PIE wskazali, że wiele sklepów już się dostosowało lub będzie musiało wdrożyć model sprzedaży wielokanałowej, łącząc możliwości bezpośredniego zapoznania się z towarem w salonie z dogodną obsługą sprzedaży przez internet.


fabryka1200.jpg
W maju sprzedaż detaliczna wyższa niż w kwietniu. Przedsiębiorcy lepiej oceniają koniunkturę



"W badaniach obserwowaliśmy niemal 15-proc. wzrost liczby sklepów internetowych na jednej z najpopularniejszych platform w pierwszej połowie bieżącego roku – czyli ponad 11 tysięcy nowych aktywnych sprzedających. Jednocześnie badania prowadzone przez Gemius dla Izby gospodarki elektronicznej wskazują na wzrost odsetka internautów kupujących przez internet o 11 p.proc. w ciągu roku" - wskazali.

Polska dołącza do krajów z wysokim odsetkiem kupujących on-line

Dodali, że w najbardziej zaawansowanych pod tym względem krajach już przed pandemią przez internet kupowało ok. 80 proc. internautów, a w Wielkiej Brytanii nawet 86 proc. Natomiast średnia UE to 60 proc. - podali.

Wartości te zapewne wzrosły nieco w trakcie pandemii. Wydaje się, że w Polsce w dłuższym okresie górna granica jeśli chodzi o kupujących przez internet może być podobna, czyli trochę poniżej 90 proc. internautów co daje ok. 72 proc. całego społeczeństwa - ocenili.

W ocenie prezesa Związku Cyfrowa Polska Michała Kanownika, rozwój e-commerce zdecydowanie przyśpieszył w czasie epidemii.

Wiele tradycyjnych  sklepów uruchomiło handel w sieci

- Wiele firm też uruchomiło sprzedaż internetową, bo nie mieli innego wyjścia. Pomimo tego, że dziś znów konsumenci mogą dokonywać zakupów tradycyjną drogą w sklepie, ten trend nadal obserwujemy, choć po otwarciu sklepów nieznacznie spowolnił - zaznaczył.

Jego zdaniem, w okresie pandemii klienci mieli czas, aby oswoić się z procesem dokonywania zakupów w internecie, pozakładali konta w ulubionych sklepach, zapisali się do newsletterów. Dla wielu stało się to wygodne narzędzie, z którego korzystają także dziś. Dodał, że z zakupów internetowych coraz chętniej zaczynają korzystać seniorzy, a także nawet mniej zamożni konsumenci i z terenów pozamiejskich.

Tymczasem PIE wskazuje, że czynniki, które sprawiają, że w skali całego społeczeństwa odsetek kupujących w internecie może być przez dłuższy czas niższy niż u liderów e-hamdlu, to właśnie niższy odsetek internautów w starszych grupach wiekowych. Problemem jest także spory odsetek ludności mieszkającej w rozproszeniu na obszarach wiejskich, co utrudnia organizację tanich sieci dystrybucyjnych.

PAP, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Czytaj także

W maju sprzedaż detaliczna wyższa niż w kwietniu. Przedsiębiorcy lepiej oceniają koniunkturę

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2020 12:30
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2020 r. spadła o 7,7 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 14,9 proc. – podał Główny Urząd Statystyczny. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Tarcze przynoszą efekty: maleją obawy przedsiębiorców o spłatę zobowiązań, mniej bankructw

Ostatnia aktualizacja: 02.07.2020 15:10
Rozwiązania wprowadzone w ramach tarcz antykryzysowych i finansowych poprawiają nie tylko kondycję firm, ale i nastroje przedsiębiorców. Jak wynika z badania firmy GfK, zmalał odsetek osób obawiających się o zdolność do regulowania swoich zobowiązań finansowych i deklarujących chęć ubiegania się w przyszłości o odroczenie terminu spłat.
rozwiń zwiń