Nowe Technologie

We wrześniu wzrosła sprzedaż detaliczna w sklepach oraz w internecie. Znamy nowe dane GUS

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2020 15:00
We wrześniu Polacy chętnie robili zakupy - tak w sklepach jak i w internecie. W placówkach handlowych wzrost sprzedaży detalicznej wyniósł 2,5 procent w ujęciu rok do roku, online - o 9,5 proc. w stosunku do sierpnia.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: ALBIN MARCINIAK / EAST NEWS

Dzisiejszy odczyt Głównego Urzędu Statystycznego był zgodny z prognozami większości ekonomistów.

Największe wzrosty sprzedaży mebli, sprzętu AGD i RTV

Jak czytamy w komunikacie GUS, we wrześniu 2020 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. spośród prezentowanych grup odnotowano w podmiotach sprzedających meble, rtv, agd (o 8,6%, wobec wzrostu o 11,3% przed rokiem).

handel internetowy 1200 shutterstock.jpg
Koronawirus wzmocnił internetowy handel. Wzrosła liczba sklepów i kupujących online

Więcej kupiliśmy też samochodów, książek, produktów żywnościowych i kosmetyków

Sprzedaż wzrosła także w grupach: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 4,9%); „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 3,0% ); „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 1,6%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 1,4%).

Mniej kupiono w sklepach paliw oraz odzieży i obuwia

Spadek sprzedaży zaobserwowano natomiast w jednostkach handlujących paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 4,6%) oraz w grupach „pozostałe” (o 2,7%) i „tekstylia, odzież, obuwie” (o 1,7%).

handel on-line1200.jpg
COVID-19 zmienia też handel online. Zobacz, jak można go ulepszyć, by sprzedawać więcej

We wrześniu nastąpił wzrost sprzedaży w internecie

We wrześniu br. w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 9,5%).

 Udział tej sprzedaży zwiększył się z 6,1% w sierpniu br. do 6,8% we wrześniu br.

sklep FREE 1200.jpg
Handel podczas pandemii: obroty w niewielkich sklepach wyższe niż rok temu

Wzrost udziału sprzedaży przez internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 19,3% do 22,5%), a także podmioty z grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 15,7% przed miesiącem do 18,2%) oraz „meble, rtv, agd” (z 10,9% do 11,8%).

Dane GUS w ocenie bankowych analityków

Reakcja gospodarki, w tym konsumpcji na drugą falę zachorowań będzie mniejsza niż w II kwartale br. - wskazuje PKO BP komentując środowe dane GUS. Zdaniem ekonomistów budownictwo może częściowo neutralizować ponowne osłabienie aktywności w usługowych i handlu.

Druga fala zachorowań rodzi obawy o ponowny, silny spadek konsumpcji w IV kwartale br. Dane o mobilności za październik pokazują osłabienie natężenia ruchu w punktach rekreacyjno-handlowych, jednak w skali stanowiącej ułamek strat odnotowanych wiosną. Zdaniem PKO BP do podobnych wniosków prowadzą dane o natężeniu ruchu w centrach handlowych.

Analiza danych o płatnościach kartowych dokonywanych przez klientów PKO Banku Polskiego sugeruje, że w październiku skala osłabienia wydatków była marginalna, a wydatki były o ok. 6 proc. wyższe niż bezpośrednio przed pandemią (vs ok. 8 proc. we wrześniu) – czytamy w analizie największego polskiego banku.

Opinie resortu rozwoju, pracy i technologii

W październiku wzrost sprzedaży detalicznej wyniesie ok. 2 proc. - szacuje Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii w środowym komentarzu do danych GUS. Dodano, że największych wzrostów należy spodziewać się w sprzedaży mebli, farmaceutyków oraz żywności.

Analitycy resortu rozwoju, pracy i technologii szacują, że w październiku "wzrost sprzedaży detalicznej osiągnie poziom ok. 2 proc.". Największych wzrostów spodziewają się w sprzedaży mebli, farmaceutyków oraz żywności. "Jednocześnie kontynuowane będą spadki sprzedaży paliw. Można także oczekiwać spadku sprzedaży samochodów" - ocenili.


Resort rozwoju zwrócił uwagę, że "w ujęciu narastającym, w okresie trzech pierwszych kwartałów br. spadek sprzedaży wyniósł 3,1 proc. w ujęciu rocznym". "W kontekście głębokich spadków aktywności konsumentów w okresie wiosennego lockdownu i ograniczeń w handlu należy uznać to za wynik relatywnie dobry" - ocenił.

Wzrosła wartość sprzedaży detalicznej przez internet – o 9,5 proc. w porównaniu z sierpniem. W rezultacie jej udział w łącznej sprzedaży detalicznej zwiększył się do 6,8 proc. wobec 6,1 proc. w sierpniu - dodali.

Podkreślili, że wzrost udziału sprzedaży przez internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa w grupie „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (do 22,5 proc. z 19,3 proc.), a także podmioty handlujące „tekstyliami, odzieżą, obuwiem” (do 18,2 proc. z 15,7 proc.) oraz „meblami, rtv, agd” (do 11,8 proc. z 10,9 proc.).

 

 

PAP, GUS, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Czytaj także

E-handel: rosną zakupy żywności przez internet: coraz więcej produktów świeżych i ciężkich

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2017 12:49
Wartość sprzedaży produktów spożywczych przez internet w Polsce wzrośnie do 2020 r. 2,5 mld zł.   
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najpierw panika, potem boom. Zobacz, jak przemysł RTV i AGD skorzystał na koronawirusie

Ostatnia aktualizacja: 06.09.2020 15:45
"Pracuj, odpoczywaj, gotuj i to wszystko  w domu. Daje to przemysłowi elektronicznemu szczególną szansę rozwoju i rozkwitu. Jak długo to potrwa, nie wiadomo", pisze w swoim internetowym wydaniu o branży sprzętów elektronicznych używanych w domu podczas pandemii koronawirusa dziennik Handelsblatt.
rozwiń zwiń