Nowe Technologie

Nieautoryzowane transakcje bankowe staja się plagą. Banki nie zawsze postępują zgodnie z przepisami

Ostatnia aktualizacja: 01.03.2021 12:40
W 2020 r. do Rzecznika Finansowego trafiło niemal 1200 wniosków o interwencję w sporach dotyczących nieautoryzowanych transakcji bankowych. "Skala tego problemu w czasie pandemii dynamicznie rośnie" – alarmuje Rzecznik.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Elle Aon/shutterstock

Ze wstępnego podsumowania wpływu wniosków o interwencję w 2020 r. wynika, że aż 1163 z nich dotyczyło nieautoryzowanych transakcji. Oznacza to, że przeciętnie każdego dnia roboczego niemal pięć osób zgłaszało się do Rzecznika Finansowego o pomoc w rozwiązaniu sporu. Najczęściej chodzi o sytuacje, w których poszkodowani tracą pieniądze z internetowego konta w banku lub karty płatniczej czy kredytowej na skutek działania oszustów.


karta sim 1200.jpg
Plaga oszustw związanych z podmianą kart SIM. Rzecznik Finansowy ostrzega

Interpretacja przepisów jest odmienna

Rzecznik Finansowy Mariusz Golecki jest zaniepokojony skalą wzrostu liczby tego typu wniosków. Było ich niemal dwa razy więcej niż w 2019 r.

– Takiej dynamiki nie notowaliśmy w żadnym z poprzednich lat naszej działalności. Nie ulega wątpliwości, że to efekt epidemii i większej aktywności przestępców – komentuje Mariusz Golecki.

Z danych wynika, że w pierwszym półroczu 2020 r. zanotowano nieco ponad 400 wniosków o interwencję w sprawie niewłaściwego działania banku w związku z nieautoryzowaną transakcją. Drugie sześć miesięcy przyniosło niemal 750 takich wniosków.

– Niestety część banków wciąż nie stosuje się do unijnych i polskich przepisów, które określają zasady postępowania w takich przypadkach. Stąd liczba sporów na tym tle rośnie – tłumaczy Rzecznik i przypomina, że oprócz postępowań interwencyjnych podejmował również inne dopuszczone prawem działania.

W jednej ze spraw złożył skargę nadzwyczajną do Sądu Najwyższego. Z kolei w sprawie rolnika, któremu przestępcy ukradli z konta około 140 tys. zł, wytoczył pozew wobec banku, który nie postąpił w tej sprawie zgodnie z przepisami.

– Zdajemy sobie sprawę, że tylko część poszkodowanych zgłasza się do nas z prośbą o pomoc. Klienci ufają w wyjaśnienia banków przedstawione w odpowiedzi na ich zgłoszenie czy reklamację tego typu transakcji. Widzimy jednak, że interpretacja przepisów stosowana przez banki jest odmienna od naszej – mówił Mariusz Golecki.


Shutterstock haker 1200.jpg
Komunikatory internetowe na celowniku cyberoszustów. Zobacz, jak bezpiecznie z nich korzystać

Najpierw bank musi oddać pieniądze

W związku z powyższym jednym z tematów bezpłatnych webinariów edukacyjnych była kwestia uprawnień klientów w takiej sytuacji. "Klienci muszą poznać swoje uprawnienia i wiedzieć jak uzyskać naszą pomoc w ich egzekwowaniu wobec banków". Kolejne – "Z konta zniknęły pieniądze? Co zrobić, by je odzyskać" – odbędzie się 3 marca. o godz. 18. Zarejestrować można się poprzez link znajdujący się na stronie rf.gov.pl.

Rzecznik Finansowy przypomina, że przepisy określają termin zwrotu środków wynikających z nieautoryzowanej transakcji w oparciu o tzw. zasadę D+1. Zgodnie z nią pieniądze powinny wrócić na konto klienta nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub po dniu otrzymania zgłoszenia od klienta. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest uzasadnione i należycie udokumentowane podejrzenie próby oszustwa ze strony klienta.

Równocześnie bank ma obowiązek na piśmie poinformować o takim podejrzeniu organy ścigania. W praktyce oznacza to, że bank zobligowany jest najpierw niezwłocznie oddać klientowi pieniądze, a następnie – jeżeli ma podstawy, by sądzić, że klient powinien w całości lub części odpowiadać za nieautoryzowaną transakcję – dochodzić tej kwoty od klienta na przykład przed sądem.

 

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Uwaga na hakerów. Ekspert: pandemia to czas wzrostu aktywności cyberprzestępców

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2020 09:16
- Pandemia to czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców wyłudzających dane osobowe. Liczba ataków przy użyciu szkodliwego oprogramowania wzrosła w III kw. o 42 proc. - wskazuje Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl. związanego z Krajowym Rejestrem Długów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Cyberatak na CD Projekt: naruszone wewnętrzne systemy, kurs spółki w dół

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2021 10:06
CD Projekt poinformował, że padł ofiarą ataku hakerskiego. Według firmy, haker uzyskał dostęp do sieci wewnętrznej i przechwycił część danych. Kurs spółki na GPW w dół o ok. 5 procent.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sprawa ataku na CD Projekt. Prokuratura weryfikuje straty i możliwe przyczyny

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2021 06:50
Prokuratura Rejonowa Warszawa Praga-Północ nadzoruje postępowanie przygotowawcze dotyczące włamania na serwery CD Projekt RED. Trwa ustalanie weryfikacja strat i ustalanie przyczyny hakerskiego ataku
rozwiń zwiń

Czytaj także

Atak hakerski na CD Projekt. Kody źródłowe do Cyberpunka 2077 sprzedane w darknecie

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2021 10:45
Aukcja, na której można było kupić skradzione kody źródłowe m.in. Wiedźmina 3 i Cyberpunka 2077, została najprawdopodobniej zakończona. O fakcie poinformowała organizacja zajmująca się monitorowaniem ruchu w darknecie (KELA). Wcześniej podawano, że cena wywoławcza za kody wynosiła milion dolarów, zakup bez licytacji miał być siedmiokrotnie droższy. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Komunikatory internetowe na celowniku cyberoszustów. Zobacz, jak bezpiecznie z nich korzystać

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2021 16:24
Komunikatory internetowe zyskują coraz większą popularność – są szybkie i wygodne. Powoli zastępują rozmowę telefoniczną. Ale są też od dawna na celowniku cyberprzestępców, którzy wykorzystują je do swoich oszustw. Jak nie dać się oszukać? Oto garść niezbędnych wskazówek.
rozwiń zwiń