Nowe Technologie

Jak bezpiecznie korzystać z internetowej bankowości i bronić się przed phishingiem

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2021 18:23
Jak bezpiecznie korzystać z cyfrowych usług bankowych i nie dać się złowić oszustom, mówił w radiowej Jedynce prof. Jakub Szczerbowski z Biura Rzecznika Finansowego.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Rawpixel.com/Shutterstock.com

A problem jest istotny, gdyż oszuści, czyhający na nasze oszczędności na kontach bankowych sięgają po wiele metod, wśród których, jak podkreśla gość Polskiego Radia, stosowany jest np. phishing, czyli próba wyłudzenia naszych danych do logowania, poprzez podstawienie fałszywej strony internetowej.


shutterstock_1095422036 (1) (1).jpg
Nigdy nie klikaj w podejrzany link. Eksperci radzą, jak nie paść ofiarą cyberprzestępców

- Wielu oszustów wykorzystuje zdarzenia, które mają duży zasięg społeczny, np. uruchomienie pomocy w ramach tarcz antykryzysowych czy zwrot podatku. Wtedy, wykorzystując sytuację, że oczekujemy na określoną informację, oszust podszywa się pod daną instytucję i wyłudza nasze dane osobowe - wyjaśnia profesor Szczerbowski.


Posłuchaj
05:14 phishing blazej.mp3 Jak bezpiecznie korzystać z cyfrowych usług bankowych i nie dać się złowić oszustom, mówił w radiowej Jedynce prof. Jakub Szczerbowski z Biura Rzecznika Finansowego.

 

Hasła do konta czy e-maila jak szczoteczka do zębów - tylko dla nas

- Dlatego, warto stosować metody, które mogą wyeliminować  i ograniczyć ryzyko - mówi gość Polskiego Radia.

Jedną z nich, podkreśla gość radiowej Jedynki, jest zachowanie w tajemnicy haseł stosowanych przez nas w sieci.

- Tych haseł trzeba używać jak szczoteczkę to zębów - tylko my z niej korzystamy. Stąd nie dzielimy się hasłami z nikim, nawet z małżonkiem czy dziećmi - mówi profesor.


Shutterstock haker 1200.jpg
Eksperci ostrzegają: koronawirus uaktywnił hakerów, rośnie ryzyko ceberataków na firmy

Uwaga na SMS-y zawierające linki do drobnych wpłat

- Ponadto, gdy logujemy się na określoną stronę internetową, to sprawdzajmy i wpisujmy jej dokładny adres, nie dajmy się zwabić linkiem, który niby do niej odsyła, nie odpowiadajmy oraz nie klikajmy w linki, które otrzymaliśmy SMS-em - mówi gość Polskiego radia.

I daje przykład SMS-a, który informuje o wpłacie drobnej kwoty poprzez przysłanego linka, z powodu uzupełnienia płatności za towar, który możemy otrzymać.

- Link prowadzi najczęściej do fałszywej strony banku - mówi gość radiowej Jedynki.


cyberatak free 1200.jpg
Oszuści bezwzględnie wykorzystują pandemię. Interpol radzi, jak chronić się przed cyberprzestępcami

Co zrobić, gdy zorientowaliśmy się, że nas nabrano

Profesor radzi też, co zrobić, gdy zorientowaliśmy się, że padliśmy ofiarą oszusta.

- Przede wszystkim trzeba jak najszybciej powiadomić o tym nasz bank, który ma możliwość zablokowania konta i zapobieżenia kolejnym działaniom oszusta - mówi profesor.

- Drugim krokiem jest zawiadomienie o tym policji, kolejnym jest wystosowanie żądania do banku o zwrot utraconych środków, jeśli to nastąpiło - dodaje gość Jedynki.

- Jak bowiem wynika z przepisów, bank ma obowiązek zwrotu utraconych środków, jeśli transakcja nie była autoryzowana - wyjaśnia gość Polskiego Radia.

Błażej Prośniewski, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Czytaj także

Online i mobilnie. W czasach pandemii e-bankowość coraz popularniejsza

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2020 15:52
Ponad połowa Polaków częściej niż przed pandemią korzysta z bankowości online lub mobilnej, a niemal co czwarty rozważa zmianę swojego banku na w pełni cyfrowy - wynika z badania "Banking Evolution Study".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Badanie: pomimo pandemii klienci są zadowoleni z usług bankowych

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2021 15:40
W kolejnej odsłonie Rankingu Banków Miesięcznika Finansowego BANK - Wybór Klienta, w której oprócz audytów czy analizy efektywności uwzględniono również głos konsumentów, okazało się, że przytłaczająca większość uznała instytucję finansową, z której usług korzysta, za godną polecenia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Cyberoszuści nie próżnują. W sieci pojawiają się kolejne przestępcze kampanie

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2021 11:00
Cyberprzestępcy nie ustają w wymyślaniu nowych form wyłudzeń. Kilka dni temu pojawiła się w sieci  nowa kampania phishingowa, w której oszuści rozsyłają SMS-y podszywając się pod firmę kurierską FedEx. Teraz Santander Bank Polska ostrzega klientów przed próbą wyłudzenia poufnych danych poprzez rozmowę telefoniczną.
rozwiń zwiń