Nowe Technologie

Dyrektywa Omnibus już chroni konsumentów. "Marketing był oparty na technikach manipulacyjnych"

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2023 08:18
Badania pokazują, że nie tylko konsumujemy za dużo, ale też zbyt pochopnie podejmujemy decyzję o zakupie. Przedsiębiorcy to wykorzystują - stwierdził prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.
Nowe przepisy wprowadziły większą przejrzystość w procesie zakupowym.
Nowe przepisy wprowadziły większą przejrzystość w procesie zakupowym.Foto: Shutterstock/Rawpixel.com

W rozmowie z "Rzeczpospolitą" pytany, czy w pierwszych tygodniach funkcjonowania dyrektywy Omnibus przedsiębiorcy mogą liczyć na jakąś taryfę ulgową, prezes UOKiK przypomniał, że "pakiet zmian obowiązuje od 1 stycznia br. i przewiduje wiele korzystnych rozwiązań dla konsumentów".

- Nie tylko dyskutowany od paru miesięcy obowiązek informowania o najniższej cenie produktu w ostatnich 30 dniach, ale także np. wymóg przejrzystości informacji co do tego, jak weryfikowana jest autentyczność opinii, jak lokowane są produkty w efektach wyszukiwania czy kanały kontaktu z przedsiębiorcą sprzedającym w sieci. Przedsiębiorcy od dłuższego czasu wiedzieli, że te zmiany nadchodzą, czynnie brali udział w konsultacjach. Stąd ze zdziwieniem przyjmujemy, że wielu, nawet największych graczy na rynku, nie dostosowało się do przepisów obowiązujących od 1 stycznia - przyznał.

Techniki manipulacyjne

Chróstny zwrócił uwagę, że przez "wiele lat działania marketingowe oparte były na technikach manipulacyjnych". - Mam tu na myśli nie tylko żonglowanie cenami, by pokazać wyjątkowy rabat, ale też to, jak dana oferta jest prezentowana - wprowadzające w błąd oznakowanie przeceny, brak czytelności przekazu - wyjaśnił.

Według niego "informacja o najniższej cenie z 30 dni przed ogłoszeniem promocji pozwala weryfikować, czy podane warunki są faktycznie najkorzystniejsze z perspektywy oferty przedsiębiorcy w ciągu ostatniego miesiąca".

- Pozwala oderwać się od wspomnianych technik sprzedażowych i podjąć decyzję bardziej na chłodno. To ważne, bo badania pokazują, że nie tylko konsumujemy za dużo, ale też za szybko podejmujemy decyzję o zakupie, zbyt pochopnie. Przedsiębiorcy wykorzystują tę impulsywność i emocje - powiedział prezes UOKiK.

Jak dodał, "93 proc. konsumentów zwraca uwagę na opinie o produkcie czy przedsiębiorcy".

- Zatem jest to element niezwykle ważny nie tylko z punktu widzenia konsumentów, ale też wzmocnienia pozycji uczciwych przedsiębiorców. Jeśli firma przyzna, że nie weryfikuje opinii, w praktyce obniży ich wiarygodność. Od 1 stycznia sklepy mają też obowiązek informowania o zasadach weryfikacji opinii, jeśli jej dokonują. Ma to też wpływ na obraz rzetelności, co jest bardzo ważne dla konsumentów. Będziemy kontynuować nasze działania już pod rządami nowych przepisów. Przypomnę, że wydaliśmy już pierwsze decyzje wobec przedsiębiorców, którzy handlowali fałszywymi opiniami, a kolejne postępowania są w toku - podsumował Chróstny.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Czytaj także

Black Friday: UOKiK radzi, jak nie dać się nabrać na rzekome promocje

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2021 13:50
Trzeba pamiętać, że Black Friday może być dla niektórych sprytnych handlowców okazją, do pozbycia się magazynowych zaległości oraz towarów wadliwych czy słabej jakości. Stąd urząd, przedstawiając listę pułapek czyhających na klientów, przypomina, że nawet przecenione towary - jeśli okażą się wadliwe - podlegają reklamacji.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czy sieć handlowa Biedronka stosowała niedozwolone metody promocji? Tak uważa UOKiK

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2022 12:25
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty spółce Jeronimo Martins Polska - właścicielowi sieci sklepów Biedronka - za wprowadzanie klientów w błąd. Firmie grożą kary finansowe w wysokości do 10 procent rocznego obrotu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prawa Konsumenta 2023. Sprawdź, co się zmieni od 1 stycznia

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2023 10:46
Od 2023 roku wchodzi w życie wiele ważnych dla konsumentów przepisów. Zmiany w polskim prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowe przepisy chroniące konsumentów. Będzie trudniej wprowadzić klienta w błąd

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2023 08:30
1 stycznia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy chroniące konsumentów w tym seniorów - przypomniał UOKiK, dodając, że ułatwią one walkę z fikcyjnymi promocjami, podwójną jakością produktów w różnych krajach, wykupywaniem biletów na koncerty przez boty czy z fałszywymi opiniami w internacie.
rozwiń zwiń