Na początek jednak mała powtórka z przepisów ruchu drogowego. Serwuje nam ją komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji:
00:29 Co o lodzie na naczepie mówi Prawo o ruchu drogowym? (Na Luzie/PRK) Co o lodzie na naczepie mówi Prawo o ruchu drogowym? (Na Luzie/PRK)
Przepisy jedno, rzeczywistość drugie. Policja jednak jest bezwzględna i nieugięta – nie przyjmuje żadnych tłumaczeń.
01:11 Realne zagrożenie dla życia i zdrowia (Na Luzie/PRK) Realne zagrożenie dla życia i zdrowia (Na Luzie/PRK)
Policja nie jest jedyną formacją, która kontroluje kierowców. Zajmują się tym także „Krokodylki”, czyli Inspekcja Transportu Drogowego. O karach za lód na naczepie opowiada Monika Niżniak, rzecznik inspektoratu:
01:03 Kary za oblodzoną i zaśnieżoną naczepę (Na Luzie/PRK) Kary za oblodzoną i zaśnieżoną naczepę (Na Luzie/PRK)
-
Co zrobić, jeśli na maskę, szybę lub dach spadnie lód z ciężarówki jadącej przed nami? O tym, co nam pomoże skutecznie ubiegać się o odszkodowanie, opowie Artur Jabłoński, ekspert ubezpieczeniowy:
00:54 Czy "oświadczenie" wystarczy? (Na Luzie/PRK) Czy "oświadczenie" wystarczy? (Na Luzie/PRK)
00:38 UFG nie jest gwarantem odszkodowania! (Na Luzie/PRK) UFG nie jest gwarantem odszkodowania! (Na Luzie/PRK)
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad twierdzi, że niesłusznie jest obarczana zarzutami za brak infrastruktury do odśnieżania ciężarówek. Dlaczego? To nie GDDKiA jest bowiem w tej sprawie jednostką decyzyjną, a to za sprawą braku przepisów. Zwraca na to uwagę Krzysztof Nalewajko z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad:
00:23 Brak przepisów - brak rozwiązań (Na Luzie/PRK) Brak przepisów - brak rozwiązań (Na Luzie/PRK)
Mimo braku przepisów, które nakładałyby na Generalną Dyrekcję obowiązek budowy ramp, zarządca chce wyciągnąć pomocną dłoń kierowcom zawodowym i dobrowolnie postawić nowe rampy w budowanych oraz istniejących już MOP-ach.
00:41 Rampa będzie obligatoryjna (Na Luzie/PRK) Rampa będzie obligatoryjna (Na Luzie/PRK)
GDDKiA wprowadziła istotną, z punktu widzenia bezpieczeństwa podróży, zmianę w przepisach - zarządca będzie mógł w wymusić na dzierżawcy postawienie rampy, gdy okaże się, że jest na nią zapotrzebowanie.
00:49 Obligatoryjne postawienie ramp przez dzierżawcę (Na Luzie/PRK) Obligatoryjne postawienie ramp przez dzierżawcę (Na Luzie/PRK)
-
Jakby nie patrzeć, sytuacja wygląda nieco ponuro – zwłaszcza że dróg, na których takie rampy by się przydały, jest w Polsce blisko 400 tys. kilometrów. Nie sposób przygotować każdej drogi, parkingu i MOP-a. Warto jednak próbować!
Warto jednak podkreślić jeszcze skalę omawianego przez nas problemu - nie dotyczy on tylko i wyłącznie dróg zarządzanych przez GDDKiA.
– Stanowią one tylko niewielki procent wszystkich dróg w Polce - podkreśla Krzysztof Nalewajko z biura prasowego GDDKiA.
00:30 Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo! (Na Luzie/PRK) Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo! (Na Luzie/PRK)
Czy przy braku możliwości ściągnięcia lodu z paki, kierowca może odmówić wykonania kursu? O tym Bogusława Zimmer, wiceprezes Stowarzyszenia Klub Polskiego Trakera:
00:54 Kierowca musi być odpowiedzialny! (Na Luzie/PRK) Kierowca musi być odpowiedzialny! (Na Luzie/PRK)
O tym, w jaki sposób można rozwiązać ten problem, opowiadają Konrad Koza, właściciel firmy Trans Bus oraz Maciej Wroński ze Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska:
00:53 Automat do czyszczenia (Na Luzie/PRK) Automat do czyszczenia (Na Luzie/PRK)
01:02 Minister Infrastruktury może pomóc! (Na Luzie/PRK) Minister Infrastruktury może pomóc! (Na Luzie/PRK)
Na razie wyjścia jednak nie ma. Sytuacja pozostanie patowa to momentu zmian przepisów. Być może podczas dyskusji i za sprawą jednolitego, wspólnego stanowiska, uda się wypracować porozumienie, które przyspieszy nowelizację prawa.
– W całej tej dyskusji trzeba zrozumieć, a przynajmniej starać się zrozumieć, każdą ze stron – mówi Konrad Koza, właściciel firmy transportowej.
00:24 Trzeba szukać porozumienia (Na Luzie/PRK) Trzeba szukać porozumienia (Na Luzie/PRK)
J. Wiewiór/bp
CZYTAJ TAKŻE: