Stadion Narodowy nie jest jedyny. NIK już w 2011 r. wskazał na zaniedbania w przygotowaniach do EURO 2012

Michał Bieńkowski 16.11.2022
NIK w raporcie wskazywał na zaniedbania w przygotowaniach do Euro 2012.
NIK w raporcie wskazywał na zaniedbania w przygotowaniach do Euro 2012., foto: PAP/EPA

Problemy konstrukcyjne Stadionu Narodowego to niejedyny mankament związany z organizacją EURO 2012. NIK zwrócił również uwagę na kwestie modernizacji infrastruktury drogowej.

W raporcie przygotowanym w 2011 roku NIK stwierdził, że największe zaniedbania występowały w dziedzinie modernizacji infrastruktury drogowej.

Nie udało się przed mistrzostwami oddać do użytku 14 odcinków dróg o łącznej długości 403,9 km, m.in. siedmiu odcinków autostrad, określonych jako kluczowe, o łącznej długości 318,9 km (pięć na autostradzie A1 i dwa na autostradzie A4), i siedmiu odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 85 km, uznanych za ważne (jeden odcinek na drodze ekspresowej S2, dwa odcinki na drodze ekspresowej S8/S7, jeden odcinek na zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11 i S5 oraz trzy odcinki na drodze ekspresowej S5). Do czasu rozpoczęcia EURO 2012 nie zostały także oddane do użytkowania trzy odcinki na autostradzie A18 oraz sześć odcinków na drodze ekspresowej S5. 

Z uwagi na brak możliwości ukończenia przed EURO 2012 budowy dróg ekspresowych S8 i S5, kluczowych dla połączeń między Warszawą i Wrocławiem oraz Gdańskiem i Poznaniem, konieczne było wdrożenie przygotowanego przez PKP PLK S.A. programu rewitalizacji połączeń kolejowych między miastami gospodarzami.

Alternatywą były pociągi

Jednak i w tej dziedzinie problemy dotknęły kibiców, którzy zechcieli korzystać z połączeń kolejowych. NIK zwrócił uwagę na ograniczanie przez PKP PLK S.A. kilku ważnych inwestycji. Spółka nie zapewniła środków finansowych na modernizację stacji Warszawa Wschodnia i części zachodniej stacji Poznań Główny na linii E20. Z kolei PKP S.A. miało opóźnienia w budowie dworców kolejowych Poznań Główny i Warszawa Zachodnia oraz przebudowie dworców Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion.

We wszystkich czterech aglomeracjach miast gospodarzy NIK stwierdził opóźnienia, przesunięcia harmonogramów oraz ograniczenia w inwestycjach realizowanych w transporcie miejskim. Np. w Gdańsku spośród sześciu przedsięwzięć komunikacyjnych realizowanych przez GIK Sp. z o.o., tylko dwa zostały ukończone na czas, natomiast cztery spółka oddała do użytku już po mistrzostwach - w tym kluczowe połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk oraz wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR.

NIK zwrócił również uwagę na fakt, że w budżecie na 2011 r. nie zapewniono odpowiednich środków na realizację Programu Bezpieczeństwa EURO 2012 oraz promocję Polski w związku z organizacją mistrzostw. Koszt 86 projektów, koniecznych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprezy, oszacowano na 200 mln zł. W budżecie nie zabezpieczono środków finansowych na ponad jedną czwartą tej sumy (51,8 mln zł).

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ NIK/ mib/pp/kor

sortuj
liczba komentarzy: 0
    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!