Polskie Radio

Koronawirus a handel: mniejsza sprzedaż w stacjonarnych sklepach, rosnąca w internecie

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2021 11:40
Koronawirus wciąż odciska swoje piętno na handlu - z jednej strony nadal obniża wartość sprzedaży w placówkach handlowych, z drugiej - kupujemy więcej w internecie.
Szacuje się, że e-handel wzrośnie w tym roku o 30 procent.
Szacuje się, że e-handel wzrośnie w tym roku o 30 procent.Foto: Pixabay

Jak podał Główny Urząd Statystyczny, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu 2021 r. spadła o 6,0 proc. w ujęciu rocznym, w ujęciu miesięcznym była mniejsza o 24,9 proc.


W styczniu o ponad 40 procent mniej kupiliśmy w placówkach handlowych niż przed rokiem odzieży i obuwia, o 16 procent mniej paliw, ok. 12 proc. prasy i książek, o ponad 9 proc. kosmetyków. Tylko o 0,8 proc. mniej kupiliśmy żywności.

handel sklepy galeria galerie handlowe EN 1200.jpg
Lepsze wieści z handlu: pojawiły się pierwsze sygnały o wychodzeniu z załamania wywołanego pandemią

Wzrost sprzedaży odnotowano tylko w jednej kategorii – mebli, sprzętu AGD i RTV, co nie powinno dziwić ze względu na zamknięcie w domach z powodu ograniczeń związanych z koronawirusem.

Eksperci Urzędu wyjaśniają, że na niższą sprzedaż miały wpływ m.in. ograniczenia w działalności galerii handlowych wprowadzone z powodu epidemii COVID-19.

finanse1200.jpg
Tarcze finansowe PFR dla mikro, małych i średnich firm obejmą 45 branż

Więcej kupujemy w internecie, ale wartość zakupów w sieci też jest mniejsza

W tym czasie rośnie udział sprzedaży w internecie, ale jej wartość też jest mniejsza.

Jak informuje GUS, udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej wzrósł w styczniu do 9,8 proc. z 9,1 proc. w porównaniu z grudniem, ale w porównaniu z grudniem 2020 r. w styczniu 2021 r. odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących o 18,9 proc.

Więcej w internecie kupujemy odzieży, obuwia i książek

GUS podał, że wzrost udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w większości grup, przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 19,9 proc. przed miesiącem do 44,0 proc.), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 27,8, proc. do 34,1 proc.) oraz „meble, RTV, AGD” (z 15,2 proc. do 19,3 proc.).

Od marca handel detaliczny notować będzie wzrost w ujęciu rocznym

Styczeń był najsłabszym miesiącem dla handlu detalicznego w 2021 r., ale luty przyniesie odbicie - ocenia Polski Instytut Ekonomiczny, komentując dane GUS.

Według PIE, od marca handel odnotowywać będzie wzrost w ujęciu rocznym.

Powrót klientów do galerii handlowych, pomogą walentynki

Dane o mobilności Google wskazują na podwyższony ruch w galeriach handlowych bezpośrednio po zniesieniu obostrzeń, chociaż liczba odwiedzin w drugiej dekadzie miesiąca wciąż jest o 30 proc. niższa niż rok temu.

Spodziewamy się także wzrostu obrotów w branżach powiązanych z walentynkami, np. drogerie, kwiaciarnie, sklepy jubilerskie. Dane z systemu CEPIK sugerują też poprawę sprzedaży samochodów w lutym, chociaż może być ona krótkotrwała - wskazali analitycy Instytutu.

Jak ocenili, począwszy od marca, handel odnotowywać będzie wzrost w ujęciu rocznym – jest to jednak odniesienie do najbardziej burzliwych miesięcy pandemii.

Najszybciej do formy wrócą sklepy ze sprzętem RTV i AGD

Dodali, że badania koniunktury GUS sugerują, że na tle ogólnych wyników dalej słabo radzić będą sobie sprzedawcy odzieży. Sklepy z RTV i AGD utrzymają wyższe obroty.

PAP, jk

Czytaj także

Lepsze wieści z handlu: pojawiły się pierwsze sygnały o wychodzeniu z załamania wywołanego pandemią

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2021 10:49
Wszystko wskazuje na to, że handel zaczyna łapać oddech po załamaniu wywołanym pandemia koronawirusa. Świadczą o tym statystyki dotyczące sprzedaży detalicznej – ta, jak informuje GUS, była w grudniu jeszcze o 0,8 proc. mniejsza niż rok wcześniej, ale w stosunku do listopada wzrosła o 19,8 procent. Tyle, że jak podkreślają eksperci, pierwszy kwartał tego roku może być jeszcze trudny.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nastroje i obawy polskich konsumentów. Co zmieniło się w dobie pandemii?

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2021 10:25
W poniedziałek firma doradcza Deloitte poinformowała, że na przełomie grudnia i stycznia po raz 11 zbadała nastroje i obawy polskich konsumentów związane z pandemią koronawirusa.
rozwiń zwiń
Czytaj także

W styczniu wzrosły płace Polaków. GUS podał dane o wynagrodzeniu i zatrudnieniu

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2021 10:21
Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w styczniu wyniosło 5.536,80 zł, co oznacza wzrost o 4,8 proc. rdr - podał Główny Urząd Statystyczny.
rozwiń zwiń