X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

„Mafia naukowa” z polskim rodowodem

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2015 13:23
W Polskim Radiu 24 prof. Janusz Bujnicki z Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie opowiadał o grupie światowych bioinformatyków i biokrystalografów polskiego pochodzenia, znanych jako „mafia naukowa”. Gość audycji Czas na Naukę wyjaśnił także, na czym polega jego odkrycie „nożyczek do cięcia RNA”.
  • 21.05.15 Prof. Jan Bujnicki: „To Polacy prowadzący badania za granicą i odnoszący olbrzymie sukcesy (…)”.
mat. ilustracyjne
mat. ilustracyjneFoto: flickr.com/felixioncool

Tzw. mafia naukowa to grupa naukowców polskiego pochodzenia prowadzących badania z zakresu biologii strukturalnej i molekularnej. W kręgu zainteresowań uczonych znajdują się także chemia, fizyka i medycyna.

– Jest nas wielu i mamy zainteresowania, które nakładają się na siebie i wzajemnie uzupełniają. Z tego względu możemy prowadzić niemal nieograniczoną współpracę – mówił prof. Janusz Bujnicki.

Naukowiec wyjaśnił także mechanizm działania odkrytych przez niego "nożyczek do cięcia RNA" i znaczenie odkrycia w praktyce.

– Mamy nadzieję, że uda się znaleźć sposób na wykorzystanie enzymów fragmentujących RNA do produkcji cegiełek budulcowych dla nanotechnologii. RNA o precyzyjnie wyciętych końcach może znaleźć także zastosowanie w krystalografii RNA lub do wyciszania genów – tłumaczył uczony.

Więcej o pracach „mafii naukowej” i metodzie oraz znaczeniu fragmentacji RNA w całości rozmowy z prof. Januszem Bujnickim.

Zapraszamy na audycję Krzysztofa Michalskiego.

Polskie Radio 24/gm