X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Polska europejskim liderem w likwidowaniu infrastruktury kolejowej"

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2018 20:39
Siatka połączeń kolejowych w III RP zmniejszyła się o 25 proc., z 26 tys. km do 18 tys. km. Likwidowane są połączenia istotne nie tylko ze względu na pasażerów, ale i bezpieczeństwo kraju. Mówili o tym w audycji Kulisy Spraw Karol Trammer (red. nacz. dwumiesięcznika "Z Biegiem Szyn")  i Stanisław Biega (Centrum Zrównoważonego Transportu).
Audio
  • 08.05.2018 Karol Trammer i Stanisław Biega o liniach kolejowych w Polsce.
Od początku lat 90. Polska zlikwidowała ok. 8 tys. km linii kolejowych
Od początku lat 90. Polska zlikwidowała ok. 8 tys. km linii kolejowychFoto: flickr/MjZ Photography/CC

Jak podkreślał Karol Trammer, Polska jest europejskim liderem w likwidowaniu infrastruktury kolejowej. - Państwo nie narzucało spółce PKP – Polskie Linie Kolejowe jakie odcinki mają być w dobrym stanie z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa, tylko wykaz dostosowywano do nieudolności zarządcy linii kolejowych. W Polsce mamy około 18 tys. km linii kolejowych. Na początku lat 90. było to 26 tys. km, czyli Polska zlikwidowała 8 tys. km. Z tego mamy też 2 tys. km linii kolejowych, na których PKP określa dozwoloną prędkość na 0 km/h. Tak naprawdę mamy 16 tys. km przejezdnych linii kolejowych – powiedział analityk.

Według Stanisława Biegi likwidacja linii kolejowych na wschodzie to zagrożenie dla bezpieczeństwa kraju. - Rok temu „na topie” była sprawa tzw. przesmyku suwalskiego – jeden z generałów armii amerykańskiej opisywał ten przesmyk jako kluczowy z punktu widzenia strategicznego, w razie konfliktu między NATO a Rosją. Nagle się okazało, że nasze bezpieczeństwo w dużej mierze zależy od przesmyku suwalskiego. Linie nieprzejezdne były traktowane przez MON w tym miejscu jako potencjalne trasy przerzutu wojsk. W przyszłym roku będzie tylko jedna linia kolejowa do Suwałk – wskazywał ekspert.

Zdaniem Karola Trammera likwidacja linii kolejowych spowodowała, że nie ma tak ogromnej różnicy w gęstości sieci kolejowej na wschodzie i zachodzie Polski. - Likwidowano nie tylko linie na zachodzie kraju, ale i na wschodzie, gdzie każde połączenia mają znaczenie dla spójności sieci kolejowej, z racji tego, że jest ich mało. Na sieć kolejowa patrzy się punktu widzenia danego województwa, a nie na to, by był to spójny organizm, który będzie efektywny – mówił red. nacz. „Z Biegiem Szyn”.

W ocenie Stanisława Biegi myślenia strategicznego o dobru państwa i gospodarki u nas nigdy nie było. - Nigdy nie myślano w kategoriach, żeby interes części sieci transportowej był interesem gospodarczym Polski. Te osoby, które były za to odpowiedzialne nie spełniały swoich obowiązków wobec państwa. Z powodu modernizacji sieci kolejowej nasze linie będą w ciągu najbliższych lat niespójne – wyjaśniał gość Polskiego Radia 24.

Więcej w całej audycji.

Gospodarzem programu był Rafał Dudkiewicz.

Polskie Radio 24

_____________________

Data emisji: 08.05.2018

Godzina emisji: 19:13


Zobacz więcej na temat: kolej kolejnictwo
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Zobacz także

Czytaj także

Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami. "Zastosowano sowiecką metodę skazywania wyłącznie szeregowych pracowników"

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2018 19:33
- Gdy bliżej przyjrzymy się katastrofie kolejowej pod Szczekocinami, widzimy, że było dużo niedociągnięć na wyższych poziomach zarządzania, co kompletnie nie zostało uwzględnione przez wymiar sprawiedliwości – powiedział w audycji Kulisy Spraw Karol Trammer z magazynu Z Biegiem Szyn. W marcu 2012 roku doszło do katastrofy kolejowej pod Szczekocinami, podczas której czołowo zderzyły się dwa pociągi.
rozwiń zwiń