Jak uchronić się przed infekcjami w okresie zimowym?

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2017 17:01
Układ odpornościowy organizmu ma chronić człowieka przed wirusami i bakteriami. Jedni z nas są jednak bardziej odporni, a inni nieustannie łapią infekcje. Od czego zależy odporność organizmu i jak o nią zadbać, zwłaszcza w okresie jesienno- zimowym? O tym mówili w audycji "Na Zdrowie" dr hab. n. med. Wojciech Feleszko oraz mgr Hanna Stolińska.
Audio
  • 02.12.17 dr hab. n. med. Wojciech Feleszko: „Kefiry, jogurty i maślanki również wspomagają układ odpornościowy (…)”.
Herbata pomarańczowa z imbirem jest doskonałym napojem na chłodne jesienne i zimowe dni.
Herbata pomarańczowa z imbirem jest doskonałym napojem na chłodne jesienne i zimowe dni.Foto: pixabay / CC0

Każdy organ i komórka ludzkiego organizmu "nasączone" są komórkami układu odpornościowego. Dr hab. n. med. Wojciech Feleszko, immunolog i pediatra z Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Warszawie, wskazał, że komórki te są tak liczne, że po ich zebraniu można byłoby utworzyć kulę o wadze 1,5 kg, która odpowiadałaby wielkości ludzkiego mózgu.

 – Komórki można porównać do żołnierzy, którzy rozpoznają, czy obcy jest wrogiem, czy przyjacielem. Stopień odporności u ludzi jest różny. Jedni mają lepszą odporność, inni słabszą. Wiele czynników składa się na to, jak układ odpornościowy funkcjonuje. Dzieci chorują częściej, niż dorośli dlatego, że u nich ta odporność dopiero się rozwija. Ciężko ją w stopniu znaczącym poprawić. Natomiast można ją łatwo zdewastować– powiedział rozmówca Polskiego Radia 24.

Mgr Hanna Stolińska, dietetyczka z Instytutu Żywności i Żywienia, podkreśliła, że w uniknięciu infekcji pomaga dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy C, która zawarta jest głównie w owocach i warzywach. Dodała, że odporność jest słabsza u osób, które nie stosują odpowiednich nawyków żywieniowych i spożywają produkty wysoko przetworzone.

– Mam tu na myśli głównie dania z dużą zawartością cukru. Natomiast fitozwiązki znajdujące się w produktach roślinnych, a także owocach bardzo korzystnie wspomagają układ odpornościowy. Ponadto kwasy omega-3, które obecne są w rybach, także przyczyniają się do skutecznej walki z chorobami. Zrównoważona powinna być także ilość białka – wskazała.

Więcej o tym, jak wspomagać układ odpornościowy w okresie jesienno-zimowym w całej rozmowie z dr. hab. n. med. Wojciech Feleszko oraz mgr Hanną Stolińską

Audycję „na Zdrowie” prowadziła Elwira Kaganowicz.

Na Zdrowie - wszystkie audycje

Polskie Radio 24/db

____________________ 

Data emisji: 02.12.17

Godzina emisji: 16.33

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Z zimą nie ma żartów. Dla kogo mróz jest niebezpieczny?

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2017 22:30
W przypadku niektórych przewlekłych chorób zima może nasilać dolegliwości. Dotyczy to między innymi nadciśnienia i schorzeń reumatycznych. Lekarze obserwują również więcej przypadków udarów i zawałów. O wpływie mrozu na zdrowie mówił dr Michał Mularczyk, kardiolog i dietetyk.
rozwiń zwiń