X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Ekspert o nieprawidłowościach przy budowie autostrad w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 10.08.2018 21:28
Ponad osiemset firm walczy o zaległe pieniądze od generalnych wykonawców za wykonane prace przy budowie autostrady A1. - Znaczna część zlecających to były instytucje nastawione na działalność przestępczą, o cechach mafijnych – mówił w audycji "W gruncie rzeczy” w Polskim Radiu 24 mec. Mariusz Miąsko, ekspert prawa transportowego.
Audio
  • 10.08.2018 Mec. Mariusz Miąsko o nieprawidłowościach przy budowie autostrad (W gruncie rzeczy)
Samochody przed wjazdowymi bramkami na autostradę A1 w Rusocinie
Samochody przed wjazdowymi bramkami na autostradę A1 w RusocinieFoto: PAP/Adam Warżawa

- W sprawach m.in. budowy dróg i autostrad wprowadzimy jasną zasadę: dostajesz pieniądze dopiero, jak zapłacisz podwykonawcy - zapowiedział w lipcu br. minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro. To ma być nowy sposób rozstrzygania sporów między wykonawcami a podwykonawcami.

Zdaniem mecenasa Mariusza Miąsika od 20 lat kilkaset firm walczy o wypłatę pieniędzy należnych za budowę poszczególnych odcinków autostrad w Polsce. Odzyskanie tych środków będzie trudne, ze względu na zawiły charakter własnościowy dłużników. - Podmioty te zarejestrowane były w Polsce, ale z różnym kapitałem, bardzo często niemożliwym do ustalenia, z uwagi na charakter własności akcyjnej. W niektórych przypadkach trudno ustalić, kto tak naprawdę jest właścicielem tych podmiotów – mówił pełnomocnik prawny pokrzywdzonych podwykonawców.

Zdaniem mecenasa Mariusza Miąsko struktura przetargów na budowę autostrad sprzyjała powstawaniu nadużyć. - Część przetargów zostało zdjętych z rynku znacznie poniżej kwot wynikających z kosztorysów inwestorskich, przygotowanych przez GDDKiA. Raport NIK-u potwierdza, że jeżeli wartość inwestycji wynosiła X, to zdjęto je z rynku za 50 procent wartości. Zatem generalny wykonawca z góry zakładał, że nie dokona rozliczenia z częścią podwykonawców, skoro sam oczekiwał tylko 50 procent wynagrodzenia z kosztorysu inwestorskiego przygotowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg i Autostrad. Powszechną praktyką była sytuacja, w której podwykonawcy byli wymieniani przez generalnych wykonawców. Polegało to na tym, że wykonywali część prac, po czym z nieistniejących powodów wymierzano im kary umowne za opóźnienia, również te nie występujące. Zdarzało się też, że podwykonawcy realizowali zlecenia przed terminem, a mimo tego również otrzymywali kary za opóźnienia. Generalni wykonawcy uznawali, że podwykonawca będzie musiał przebyć długotrwałe postępowanie sądowe, w którym wykaże lub nie będzie go na to stać, że kary nałożone były nienależnie. Zastępowano ich kolejnymi podwykonawcami, którzy nierzadko inwestowali własne środki finansowe i pracowników i też nie otrzymywali wynagrodzeń. To trwało prawie 20 lat – wyjaśniał mecenas Mariusz Miąsko.

Więcej w całej audycji.

Gospodarzem programu był Rafał Dudkiewicz

Polskie Radio 24/dk

------------------------------

Data emisji: 10.08.18 

Godzina emisji: 20.06

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Zobacz także

Czytaj także

"GDDKiA nie zabezpieczyła interesu Skarbu Państwa". NIK krytycznie o budowie dróg

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2018 10:01
Brak właściwego monitoringu płatności czy niewłaściwe realizowanie specustawy, która miała ratować firmy przed upadłością. To niektóre zastrzeżenia do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które Najwyższa Izba Kontroli umieściła w swoim najnowszym raporcie, dotyczącym budowy dróg. Umowy zawierane przez GDDKiA z wykonawcami niedostatecznie zabezpieczały interes Skarbu Państwa - podkreśla NIK.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nowe przepisy będą chronić małe firmy. Koniec nadużyć koncernów przy budowie dróg i autostrad

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2018 10:30
Koniec nadużyć wielkich koncernów budowlanych, które nie płacą podwykonawcom za wykonane prace, mimo że same otrzymują za nie olbrzymie pieniądze od państwa. Płatności związane z budową autostrad i najważniejszych dróg będą realizowane poprzez specjalne rachunki powiernicze.  
rozwiń zwiń

Czytaj także

Podpisano umowę na budowę A1 między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2018 16:15
Umowę dot. budowy blisko 16 km autostrady A1 od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe, podpisała w poniedziałek GDDKiA z konsorcjum Budimex-Strabag. Według wartego ok. 478,9 mln zł kontraktu, droga ma być gotowa do 2022 roku.
rozwiń zwiń