Teatr Polskiego Radia

Świat na scenie, czyli o dramaturgii współczesnej

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2011 12:00
Zapraszamy na cykliczną audycję Iwony Malinowskiej z udziałem krytyka teatralnego Janusza Majcherka, poświęcona tym razem zupełnie u nas nie znanej dramaturgii argentyńskiej.
Emisja: 
2011-04-02 23:00   Program 2

Autor: 
Eduardo Rovner
Autor przekładu: 
Marta Jordan
Realizacja: 
Ewa Szałkowska
Opracowanie muzyczne: 
Marian Szałkowski
Inni współtwórcy: 
Iwona Malinowska - opracowanie audycji

Obsada: 
Piotr Kozłowski
Marcin Troński


         Teatr w tradycyjnym tego słowa rozumieniu, przybył do Argentyny w XVI wieku z Hiszpanii. Do końca XVIII wieku spektakle, zwykle nawiązujące do świąt religijnych lub do wydarzeń i ceremonii dworskich, odgrywano najczęściej w salonach domów szlacheckich. Pierwszy stały teatr powstał w 1789 roku. Inni historycy uważają, że początek oryginalnego teatru argentyńskiego sięga wieku XIX, kiedy serca publiczności podbijały wędrowne grupy cyrkowe z programami pantomimicznymi. Współczesne oblicze teatru argentyńskiego jest wypadkową rozwiązań rodzimych i doświadczeń światowych. Obecnie w dramaturgii argentyńskiej dominują dwa nurty: awangardowy i realizmu refleksyjnego. Reprezentantką nurtu awangardowego jest nestorka wśród autorów Griselda Gambaro. W jej sztuce pt." Łaska", w której ważnym elementem inscenizacyjnum jest plastyka, zauważyć można echa dramaturgi Beckettowskiej, a także pewne nastroje z utworów Kafki. Przedstawieni w tym utworze bohaterowie umieszczeni są w dziwnej, odizolowanej od świata przestrzeni, tkwią w jakiejś magmie, uzależnieni od ordynarnego strażnika. To metafora totalitarnego systemu, w którym ofiary nie mogą, ale tutaj nawet nie chcą, się sprzeciwić przeciw takiemu traktowaniu. W finale sztuki giną od strzału strażnika w tył głowy.
Z kolei utwór Eduardo Rovnera pt. "Raróg" przedstawia sytuację, w której dwóch poznanych przypadkowo mężczyzn rozpoczyna wielki dyskurs o życiu. Jeden jest rzeżbiarzem - amatorem, drugi zdesperowanym bezrobotnym, który nadużywa alkoholu i myśli o samobójstwie. Jest przygotowany, nosi w kieszeni rewolwer, ale życie, okazuje się lubi nas zaskakiwać. W role bohaterów jednoaktówki Rovnera, przedstawiciela owego realizmu refleksyjnego wcielili się: Piotr Kozłowski i Marcin Troński.