Teatr Polskiego Radia

Festiwal "Dwa Teatry - Sopot 2011" rozstrzygnięty

Ostatnia aktualizacja: 21.06.2011 03:00
Słuchowisko „Somosierra” Pawła Sztarbowskiego zdobyło Grand Prix dla najlepszego utworu radiowego, a „Kontrym” Marka Pruchniewskiego uznano za najlepszy spektakl Teatru Telewizji Polskiej. 20 czerwca zakończył się tegoroczny Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”.

Plakat

Przez trzy dni, od 18 do 20 czerwca, publiczność wysłuchała 16 słuchowisk oraz obejrzała 11 spektakli, które zrealizowano w 2010 roku. W poniedziałek, 20 czerwca, na uroczystej gali nagrodzono najlepsze realizacje radiowe i telewizyjne. Zwycięzców w dziedzinie konkursu radiowego wyłoniło jury w składzie: Grażyna Barszczewska (przewodnicząca), Wojciech Fułek, Piotr Moss, Bogusław Schaeffer i Tadeusz Skoczek. Grand Prix dla najlepszego utworu otrzymali twórcy słuchowiska „Somosierra”, zgłoszonego przez Program 1 Polskiego Radia: za tekst – Paweł Sztarbowski, za reżyserię – Paweł Łysak, za realizację akustyczną – Tomasz Perkowski, za opracowanie muzyczne – Tomasz Obertyn.

Nagroda za reżyserię przypadła Tomaszowi Manowi za słuchowisko „Sex machine” jego autorstwa (zgłoszenie Programu 3 Polskiego Radia). Andrzej Bart został nagrodzony za scenariusz oryginalny słuchowiska „Boulevard Voltaire” w swojej reżyserii (zgłoszenie Programu 2 Polskiego Radia). Nagrodę za scenariusz będący adaptacją otrzymali ex aequo: Bogumiła Prządka za scenariusz słuchowiska „Miłość korepetytora” według powieści „Balzakiana” Jacka Dehnela w reżyserii Janusza Kukuły (zgłoszenie Programu 2 Polskiego Radia) oraz Henryk Rozen za scenariusz wyreżyserowanego przez siebie słuchowiska „Ulica” według powieści Daniela Odiji (zgłoszenie Radia Gdańsk).

Nagrodę im. Janusza Hajduna za realizację akustyczną przyznano Ryszardowi Szmitowi za realizację słuchowiska „Bóg zapłacz!” według powieści Włodzimierza Kowalewskiego w reżyserii Janusza Kijowskiego (zgłoszenie Polskiego Radia Olsztyn). Nagrodę za muzykę otrzymali Igor Gawlikowski i Marek Otwinowski czyli Karbido za muzykę i opracowanie dźwiękowe słuchowiska „Sex machine” Tomasza Mana.

Za najlepszych aktorów w tym roku uznano Jadwigę Jankowską-Cieślak, która otrzymała nagrodę za rolę Matki w słuchowisku „Sex machine”, oraz Mariusza Bonaszewskiego. Jury doceniło aktora za dwie kreacje: Edypa w słuchowisku „Król Edyp” według dramatu Sofoklesa w reżyserii Waldemara Modestowicza oraz Jerzego w słuchowisku „Kiedy nie mogę uciec” Jacka Raginisa w reżyserii autora (zgłoszenia Programu 1 Polskiego Radia). Najlepszym aktorem drugoplanowym okazał się Grzegorz Gromek za rolę Doktora Tubiełły w słuchowisku „Bóg zapłacz!”.

Honorową nagrodę zespołową dla Producenta słuchowisk otrzymał Program 1 Polskiego Radia, który mimo kryzysów, przeciwności losu i zmiennych sytuacji, niezmiennie pozostaje wiodącą sceną Teatru Polskiego Radia.

Ponadto jury przyznało wyróżnienia w formie rekomendacji do powtórzenia na antenie ogólnopolskiej i antenach rozgłośni regionalnych następującym słuchowiskom: „W tych drzewach jest dużo miejsca” według tekstów Mariusza Kazańczuka w adaptacji i reżyserii Marii Brzezińskiej (zgłoszenie Polskiego Radia Lublin) oraz „Po sobie” według poezji Artura Daniela Liskowackiego w adaptacji i reżyserii Waldemara Modestowicza (zgłoszenie Polskiego Radia Szczecin).

Nagrody najlepszym spektaklom Teatru Telewizji przyznało jury w składzie: Halina Łabonarska, Rafał Olbiński, Zbigniew Wichłacz, Piotr Wojciechowski oraz Krzysztof Zanussi (przewodniczący). Grand Prix otrzymali twórcy widowiska pt. „Kontrym”: za tekst – Marek Pruchniewski, za reżyserię – Marcin Fischer, za rolę Bolesława Kontryma „Żmudzina”Jan Frycz, za rolę Józefa ŚwiatłyRedbad Klijnstra, za zdjęcia – Paweł Flis.

Andrzej Bart został nagrodzony w dwóch kategoriach: za reżyserię oraz za oryginalny polski tekst dramatyczny lub adaptację dla Teatru TV – spektaklu „Boulevard Voltaire”. Nagrodę za zdjęcia – również do „Boulevard Voltaire” – otrzymał Witold Adamek, a za scenografięIzabela Chełkowska, za spektakl „Księżyc i magnolie” w reżyserii Macieja Wojtyszki. W kategorii za muzykę oryginalną lub opracowanie muzyczne jury doceniło Michała Lorenca, za muzykę do spektaklu „Wierność” w reżyserii Pawła Woldana.

Nagroda za twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego przypadła Adamowi Sikorze, autorowi zdjęć do „Auslöschung – Wymazywanie” w reżyserii Krystiana Lupy, a za montaż – Annie Dymek, za spektakl „Czarnobyl. Cztery dni w kwietniu” w reżyserii Janusza Dymka.

Jury telewizyjne wybrało również najlepszych aktorów. Ewę Wiśniewską nagrodzono za dwie role: Pani Bouvier w spektaklu „Napis” w reżyserii Wojciecha Nowaka oraz Pani Z w „Boulevard Voltaire”. Nagroda za rolę męską przypadła Januszowi Gajosowi za kreację Pana R w tym samym spektaklu. Ponadto jury przyznało trzy honorowe wyróżnienia aktorskie: Agnieszce Grochowskiej za rolę Pauliny w spektaklu „Boulevard Voltaire”, Grzegorzowi Damięckiemu za rolę Pana Lebrun w spektaklu „Napis” oraz Leszkowi Lichocie za rolę Adama w spektaklu „Czarnobyl. Cztery dni w kwietniu” w reżyserii Janusza Dymka.

Nagrodę Honorową im. Krzysztofa Zaleskiego za twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności przyznano słuchowisku „Ulica” według powieści Daniela Odiji w reżyserii Henryka Rozena oraz spektaklowi „Czarnobyl. Cztery dni w kwietniu” autorstwa Janusza Dymka, Sławomira Popowskiego, Igora Sawina w reżyserii Janusza Dymka.