Teatr Polskiego Radia

Rusza Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2017 10:00
W piątek, 20 stycznia, w siedzibie Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie odbędzie się konferencja poświęcona nowemu językowi słuchowisk i roli eksperymentu w jego kształtowaniu. Poprzedza ona emisję pierwszego słuchowiska w ramach powołanego właśnie do życia Studia Teatralnych Form Eksperymentalnych im. Eugeniusza Rudnika.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Małgorzata Sas

Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych im. Eugeniusza Rudnika to wspólna inicjatywa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego i Teatru Polskiego Radia. W pierwszej połowie 2017 roku, raz w miesiącu, na antenie Programu III Polskiego Radia emitowane będą słuchowiska będące dziełem specjalnie powołanych zespołów twórczych składających się z muzyków, artystów dźwięku, reżyserów, dramatopisarzy, kompozytorów. Kuratorami cyklu są Michał Januszaniec (IT) i Krzysztof Sielicki (Teatr PR).

Pierwsze słuchowisko już 22 stycznia na antenie radiowej Trójki i będzie to "Próżnia prześwietlona" na podstawie korespondencji Bronisława Malinowskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza, autorstwa Jacka Sienkiewicza i Lukáša Jiřički z udziałem Mirosława Zbrojewicza, Klary Bielawki i Antoniego Beksiaka, we współpracy realizatorskiej Andrzeja Brzoski.

Emisje nowych słuchowisk poprzedzi jednodniowa konferencja naukowa wprowadzająca w temat współczesnych poszukiwań eksperymentalnych w obszarze dźwięku, muzyki i teatru.

Konferencja odbędzie się 20 stycznia 2017 roku (piątek) w Instytucie Teatralnym (początek o godzinie 10:00, wstęp wolny). Wezmą w niej udział teoretycy i praktycy eksperymentu dźwiękowego z Polski i zagranicy. Badacze, artyści i odbiorcy przyglądać się będą wspólnie formie radiowego teatru, próbując opisać i zaprezentować, jakimi językami posługują się współcześni twórcy, jakie są ich strategie artystyczne, jak szeroko słuchowisko może być powiązane i inspirowane przez inne gatunki sztuki, takie jak instalacja, muzyka konkretna, field recording, film eksperymentalny i performance.

Tematem będzie eksperyment i jego rola w kształtowaniu nowego języka słuchowisk oraz sposób, w jaki dźwięk może stawać się autonomicznym narzędziem narracji w teatrze radiowym. Osobnym wątkiem będzie również historia i znaczenie dawnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia jak i osoba niedawno zmarłego Eugeniusza Rudnika.

A oto szczegółowy program konferencji:

10.00 - 11.30

Krzysztof Szlifirski: Studio Eksperymentalne Polskiego Radia | historia studia i metody pracy

Zuzanna Solakiewicz: Eugeniusz Rudnik w pracy | wspomnienia, materiały archiwalne, fragmenty filmu o artyście

Przerwa 11:30 - 12.00

12.00 - 14.00

Małgorzata Dziewulska: Muzyczność w teatrze

Monika Pasiecznik: Tekst w "muzyce relacyjnej". O strategiach konceptualnych w najnowszej muzyce

Dariusz Brzostek: Pozawerbalne i pozajęzykowe techniki czytania literatury - "Mlaśnięcie. Czytanie Blanchota - słuchanie (o)powieści".

Anna R. Burzyńska: Stefan Kaegi (Rimini Protokoll), Christoph Schlingensief - audio walks i eksperymenty radiowe

Przerwa 14.00 - 15.00

15.00 - 17.00

Lukáš Jiřička: "Hörspiele" Heinera Goebbelsa

Antoni Michnik: Współczesne polskie słuchowiska

Andrzej Brzoska: Cele i środki reżyserii dźwięku w eksperymentalnym kreowaniu narracji dźwiękowej. Wybrane problemy | warsztat realizatora

Michał Mendyk: Pozaradiowe formy słuchowisk

***

Źródło: materiały własne Instytytu Teatralenego