„Komediant” to niewątpliwie jeden z najlepszych dramatów Thomasa Bernharda, do którego wracają ciągle teatry na całym świecie, dając aktorom okazję do stworzenia wielkich kreacji, a reżyserom szansę na zmierzenie się z ironiczną wizją bernhardowskiego teatru, w którego krzywym zwierciadle powraca znane już skądś pytanie o kondycję artysty: kapłan czy błazen?
W „Komediancie” aktor Bruscon przybywa do zapyziałej austriackiej miejscowości Utzbach, gdzie – tak jak w kilku sąsiednich mieścinach – ma dać przedstawienie. Spektakl, w którym oprócz niego biorą udział członkowie jego rodziny ma odbyć się w sali tanecznej miejscowej gospody. Trupa wystawia sztukę autorstwa samego Bruscona, który jako kosmiczny megaloman uważa się za twórcę na miarę Szekspira. A na dokładkę bohater jest domowym despotą, choć jego pogardliwe uwagi o austriackiej prowincji, nie są pozbawione trafności i poczucia humoru.
Thomas Bernhard (1931 – 1989 ) –austriacki pisarz i dramaturg, uważany za jednego z najwybitniejszych reprezentantów literatury niemieckojęzycznej. Jego proza nazywana jest "największym literackim osiągnięciem od czasu drugiej wojny światowej".
Thomas Bernhard "Komediant"
Przekład: Jacek St. Buras
Adaptacja: Anna Skuratowicz
Reżyseria: Anna Skuratowicz
Realizacja akustyczna: Andrzej Brzoska
Konsultacja muzyczna: Małgorzata Małaszko - Stasiewicz
Obsada:
Andrzej Seweryn, Mirosław Zbrojewicz, Lidia Sadowa,
oraz
Maria Górna, Piotr Skotnicki, Michał Wdowiak, Michał Zdunik,
Na wiolonczeli grał Maciej Kubera
Konsultacja Literacka - Igor Gorzkowski