Polskie Radio Dzieciom

Jak odciągnąć dziecko od komputera?

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2021 12:23
Skutki ostatniego roku z pewnością dotknęły wiele osób. Chociaż u nie wszystkich są one odczuwalne tak samo, już teraz można powiedzieć, że negatywne efekty będziemy odczuwać jeszcze przez długi czas. Pandemia spowodowała m.in. to, że ludzie stali się samotni, co mogło nasilić lęki, a nawet depresję. Niestety był to także okres, kiedy społeczeństwo zaczęło popadać w różnego rodzaju uzależnienia. Dotyczy to także młodzieży, o czym powiedział gość audycji Mateusz Puchowski, psychoterapeuta uzależnień.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/sakkmesterke

Wraz z pojawieniem się pandemii wiele aspektów życia przeniosło się nagle do internetu. Zatem czas, który młodzież już przedtem spędzała online został zwiększony m.in. na naukę zdalną i odrabianie prac domowych. Niestety przy niewystarczającej kontroli, zamiast być uważnym na lekcji, dzieci wolą grać w gry na komputerze, oglądać filmy lub rozmawiać z innymi na czacie. W związku z tym, okres którego celem jest nauka staje się przyjemniejszy, przez co nie odczuwają one czasu spędzonego w sieci, gdyż zaczyna on szybciej płynąć.  

Posłuchaj
116:22 12.04. Uzależnienia.mp3 Jak odciągnąć dziecko od komputera? Strefa rodzica/Polskie Radio Dzieciom_12.04.2021.

Może to doprowadzać do cyberuzależnienia, czego skutkiem nierzadko są zmiany w zachowaniu dziecka, np. agresja. Aby do tego nie dopuścić, można ograniczyć internet według pewnego schematu. Tak więc, np. dla dzieci w wieku 11-13 lat maksymalna ilość czasu przed komputerem to 90 minut dziennie, w tym jeden dzień w tygodniu bez internetu. Jednak, jak powiedział gość audycji, Mateusz Puchowski - To, co wykształca nawyk, a potem nawyk wchodzi w status uzależnienia, to są stałe, powtarzające się zachowania.- W związku z tym, dzień bez komputera powinien  być co tydzień inny.

Moment odstawienia komputera na dłużej może wiązać się z wystąpieniem u dziecka okresu depresyjnego, który ustępuje po ok. dwóch tygodniach. W celu poradzenie sobie ze skutkami wynikającymi z braku możliwości używania urządzeń elektronicznych tak często jak kiedyś, pomóc mogą także wieczorne spacery, jednak bez żadnych bodźców rozpraszających, w tym muzyki.

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Marcin Perfuński
Goście: Mateusz Puchowski, psychoterapeuta uzależnień
Data emisji: 12.04.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom - całodobowa stacja radiowa dla dzieci i ich rodziców. Co tydzień Polskie Radio Dzieciom nadaje ponad 130 premierowych audycji dla dzieci i rodziców, w tym bajki, audycje kulturalne, edukacyjne, podróżnicze i rozrywkowe.

Codziennie od 7.00 do 21.00 usłyszeć można audycje dla dzieci, wieczorem zaś audycje publicystyczne i muzyczne dla dorosłych z udziałem uznanych ekspertów i wybitnych twórców.

Więcej aktywności stacji można znaleźć w profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz więcej na temat: Strefa Rodzica
Zobacz także
Czytaj także

Otyłość w czasach pandemii. Jak pomóc dziecku?

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2021 07:00
Czas pandemii to okres zmian nie tylko w życiu prywatnym i zawodowym, lecz także w zakresie naszego sposobu żywienia. Okazuje się, że chodzimy po zakupy spożywcze rzadziej, ale kupujemy więcej jedzenia niż potrzebujemy.  Dodatkowo częściej zaopatrujemy się w różnego rodzaju słodkości. Jeśli dodamy do tego znany już wcześniej problem z niewystarczającą aktywnością fizyczną, zorientujemy się, dlaczego w okresie pandemii wzrasta problem z otyłością wśród dzieci i młodzieży. Temat ten został poruszony w "Strefie Rodzica" przez dr n. med. Michała Brzezińskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

10 zdań budujących pozytywną samoocenę dziecka

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2021 23:45
To, jak postrzegamy siebie, zależy od wielu czynników. Czasem jest to wynik ciągłego porównywania się z innymi lub bycia porównywanym. Innym razem nasza samoocena jest podyktowana naszymi przeżyciami i tym, jak byliśmy traktowani. W przypadku zachowania dorosłych, wiele rzeczy ma swój początek w dzieciństwie. Tak samo jest również w tym wypadku, dlatego tak ważne jest, by już od najmłodszych lat budować w dzieciach pozytywną samoocenę. W jaki sposób? Zapytaliśmy o to psycholog dziecięcą, Agnieszkę Malinowską.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak usprawnić edukacje systemową?

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2021 16:21
Wielu uczniom szkoła kojarzy się negatywnie, jako miejsce do którego chodzą z konieczności. Narzekają na srogi system oceniania oraz częste sprawdziany i przepytywania. Czy jest zatem coś, co dorośli mogą zrobić, aby rozwinąć i usprawnić edukację systemową z korzyścią nie tylko dla uczniów, ale też nauczycieli? Zapytaliśmy o to doradczynię i konsultantkę edukacyjną, Oktawię Gorzeńską, gościa "Strefy Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom.
rozwiń zwiń