X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Powieści na antenie

"Portret wenecki"

23.03.2018 09:00
W audycji "To się czyta" prezentowaliśmy opowiadanie, które znalazło się w VI tomie "Dzieł zebranych" znakomitego pisarza. Tekst, który pierwotnie ukazał się w 1993 r.
Mariusz Benoit
Mariusz BenoitFoto: Piotr Piorun
Posłuchaj
16'12 Gustaw Herling-Grudziński "Portret wenecki", czyta Mariusz Benoit - fragm. 1. (To się czyta/Dwójka)
16'39 Gustaw Herling-Grudziński "Portret wenecki", czyta Mariusz Benoit - fragm. 2. (To się czyta/Dwójka)
17'30 Gustaw Herling-Grudziński "Portret wenecki", czyta Mariusz Benoit - fragm. 3. (To się czyta/Dwójka)
17'16 Gustaw Herling-Grudziński "Portret wenecki", czyta Mariusz Benoit - fragm. 4. (To się czyta/Dwójka)
17'29 Gustaw Herling-Grudziński "Portret wenecki", czyta Mariusz Benoit - fragm. 5. (To się czyta/Dwójka)
więcej
Audio

ferency adam_1200.jpg
Posłuchaj opowiadań Herlinga-Grudzińskiego

W Wydawnictwie Literackim sukcesywnie ukazuje się wydanie krytyczne Dzieł zebranych jednego z największych pisarzy polskich XX wieku, współzałożyciela i wieloletniego członka redakcji "Kultury" paryskiej, autora wielkich świadectw minionego wieku: "Innego Świata" oraz "Dziennika pisanego nocą"- Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

Edycja obejmie całość twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego — oprócz tekstów znanych już polskiemu czytelnikowi znajdą się w niej utwory rozproszone, artykuły, wywiady, a także zdjęcia pochodzące z archiwum pisarza.


historie jak z książki 1200x500.jpg
Co ukrywał Gustaw Herling-Grudziński?

Po pierwszych trzech tomach, zawierających recenzje, szkice i rozprawy literackie, następne części ukazują się w kolejności niechronologicznej. Tym razem do rąk czytelników dociera tom szósty Dzieł, będący jednocześnie dopełnieniem wydanego rok temu tomu piątego, zbierający pozostałe opowiadania ze spuścizny literackiej Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (w tym odnalezione w archiwum pisarza, opublikowane już po jego śmierci utwory "Wędrowiec cmentarny" oraz "Wiek biblijny i śmierć").

Dzieła zebrane w sumie ukażą się w trzynastu tomach, których edycję Wydawnictwo Literackie oraz opracowujący wydanie krytyczne Instytut Badań Literackich PAN planują zakończyć w 2019 roku, by uczcić w ten sposób rok setnych urodzin Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

*** 

Tytuł audycji: To się czyta

Przygotowała: Elżbieta Łukomska

Data emisji: 19.03-23.03.2018

Godzina emisji: 10.45

bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Palester, Herling-Grudziński i piekło emigracji

18.12.2017 12:00
- Ich korespondencja jest świadectwem tego, jak wielkim złem jest emigracja ludzi kultury. Tych najzdolniejszych i najaktywniejszych, którzy zmuszeni są do życia w niechcianej izolacji – mówiła w Dwójce prof. Violetta Wejs-Milewska.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay/Andrys
Posłuchaj
58'46 Palester i Herling-Grudziński. Listy emigrantów (Strefa literatury/Dwójka)
więcej

W "Strefie literatury" rozmawialiśmy o korepondencji między dwoma wielkimi postaciami polskiego życia emigracyjnego po II wojnie światowej.

Roman Palester i Gustaw Herling-Grudziński w latach 1952-1955 pracowali razem w Rozgłośni Radia Wolna Europa, gdzie znakomity kompozytor kierował Redakcją Kulturalną, a autor "Innego świata" był dziennikarzem. - Palester miał dużą swobodę w doborze ludzi i tematów. Cenił Grudzińskiego, który doświadczył sowieckich łagrów i cała jego powojenna twórczość była związana z doświadczeniem wojennym. Pisał komentarze polityczne i był znakomitym radiowcem tzn. pisał świetne teksty, które były czytane na antenie RWE - przypomniała prof. Violetta Wejs-Milewska.

Trzy lata wspólnej pracy w RWE stworzyły między nimi niezwykłą więź. Po wyjeździe Herlinga-Grudzińskiego do Neapolu, gdzie założył rodzinę, rozpoczęli bogatą korespondencję, która trwała ponad 30 lat. Listy Herlinga-Grudzińskiego do Palestra przechowywane przez Bibliotekę Uniwersytetu Warszawskiego dopełniają teraz, przekazane przez Martę Herling, listy Romana Palestra i jego żony Barbary do Herlinga-Grudzińskiego. 

W pierwszych listach dominuje tematyka pracy w RWE, literatury i muzyki (mieli nawet plany napisania wspólnie opery). W kolejnych pojawia się dużo wątków osobistych. - Niekiedy można odnieść wrażenie, że się kłócą, ale widać z tych listów, jak ta znajomość była głęboka. Dzielą się więc uwagami na temat bardzo zmiennej w tamtych latach pogody politycznej, czyli przede wszystkim odwilży w bloku wschodnim po 1956 r. i jej skutkach - mówił Lech Dzierżanowski.

Goście audycji zauważyli, że Roman Palester i Gustaw Herling-Grudziński nie odżegnując się od środowiska emigracji i żyjąc jego problemami, starali się zachować szersze spojrzenie, dystans do dzielących je sporów i problemów. - Człowiek kultury, który jest emigrantem, wszystko o czym pisze przyprawia goryczą. Ich korespondencja jest tego świadectwem. Świadectwem próby wyrwania się z piekła emigracji - stwierdził Lech Dzierżanowski.

***

Tytuł audycji: Strefa literatury

Prowadzi: Małgorzata Szymankiewicz

Goście: prof. Violetta Wejs-Milewska (Uniwersytet w Białymstoku), Lech Dzierżanowski (badacz i popularyzator twórczości Romana Palestra)

Data emisji: 17.12.2017

Godzina emisji: 17.00

mko/mz

Czytaj także

Dziennik Herlinga-Grudzińskiego. Zapiski w cieniu Wezuwiusza

17.01.2018 10:00
- Ten wulkan, nawet kiedy nie pojawia się bezpośrednio w tekście, odciska swój ślad na całym tekście "Dziennika pisanego nocą" - o wielkiej rozprawie wybitnego prozaika z życiem opowiadał w Dwójce Jacek Hajduk, autor analizy tego dzieła.
Wezuwiusz
WezuwiuszFoto: Shutterstock/forben
Posłuchaj
22'19 Jacek Hajduk o "Dzienniku pisanym nocą" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (Spotkania po zmroku/Dwójka)
więcej

Gustaw_Herling-Grudzinski nkwd wiki 663.jpg
Gustaw Herling-Grudziński. Serwis specjalny Polskiego Radia

"W rejony mroku" to szkic Jacka Hajduka do intelektualnego portretu Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, poświęcony przede wszystkim "Dziennikowi pisanemu nocą". W audycji autor zwracał uwagę na specyficzny stosunek mieszkającego w Neapolu Herlinga do tradycji antycznego Rzymu. - On pisał, że krok marszowy legionistów kojarzy mu się jak najgorzej. Dla niego wspomnienia rzymskiej potęgi w prosty sposób przekładały się na myśl imperialną z XX wieku.

Jacek Hajduk dodał, że pisarz nie był zafascynowany antykiem i we Włoszech znalazł dwa inne elementy, wokół których osnuł "Dziennik pisany nocą". - To była wyspa Capri oraz Wezuwiusz. Od wczesnych lat emigracyjnych mieszkał w cieniu wulkanu i zastanawiał się, jak ten dymiący komin wpływa na ludzi, w jaki sposób formuje ich mentalność i stosunek do śmierci.

Gość audycji opowiadał też, dlaczego Herling-Grudziński bronił w swoim dzienniku Tyberiusza, cesarza który nie cieszył się względami historyków. Mówił ponadto o fenomenie zapisków autora "Innego świata", które, jego zdaniem, przerosły swoje czasy.

***

Tytuł audycji: Spotkania po zmroku 

Prowadzi: Dorota Gacek

Gość: Jacek Hajduk (filolog, literaturoznawca)

Data emisji: 16.01.2018 

Godzina emisji: 21.30

bch/mz