X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Nauka

Śmigłowiec szybszy niż TGV! Pracował nad nim Polak

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2013 10:00
Śmigłowiec hybrydowy X3 ma dwa dodatkowe śmigła z boku. I dlatego może lecieć szybciej niż zwykły helikopter, jest bardziej ekonomiczny – tłumaczył Tomasz Krysiński, Polak, który kierował powstaniem tej maszyny.
Audio
  • Tomasz Krysiński, były dyrektor projektu śmigłowca hybrydowego X3 (Sygnały dnia/Jedynka)
Śmigłowiec X3
Śmigłowiec X3Foto: Wikipedia/CC/Bernd.Brincken

Tomasz Krysiński, współtwórca helikoptera hybrydowego X3, tłumaczył, że zwykły śmigłowiec może zawisnąć w powietrzu dzięki wirnikom. Jednocześnie ograniczają one prędkość. Śmigłowiec hybrydowy jest zbudowany inaczej. - Dodatkowe śmigła sprawiają, że maszyna ma mniejszy opór aerodynamiczny, pozwala to bardzo przyspieszyć lot do przodu – wyjaśnił gość Jedynki. Dodaje, że maszyna jest również ekonomiczna, zużywa mniej paliwa.

Gość Jedynki opowiadał, że na pomysł śmigłowca wpadł jego kolega Philippe Roesch. Wcześniej podejmował różne próby, ale nie udawało mu się znaleźć dobrego rozwiązania. Jednak pewnego razu, gdy pracował do późna w nocy, udało mu się na nie trafić. Krysiński mówi, że od razu wiedział, że to bardzo dobry pomysł, m.in. dzięki temu, że rozwiązanie było bardzo proste.  Obaj podjęli zatem decyzję, by zaproponować projekt dyrekcji fabryki Eurocopter i zbudować prototyp. Inżynier mówi, że pracowano w małej grupie, dobierano tylko ludzi niezbędnie potrzebnych do określonych prac. Na początku team liczył 10-12 osób, potem w okresie największego nasilenia prac, było ich 120.

Jaki jest polski udział w projekcie? Tomasz Krysiński mówi, że współpracowano wiele przy tym projekcie z Politechniką Łódzką. Przekonał go do tego ojciec, który był dyrektorem Instytutu  Maszyn Przepływowych. Jak mówi, Polacy dostali bardzo trudne zadania, m.in. obliczenia dotyczące śmigła i optymizację aerodynamiczną, to jest znalezienie odpowiednio opływowego kształtu.

Gość Jedynki nie zajmuje się już helikopterami: pracuje w dziale innowacji firmy motoryzacyjnej, nad samochodami hybrydowymi.

Gościem Jedynki był Tomasz Krysiński, były szef projektu śmigłowca hybrydowego X3.

Rozmawiał Krzysztof Grzesiowski.

agkm

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Leonardo da Vinci - artysta doskonały

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2019 07:10
- Leonardo da Vinci od małego dziecka miał ten dar, że umiał się uczyć sam. Obserwował otaczający go świat i jak nie umiał jeszcze pisać, to tylko rysował, a kiedy nauczył się pisać, to rysował i notował - mówiła historyk sztuki dr Bożena Fabiani.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polski inżynier potrafi lepiej

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2013 10:04
Polscy inżynierowie są łakomym kąskiem dla firm na całym świecie, a gwarancją sukcesu za granicą jest wykształcenie zdobyte w Polsce. W Warszawie odbywa się II Światowy Zjazd Inżynierów Polskich.
rozwiń zwiń