X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Metylotransferazy. Ważne odkrycie Polaków trafiło na łamy "Nature"

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2014 20:00
Początek roku 2014 jest świetny dla polskiej nauki. 9 stycznia zostały opublikowane w prestiżowym piśmie "Nature Communications" wyniki badań młodych polskich badaczy z Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie.
  • Prof. Janusz Bujnicki i dr Marcin Nowotny o swoim artykule w "Nature Communications" (Naukowy zawrót głowy, 20.01.2014 / Jedynka)

We współpracy z uczonymi z Uniwersytetu Warszawskiego poznali oni budowę i mechanizm działania ważnych białek – metylotransferaz mRNA, które odpowiadają za istotne procesy dla funkcjonowania ludzkich komórek, a więc i całego naszego organizmu.

Geny kodujące metylotransferazy odkrył i bada od dekady profesor Janusz Bujnicki, który był również kierownikiem najnowszego projektu. - Metylotransferazy to białka, które przenoszą malutką grupę metylową na cząsteczki RNA, między innymi na mRNA, które stanowi matrycę do wytwarzania białka - mówi prof. Bujnicki. Mówiąc krótko, pomagają "przekładać" projekt zapisany w naszych genach na rzeczywistość. - Życia jakie znamy, nie byłoby bez mRNA - dodaje prof. Bujnicki.

- Metylotransferazy chronią RNA przed degradacją, a w komórkach ludzkich dodatkowo pomagają odróżniać własne transkrypty danego organizmu od cudzych, na przykład wirusowych - dodaje dr Marcin Nowotny, współautor badań i artykułu w "Nature Communications". - Nasz artykuł pokazuje, że białko ludzkie działa inaczej niż analogiczne w wirusach - podkreśla.

Wirusy nauczyły się udawać, że tworzą podobne mRNA jak organizm gospodarza, ale - jak odkryli Polacy - enzymy wirusów i ludzkie znacząco się różnią. - Te różnica można wykorzystać do tworzenia leków, które będą atakowały tylko mRNA wirusów, ale nie ludzi - mówi dr Nowotny.

Obaj badacze, goście "Naukowego zawrotu głowy", są laureatami prestiżowych grantów Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

Rozmawiał Krzysztof Michalski.

(ew, pg)

Zobacz więcej na temat: biologia NAUKA
Komentarze3
Sortuj: od najnowszegood najstarszego
12345672014-03-10 04:55 Zgłoś
Grayluje. Skromnosc i prawda. To atrybuty prawdziwego naukowca.
jmbujnicki2014-01-22 23:11 Zgłoś
Drobna, ale ważna poprawka: to nie ja odkryłem "metylotransferazy w ogóle"! :-) Bardzo nie chciałbym, żeby przypisywane mi były odkrycia, których wcale nie dokonałem. Owszem, zajmuję się metylotransferazami od ponad dekady i to ja razem z zespołem i współpracownikami odkryliśmy geny kodujące TE METYLOTRANSFERAZY, które opisujemy w publikacji. A dokładniej, to jako pierwsi odkryliśmy gen kodujący CMTr2. Odkryliśmy też gen kodujący MTr1 w Trypanosoma (moje przewidywania teoretyczne potwierdził doświadczalnie zespół Davida Campbella z USA), a potem w moim laboratorium w Warszawie zidentyfikowaliśmy ludzki gen kodujący CMTr1, ale jak się okazało nie byliśmy jedyni i inna grupa badawcza ubiegła nas, publikując bardzo podobny wynik zanim my zdążyliśmy opublikować nasz ("Characterization of hMTr1, a human Cap1 2'-O-ribose methyltransferase." Bélanger F, Stepinski J, Darzynkiewicz E, Pelletier J. J Biol Chem. 2010 Oct 22;285(43):33037-44). Tym bardziej cieszymy się, że udało nam się "wygrać wyścig" jeżeli chodzi o opis CMTr2 ("2'-O-ribose methylation of cap2 in human: function and evolution in a horizontally mobile family". Werner M, Purta E, Kaminska KH, Cymerman IA, Campbell DA, Mittra B, Zamudio JR, Sturm NR, Jaworski J, Bujnicki JM. Nucleic Acids Res. 2011 Jun;39(11):4756-68.) no i teraz jako pierwszym opisać struktury obu białek (krystalograficznie rozwiązać strukturę domeny katalitycznej CMTr1 i stworzyć komputerowy model domeny katalitycznej CMTr2) w pracy w Nature Communications. Taki to już los naukowców: publish or perish ;-) Janusz Bujnicki
jmbujnicki2014-01-22 22:16 Zgłoś

Centrum Biologii Molekularnej i Biotechnologii. Nowa duma Szczecina

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2013 11:00
Jedno z najnowocześniejszych laboratoriów biologicznych w Polsce zostało otwarte na Uniwersytecie Szczecińskim.

Bakterie, które "robią" prąd

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2013 01:00
Odnawialne źródła energii to nie tylko słońce, woda czy wiatr. Prąd można otrzymać, wykorzystując bakterie.

Mikroby na naszym ciele - zagrożenie czy wybawienie?

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2014 14:51
Mikrobiolodzy ustalili związek ilości i różnorodności mikrobów, które zamieszkują nasze ciało, z naszym zdrowiem. O tym m.in. w "Wieczorze odkrywców".