Polak twórcą nowego sposobu wytwarzania nanomateriałów

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2019 20:26
Nanomateriały to wszelkie materiały, w których występują regularne struktury na poziomie molekularnym, tj. nie przekraczającej 100 nanometrów. To ok. 500 razy mniej niż ludzki włos.
  • Prof. Dawid Janas o metodzie wytwarzania nanorurek o pożądanych właściwościach (Wieczór odkrywców/Jedynka)
Nanowłókna produkowane są w procesie elektroprzędzenia
Nanowłókna produkowane są w procesie elektroprzędzeniaFoto: kun0me via Foter.com / CC BY-SA

Gość programu prof. Dawid Janas z Katedry Chemii Organicznej, Bioorganicznej i Biotechnologii Wydziału Chemicznego Politechniki Śląskiej, laureat programu START FNP, po doktoracie i stażu na Uniwersytecie Cambridge powrócił do pracy w Polsce i ostatnio opisał w prestiżowym magazynie naukowym "Scientific Reports" rozwiązanie problemu, z którym próbowali poradzić sobie badacze nanomateriałów węglowych w czołowych laboratoriach świata od wielu lat.

Polski uczony opracował metodę szybszą i tańszą od dotychczas stosowanych na świecie metod wytwarzania nanorurek o pożądanych właściwościach. - Opracowaliśmy ją na bazie techniki, która ma już przeszło sto lat. Wzieliśmy metodę podziału materiałów biologicznych i wypróbowaliśmy ją w obszarze nanotechnologii - mówił prod. Janas w audycji "Wieczór odkrywców".

Nanorurki węglowe są jedną z najbardziej obiecujących form węgla, które mają wiele zastosowań w przemyśle i badaniach naukowych. Dzięki metodzie polskich uczonych będzie można w sposób prosty i tani produkować nanorurki metaliczne, które lepiej przewodzą prąd niż miedź, bądź nanorurki półprzewodnikowe do budowy tranzystorów. Nanorurki znajdują także coraz szersze zastosowanie w optyce i diagnostyce medycznej.

Zapraszamy do wysłuchania calej audycji.

Tytuł audycji: Wieczór odkrywców

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Gość: prof. Dawid Janas (Katedra Chemii Organicznej, Bioorganicznej i Biotechnologii Wydziału Chemicznego Politechniki Śląskiej, laureat programu START FNP)

Data emisji: 25.03.2019

ag/abi

Liderzy nauki sięgają po nanomateriały

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2015 15:16
W porównaniu z materiałami tradycyjnymi nanomateriały mają odmienne właściwości fizyczne. Technologie stosowane do ich wytwarzania pozwalają otrzymać tworzywa o składzie i właściwościach niemożliwych do uzyskania metodami dotychczas znanymi.

Świetliki a układy skorelowane. Nauka w życiu codziennym

Ostatnia aktualizacja: 14.11.2016 23:07
- Słynny fizyk Paul Dirac mówił, że nie ma nic bardziej praktycznego i użytecznego, niż dobra, sprawdzalna teoria, bo gdy rozumiemy jakieś zjawisko, to potrafimy nim sterować - podkreśla prof. Józef Spałek, zdobywca polskiego Nobla w dziedzinie nauki.