Asteroida tylko gwoździem do trumny. Dinozaury zaczęły ginąć wcześniej

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2016 00:01
Dinozaury masowo wymierały zanim jeszcze uderzyła asteroida, która przyczyniła się do ich całkowitego zniknięcia z powierzchni Ziemi.
  • Dinozaury zaczęły ginąć przed uderzeniem asteroidy - IAR, Rafał Motriuk
Asteroida tylko gwoździem do trumny. Dinozaury zaczęły ginąć wcześniej
Foto: Glow Images/East News

Brytyjscy naukowcy z Uniwersytetu w Reading piszą o tym w Tygodniku Amerykańskiej Akademii Nauk - PNAS.

Schyłek dinozaurów rozpoczął się pięćdziesiąt milionów lat przed tym katastrofalnym uderzeniem - , sądzą naukowcy. Jedną z przyczyn była zapewne zmiana klimatu.

Ciepła i wilgotna Ziemia zaczęła się ochładzać; zmieniły się jednocześnie poziomy mórz. Najszybciej przestały to wytrzymywać zauropody, gigantyczne dinozaury z długimi szyjami. Inne opierały się dłużej, ale i one odczuły tak zwaną presję ewolucyjną - uważają autorzy analizy. Ich zdaniem asteroida o średnicy dziesięciu kilometrów, która uderzyła w Ziemię 66 milionów lat temu, była tylko gwoździem do trumny dinozaurów.

(IAR)

Zobacz więcej na temat: dinozaury NAUKA paleontologia

Polscy geolodzy opisali najstarsze linienie

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2015 22:22
Najstarszy zachowany w zapisie kopalnym moment zrzucania wylinek u stawonogów opisali polscy naukowcy na łamach magazynu „Scientific Reports”. Zdarzenie miało miejsce 365 mln lat temu.

Szkocja: gigantyczne odciski stóp dinozaurów

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2015 12:00
Ponad sto odcisków stóp gigantycznych dinozaurów odkryto na szkockiej wyspie Skye. Naukowcy zauważyli je niespodziewanie.

Malaria ma co najmniej 100 mln lat

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2016 22:22
Malaria pojawiła się ok. 100 mln lat temu, kiedy na Ziemi dominowały dinozaury. Dotąd uważano, że malaria pojawiła się znacznie później.