FIZYKA: Wypłukiwanie tajemnic wody

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2007 13:09

Tak prosty, wydawałoby się, związek chemiczny jak woda, której cząsteczka składa się tylko z trzech atomów, wciąż fascynuje uczonych. Jest to bowiem substancja, która wykazuje szereg anomalii i zachowuje się inaczej niż inne ciecze np. zwiększa objętość w niskich temperaturach a jej gęstość jest największa przy 4 st Celsjusza. Nie do końca poznane są też siły oddziaływań międzycząsteczkowych w wodzie  w stanie ciekłym. Teraz może się to zmienić. Po wielomiesięcznej pracy zespół naukowców z University of Delaware w Stanach Zjednoczonych i holenderskiego Uniwersytetu w Nijmegen, pod kierunkiem prof. Krzysztofa Szalewicza, opracował skomplikowany program komputerowy pozwalający symulować i odkrywać relacje między drobinami H2O bez przeprowadzania trudnych eksperymentów laboratoryjnych. Już udało się im dowiedzieć czegoś nowego a wyniki zostały opublikowane w najnowszym Science. Badacze mają nadzieję, że ich metoda przyczyni się do lepszego poznania tego kluczowego dla życia na Ziemi związku we wszystkich jego stanach skupienia, także w stanie superkrytycznym. Warto dodać, że prof. Krzysztof Szalewicz, pracujący od 1988 r w Delaware, jest absolwentem Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego i byłym pracownikiem naukowym tego wydziału.

Źródło: University of Delaware

Zobacz więcej na temat: Stany Zjednoczone

Woda na Księżycu pochodzi z komet?

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2009 04:45
Trwają spekulacje, skąd właściwie się wziął lód na Księżycu.

Centrum Nauki EXPERYMENT

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2009 14:30
Materiał Polskiega Radia Euro.

Pożytki z bieli tytanowej