Genetyczne śledztwo

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2007 11:16
Dzieki powstałej bazie DNA słoni afrykańskich będzie można lepiej zapobiegać nielegalnemu handlowi kłami tych ssaków.

W 2002 roku w kontenerze w Singapurze odkryto 6,5 tony kłów słoni afrykańskich. Była to największa próba przemytu kości słoniowej od czasu zakazu handlu tym materiałem, wprowadzonego w 1989 roku, i druga co do wielkości w historii. Żeby sprawdzić, skąd pochodziły kły, Samuel Wasser i jego współpracownicy z Uniwersytetu w Waszyngtonie przeanalizował DNA 67 z 532 kłów odkrytych w chińskim mieście portowym. Okazało się, że należały niegdyś do słoni, żyjących w Zambii.

Jak naukowcy napisali w lutowym numerze Proceedings of the National Academy of Sciences, do konkluzji doszli dzięki porównaniu wyników swoich badań z próbkami genetycznymi, zbieranymi od dwóch lat. Badacze stworzyli zatem swoista bazę danych, opierając się na informacjach zebranych w 23 krajach Afryki, na przykładzie 525 słoni. Stworzona przez nich baza danych umożliwi określenie pochodzenia 80-95 % kłów słoni w przypadkach podobnych do singapurskiego. Ustalenia amerykańskich badaczy pozwolą również skoncentrować działania zapobiegawcze na mniejszym terenie Afryki i wymusić działania na konkretnym rządzie – zambijskim, który na kilka miesięcy przed odkryciem w Singapurze domagał się zniesienia zakazu handlu kością słoniową.

Badanie DNA słoni może okazać się zatem niezwykle płodne. Nie tylko przyczyni się do lepszej ochrony wielkich ssaków, ale ma również znaczenie dla systematyki. W 2001 roku dwie niezależne ekipy badawcze (w tym jedna prowadzona przez Wassera) ustaliły różnice genetyczne pomiędzy słoniami żyjącymi na sawannie i w lesie. Okazało się, że są ona na tyle duże, że można w zasadzie mówić o... dwóch osobnych gatunkach. Zoologowie wyróżnili zatem Loxodonta africana africana (żyjący na sawannie) i Loxodonta africana cyclotis (spotykanego w lesie).

Trzeba dbać o afrykańskie dziedzictwo naturalne. Ocenia się, że pomiędzy sierpniem 2005 i sierpniem 2006 w Afryce dla kości słoniowej zabito około 23 tysiące słoni.

Filip Wyrozumski

Odtworzymy mamuta?

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2008 12:54
Badaczom udało się zsekwencjonować genom wymarłego gatunku.

Podzielili włos na czworo

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2010 12:16
Kosmyk zmarzniętych włosów pozwolił naukowcom uzyskać pełny genom starożytnego człowieka.

Spojrzeć Tutowi w DNA

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2010 03:38
O przyszłości współpracy archeologów i genetyków mówi Albert Zink, członek grupy naukowców, którzy jako pierwsi przebadali DNA Tutenchamona.