X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Wszystkie gwiazdy M81

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2007 14:50
Galaktyka Bodego zdradza swoje tajemnice dzięki szczegółowej fotografii.

Wiele osiągnięć dzisiejszej astronomii zależy od precyzji, z jaką naukowcom uda się sfotografować badany przez nich obiekt. NASA opublikowała właśnie wyjątkowo ostre i szczegółowe zdjęcie, jakie Kosmiczny Teleskop Hubble’a zrobił Galaktyce Bodego, oznaczonej w katalogu Messiera jako M81, a Nowym Katalogu Ogólnym - NGC 3031. Obiekt ten jest oddalony od Ziemi o 11,6 mln lat świetlnych. Fotografia została zaprezentowana na zakończonym właśnie zjeździe Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego w Honolulu na Hawajach.

Omawiana galaktyka spiralna zawdzięcza nazwę swojemu XVIII-wiecznemu odkrywcy, Johannowi Elertowi Bodemu, który zaobserwował ją w 1774 roku. Wkrótce potem, bo w 1781 roku, w swoim katalogu podobnych do komet, ale nieruchomych obiektów na niebie umieścił ją francuski astronom Charles Messier, nadając jej liczbę 81 (stąd M81). Znajduje się ona w gwiazdozbiorze Wielkiej Niedźwiedzicy i jest widoczna już przez niewielkie teleskopy, a czasem, przy bardzo dobrej widoczności, nawet nieuzbrojonym okiem.

Dzisiaj wiemy o niej dużo więcej od XVIII-wiecznych astronomów, a dzięki najnowszej fotografii można bardzo dobrze przyjrzeć się temu pięknemu obiektowi. M81 zdradza na tym zdjęciu swoje tajemnice: wyraźnie widać poszczególne gwiazdy, ich gromady – otwarte i kuliste, pył i chmury fluorescencyjnego gazu.

Ekspozycje, dzięki którym powstała ta piekna fotografia, zostały wykonane przez Advanced Camera for Surveys pomiędzy 2004 a 2006 rokiem.

Zobacz więcej na temat: astronomia Hawaje NASA

Niebo jest pełne ziemi?

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2008 13:02
Astronomowie odkryli układ planetarny, w którym znajduje się glob niewiele większy od Ziemi.