ASTRONOMIA: Układ rośnie

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2007 10:17
Odkryto nową planetę w układzie pozasłonecznym

W oddalonym o 41 lat świetlnych od Ziemi układzie planetarnym wokół gwiazdy 55 Cancri, leżącej w gwiazdozbiorze Raka, odkryto kolejną, piątą planetę. Tym samym jest to najbogatszy ze znanych obecnie układ pozasłoneczny. Planeta ma 45 razy większą masę, niż Ziemia i przypomina nieco Saturna. Obiega swoją macierzystą gwiazdę, od której jest odległa o 116,7 mln km, w ciągu 260 dni.

Istnieje pewne prawdopodobieństwo, że może na niej istnieć płynna woda. Jeden z odkrywców, współautor pracy opublikowanej w „The Astrophysical Journal”,  Geoff Marcy, zaznaczył w wywiadzie, że poznanie tego pięcioplanetarnego systemu zajęło jego kolegom i jemu 18 lat nieprzerwanych obserwacji, które rozpoczęli jeszcze wtedy, gdy nic nie było wiadomo o podobnych układach. Łowcy egzoplanet , zaopatrzeni w coraz lepszy sprzęt i posługujący się coraz bardziej wyrafinowanymi metodami badawczymi, nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa.

Źródło: NASA

Zobacz więcej na temat: astronomia kosmos NASA

Kepler poszuka drugiej Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2009 13:01
NASA wysłała w kosmos najnowocześniejszy teleskop kosmiczny – Keplera. Jego misją będzie poszukiwanie planet takich jak Ziemia. W sobotę z Przylądka Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta Atlas II, która wyniosła na orbitę teleskop kosmiczny najnowszej generacji – obserwatorium Kepler.

Woda na Księżycu pochodzi z komet?

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2009 04:45
Trwają spekulacje, skąd właściwie się wziął lód na Księżycu.

Niebo jest pełne ziemi?

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2008 13:02
Astronomowie odkryli układ planetarny, w którym znajduje się glob niewiele większy od Ziemi.

Zapłodnić gwiazdy

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2010 11:10
Nie wiemy, jak na Ziemi pojawiło się życie. Ale naukowcy wiedzą, jak zasiać je na innych planetach. I nie zawahają się tego zrobić. Czy słusznie?