Prehistoryczne grillowanie

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2008 09:30
Naukowcy badają życie mieszkańców góry Karmel przed 250 000 laty.

Na stokach świętej niemal dla wszystkich religii Bliskiego Wschodu Góry Karmel (obecnie północny Izrael) znaleziono ślady osadnictwa dużo wcześniejszego niż nasza cywilizacja. Naukowcy z Uniwersytetu w Hajfie odkryli, że ludność zamieszkiwała ten obszar już ćwierć miliona lat temu, odznaczając się rozwiniętymi umiejętnościami łowieckimi.

Już w latach 1930-1932 Dorothy Garrod odkryła cztery jaskinie i pewną ilość skalnych schronień w okolicy Góry Karmel. Badaczka ta odkryła pozostałości człowieka neandertalskiego, w tym szkielet neandertalskiej kobiety, zwanej Tabun I (należącej do najważniejszych znalezisk tego typu) oraz wczesne szczątki człowieka współczesnego. Najwcześniejsze szczątki pochodziły z okresu ok. 600 000 lat temu, a osadnictwo - związane z różnymi ludami - nieprzerwanie istnieje w tym regionie po dzień dzisiejszy. Na podstawie tych badań można było zrekonstruować ewolucję człowieka od wczesnych nomadycznych grup myśliwych i zbieraczy, poprzez ludność osiadłą i rolniczą, najlepiej udokumentowaną dla tego regionu. Stąd znaczenie Góry Karmel jest bardzo istotne dla studiów nad rozwojem kultury ludzkiej i ewolucji biologicznej naszego gatunku.

Tym, co odróżniało człowieka współczesnego, Homo sapiens, od wcześniejszych gatunków ludzkich, była umiejętność polowania na duże zwierzęta, wyboru do konsumpcji najbardziej użytecznych części tuszy mięsnych oraz umiejętność pieczenia ich na ogniu. Możliwe, że jedno z najbardziej starożytnych świadectw na funkcjonowanie populacji ludzkiej, wykazującej się tymi rozwiniętymi wzorcami zachowania, zostało znalezione w grocie Misliya na Górze Karmel. Badacze Reuven Yeshurun, Guy Bar-Oz i Mina Weinstein-Evron z Zinman Institute of Archaeology na Uniwersytecie w Hajfie doszli do takich wniosków po szczegółowym badaniu pozostałości kości zwierzęcych odnalezionych podczas prowadzonych tam wykopalisk . Grota Misliya znajduje się 90 m n.p.m. na zachodnim zboczu Góry Karmel, około 12 km na południe od Hajfy.

Od 2001 roku zespół prowadzony przez prof. Mina Weinstein-Evron i prof. Israela Hershkowitza z Departamentu Anatomii i Antropologii na Uniwersytecie w Tel Awiwie prowadził wykopaliska w jaskini Misliya. Pośród znalezionych tam szczątek odkryto liczne krzemienne narzędzia, np. noże, skrobacze i narzędzia do wycinania mięsa. W Misliya znaleziono także wiele pozostałości po paleniskach, a wokół nich ślady pieczenia mięsa.

Kilka warstw nagromadzonego gruzu skalnego dowodzi, że w pewnym momencie zapadło się sklepienie jaskini oraz część jej ścian. Pozostałości ludzkiej działalności zostały znalezione w trzech przebadanych warstwach. Wszystkie zwierzęce kości, znalezione w górnej warstwie jaskini, były badane przez Yeshuruna i Bar-Oza, ekspertów w archeologii i zoologii. Na podstawie tych pozostałości badacze zidentyfikowali rodzaj i wiek zwierzyny łownej. Prowadzono także badania mikroskopowe śladów pozostawionych na kościach. Dzięki tego typu pracom możliwe jest zbadanie, jak dokładnie zwierzęta zostały zabijane, kto jadał ich mięso oraz jak były przygotowane do spożycia.

Znaleziska dostarczyły jasnych odpowiedzi: prawie wszystkie przebadane kości należały do zwierząt, które zostały upolowane przez człowieka. „Jaskiniowcy” woleli te części tuszy, które zawierały dużo mięsa, jak na przykład uda, zostawiając fragmenty niezaspokajające ich głodu, jak głowa i kopyta. Przebadanie pozostawionych palenisk dostarczyło ciekawego materiału. Wszystko wskazuje na to, że jaskiniowcy byli amatorami „grillowanego” mięsa. Fakt znalezienia niewielu surowych kości i znacznej ilości resztek opiekanych na ogniu nie pozostawia wątpliwości, że prehistoryczni ludzie z Góry Karmel mieli gusta podobne do naszych, preferując pieczyste od surowego . Głębokie ukośne cięcia na powierzchni kości, często widoczne tylko pod mikroskopem, wskazują na posługiwanie się przez ówczesnych ludzi krzemiennymi nożami w celu oddzielenia mięsa od kości po upieczeniu. Długie kości kończyn były łamane kamiennymi młotkami, by uzyskać szpik.

Po przebadaniu kości znalezionych na stanowisku badacze wnioskują, że większość zwierzyny jedzonej przez jaskiniowców została zabita w sile wieku. Obok danieli i gazeli, które były głównymi źródłami pożywienia dla mieszkańców jaskini Misliya, znaleziono także szczątki dzikiego bydła, niedźwiedzi, dzikich kozłów, jeleni i saren, a nawet żółwi. Skorupy po strusich jajach dowodzą, że prehistoryczni smakosze także doceniali wyrafinowany smak tego delikatesu. Pozostałości różnych gatunków znalezionych w jaskini wskazują na różnorodność fauny tamtego okresu. Zidentyfikowano m.in. trzy typy jeleni, żyjących w gęstych lasach na górze Karmel.

Według badaczy, wybieranie przez mieszkańców jaskini dorosłej zwierzyny z gatunków takich, jak daniele i jelenie, czy wybór jedynie pewnych części ich ciał do spożycia (nie wspominając o cięciu i pieczeniu mięsa), wskazują na zaawansowane kulturowo zachowania myśliwych. Jaskiniowcy z Misliya systematycznie polowali na najsilniejsze, duże osobniki i zabierali najbardziej odżywcze i smaczne części ich tusz do swojego miejsca zamieszkania, gdzie mogli je pociąć i upiec na ogniu, a szpik ich kości wydobyć do zjedzenia.

Szczątki ludzkie, to jest szkielety i kości, nie zostały jeszcze w Misliya odkryte, stąd nieznany jest gatunek człowieka, który pozostawił resztki swojego pożywienia w tej jaskini. Jednak wzorce polowania i rozwinięte metody przetwarzania mięsa, odkryte podczas badań, wskazują, że ludzie ci, bez znaczenia na swoją nazwę, odznaczali się  bardzo rozwiniętym sposobem życia, przynajmniej  w tej jednej sferze.

Tytus Mikołajczak

Na podstawie: Haaretz

Z szamanami na Syberii

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2008 11:56
Szamanizm może przejawiać się w różnych kontekstach - mówi dr Andrzej Rozwadowski.

Sufit w Domu Nerona zawalił się po deszczu

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2010 14:36
W Rzymie zawaliła się część stropu słynnego Złotego Domu Nerona. Zabytek, usytuowany w pobliżu Koloseum, cieszył się dużą popularnością wśród turystów.

Prusowie w Malborku

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2010 10:41
Pochodzące z XII-XV wieku zabawki, broń, naczynia itp. będzie można zobaczyć na wystawie poświęconej Prusom - ludowi zamieszkującemu dzisiejsze Powiśle w momencie zajęcia go przez Krzyżaków. Ekspozycja zostanie otwarta we wtorek w Muzeum Zamkowym w Malborku.